Biodemografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-41-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biodemografia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się : BI2_W01, BI2_W02, BI2_W03, |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z następującą tematyką: Demografia jako liczbowy opis populacji ludzkich. Rozmieszczenie terytorialne populacji (wielkość populacji w regionach geograficznych i jednostkach politycznych i narodowościowych). Relacje pomiędzy populacja a środowiskiem – gęstość zaludnienia w zależności od warunków ekologicznych, potrzeb i wyposażenia populacji ludzkich. Struktura populacji według płci, wieku i cech szczególnych: roli w gospodarce, wykształcenia, składu etnicznego. Ruch migracyjny: migracje małżeńskie, migracje sezonowe, migracje masowe, ich wpływ na struktury populacji wedle płci, wieku, struktury etnicznej, społecznej i zawodowej. Ruch naturalny: pojęcie reprodukcji, mierniki reprodukcji, analiza tablic wymieralności, analiza cząstkowych współczynników płodności według wieku. Regulacja rozrodu. Przyrost naturalny i metody jego pomiaru. Systemy krzyżowań, ich wpływ na inne mierniki demograficzne. Przejścia epidemiczne i zmiany demograficzne. Prognozy demograficzne, ich metody i interpretacje. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: Wiedza: Efekt przedmiotowy 1 – student zna w pogłębionym stopniu i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz zna powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi Efekt przedmiotowy 4 – student zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Umiejetności: Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim Kompetencje społeczne: Efekt przedmiotowy 9 – student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii EP przypisane do wykładów: 1-3, EP przypisane do ćwiczeń 4-10. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów biodemograficznych oraz ich związków z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu biodemografii oraz powiązań biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna i nie rozumie aktualnych problemów biodemografii oraz głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie Ocena 3 (dst): student zna i rozumie w ograniczonym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; w ograniczonym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; w ograniczonym stopniu zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; dobrze zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biodemograficzne oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu biodemografii oraz powiązania biodemografii z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; bardzo dobrze zna i rozumie aktualne problemy biodemografii oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Umiejętności Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych biodemografii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadanej wiedzy, zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wniosków w zakresie biodemografii; wykorzystywać literatury z zakresu biodemografii w języku angielskim Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst): student nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, nie jest gotów do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz nie zna jej praktycznych zastosowań; nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania; w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5 Wykłady: 2 ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma: 60 godzin ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: 3 Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Konsultacje: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Opracowanie raportu z wykonanych ćwiczeń: 30 godzin Suma: 90 godzin ECTS: 90/30=3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5 Wykłady: 2 ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma: 60 godzin ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: 3 Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Konsultacje: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Opracowanie raportu z wykonanych ćwiczeń: 30 godzin Suma: 90 godzin ECTS: 90/30=3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.