Biologia molekularna w sądownictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-41-33ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia molekularna w sądownictwie |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykłady: BI2_W01,BI2_W03,BI2_W05,BI2_U04,BI2_U07 Ćwiczenia audytoryjne: BI2_W03,BI2_U01,BI2_U04,BI2_U05,BI2_U07,BI2_K06,BI2_K07 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia polegają na analizie konkretnych przypadków sądowych tzw. study case z zakresu botaniki i medycyny sądowej. |
Pełny opis: |
Studenci z pomocą prowadzącego przeprowadzają dochodzenie na podstawie zebranych dowodów molekularnych oraz prezentują ciekawe przypadki analiz identyfikacji sądowej z przeszłości np. w historycznych dylematach związanych z identyfikacją członków rodzin znanych ludzi (monarchie europejskie) lub bohaterów wojennych (aktualne prace nad identyfikacją żołnierzy niezłomnych), jak również z teraźniejszości, w tym: ustalanie spornego ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof na podstawie szczątek lub identyfikacja sprawców zbrodni. W trakcie zajęć realizowana jest wizyta studyjna w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy, podczas której studenci poznają praktyczny wymiar czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych (DNA). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007 2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013 3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008 5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014. Literatura dodatkowa: 1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS 2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1: Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie Efekt przedmiotowy 2: najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi Efekt przedmiotowy 3: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i etyczne związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i zasady tworzenia ekspertyz sądowych Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4: Absolwent potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych do celów sądowych Efekt przedmiotowy 5: wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych Efekt przedmiotowy 6: przygotować wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sadownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej Efekt przedmiotowy 7: wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 8: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie Efekt przedmiotowy 9: wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3, 5, 7). Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (2, 4-9). ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie - 15h Przygotowanie do egzaminu - 30h Udział w ćwiczeniach - 30h Przygotowanie do ćwiczeń – 25h Przygotowanie do kolokwiów - 10h Konsultacje - 10h Suma: 120h [120/30 = 4] |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się pisemnym kolokwium w ostatnim dniu ćwiczeń na koniec semestru. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć ( w tym obecność w wizycie studyjnej jest obowiązkowa); (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia); (iii) przedstawił wymaganą liczbę prezentacji multimedialnych na podstawie pracy własnej lub grupowej, (iv) zaliczył pisemne kolokwium. Aby zdać egzamin, trzeba uzyskać pozytywną ocenę z każdej ww. części. Ocena końcowa jest średnią z ocen z poszczególnych części. Forma egzaminu: pisemna (test pojedynczego wyboru; test wielokrotnego wyboru; pytania opisowe). Zakres ocen z kolokwium: 91-100% - 5 81-90% - 4,5 71-80% - 4 61-70% - 3,5 51-60% - 3 mniej niż 50,9% - 2 Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu podstawowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student nie ma żadnej wiedzy nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w ogóle zna wzajemnych powiązań nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów (prawnych i etycznych) współczesnej cywilizacji związanych z naukami biologicznymi w sądownictwie, nie zna żadnych form pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i nie ma żadnej wiedzy nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student nie potrafi stosować żadnych technik i narzędzi badawczych biologii molekularnej w sądownictwie, ani podstawowych technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student w ogóle nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy, ani zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie nie jest w ogóle stanie formułować odpowiednich wniosków w celach sądowych; Student w ogóle nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz wcale nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w ogóle nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz nie wykazuje żadnej odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym. Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student na poziomie podstawowym ma wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz na poziomie podstawowym zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie podstawowym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma gruntowną wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student na poziomie podstawowym potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student na poziomie fundamentalnym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu podstawowym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu podstawowym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym. Na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student na poziomie dobrym ma wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz dobrze zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma dobrą wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student dobrze potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student na poziomie dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie dobrze formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student na poziomie dobrym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również dobrze potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu dobrym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu dobrym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym. Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student ma bardzo dobrą wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz bardzo dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz bardzo dobrze zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma bardzo dobrą wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student bardzo dobrze potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student na poziomie bardzo dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie bardzo dobrze formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student bardzo dobrze potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również bardzo dobrze potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu bardzo dobrym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.