Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biodemografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-41-36ćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biodemografia
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się :

BI2_W03, BI2_U01, BI2_U04, BI2_U07, BI2_K04, BI2_K07


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z następującą tematyką: Demografia jako liczbowy opis populacji ludzkich. Rozmieszczenie terytorialne populacji (wielkość populacji w regionach geograficznych i jednostkach politycznych i narodowościowych). Relacje pomiędzy populacja a środowiskiem – gęstość zaludnienia w zależności od warunków ekologicznych, potrzeb i wyposażenia populacji ludzkich. Struktura populacji według płci, wieku i cech szczególnych: roli w gospodarce, wykształcenia, składu etnicznego. Ruch migracyjny: migracje małżeńskie, migracje sezonowe, migracje masowe, ich wpływ na struktury populacji wedle płci, wieku, struktury etnicznej, społecznej i zawodowej. Ruch naturalny: pojecie reprodukcji, mierniki reprodukcji, analiza tablic wymieralności, analiza cząstkowych współczynników płodności według wieku. Regulacja rozrodu. Przyrost naturalny i metody jego pomiaru. Systemy krzyżowań, ich wpływ na inne mierniki demograficzne. Przejścia epidemiczne i zmiany demograficzne. Prognozy demograficzne, ich metody i interpretacje.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii

Umiejetności:

Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych

Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii

Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii

Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim

Kompetencje społeczne:

Efekt przedmiotowy 9 – student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania

Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena 2 (ndst): student nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii

Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii

Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk biodemograficznych oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w biodemografii

Umiejętności

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych biodemografii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadanej wiedzy, zbierać i interpretować danych empirycznych z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wniosków w zakresie biodemografii; wykorzystywać literatury z zakresu biodemografii w języku angielskim

Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim

Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biodemografii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych biodemograficznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie biodemografii; wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować wnioski w zakresie biodemografii; wykorzystywać literaturę z zakresu biodemografii w języku angielskim

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst): student nie uznaje znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, nie jest gotów do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz nie zna jej praktycznych zastosowań; nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz zna jej praktyczne zastosowania; w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii

Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii

Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w zakresie biodemografii, gotów jest do aktualizacji wiedzy w tym zakresie oraz bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowania; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie biodemografii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Budnik
Prowadzący grup: Alicja Budnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5


Ćwiczenia: 3

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Konsultacje: 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Opracowanie raportu z wykonanych ćwiczeń: 30 godzin

Suma: 90 godzin

Liczba ECTS: 90/30=3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Budnik
Prowadzący grup: Alicja Budnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5


Ćwiczenia: 3

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Konsultacje: 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Opracowanie raportu z wykonanych ćwiczeń: 30 godzin

Suma: 90 godzin

Liczba ECTS: 90/30=3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)