Metody statystyczne w biologii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-42-27ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody statystyczne w biologii I |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii Przedmioty dla specjalności BSIM dla I roku II stopnia biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI2_W02, BI2_U01, BI2_U03, BI2_K05 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy danych oraz wypracowanie przez studentów umiejętności przeprowadzania analiz i interpretowania ich wyników. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy danych oraz wypracowanie przez studentów umiejętności przeprowadzania analiz i interpretowania ich wyników. Uczestnicy zajęć zapoznają się z obsługą programów statystycznych, obliczaniem miar statystycznych położenia i zmienności, formułowaniem hipotez statystycznych, wykonywaniem parametrycznych i nieparametrycznych testów dla jednej i dwóch prób (niezależnych i zależnych). Ponadto, zdobędą umiejętność przeprowadzania analizy wariancji oraz testów post hoc dla wielu prób, analizy korelacji i analizy regresji liniowej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna podstawowe metody analizy danych, rozumie znaczenie analiz statystycznych w interpretacji zjawisk biologicznych Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe metody analiz statystycznych, potrafi interpretować ich wyniki Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi formułować i testować hipotezy statystyczne Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Efekt przedmiotowy 1-4 – kolokwium cząstkowe i zaliczeniowe (pytanie otwarte i wykonanie analizy danych); przygotowanie projektu badawczego; dyskusja w czasie zajęć Ocena końcowa: Student ma do zdobycia łącznie 100 pkt: 1. 20 pkt za kolokwium cząstkowe 2. 30 pkt za przygotowanie bazy danych i projektu badawczego (praca w grupach) Kryteria oceny projektu badawczego: Na ocenę 5.0 (bdb): przygotowany projekt zawiera wszystkie wymagane elementy, metody statystyczne zostały dobrane w sposób poprawny, wyniki zaprezentowane są jasno, są poprawnie zinterpretowane i omówione. Na ocenę 4.0 (db): student przedstawił projekt, zawiera ono wszystkie wymagane elementy, ale interpretacja otrzymanych wyników jest niepełna lub zawiera drobne błędy, nie wszystkie metody statystyczne zostały dobrane w sposób odpowiedni Na ocenę 3.0 (dst): student przedstawił projekt, ale nie zawiera ono wszystkich wymaganych elementów (np. nie zawiera wniosków z wykonanych analiz, interpretacji wyników); metody statystyczne nie zostały dobrane odpowiednio do postawionego pytania badawczego, brakuje hipotez statystycznych itp. Na ocenę 2.0 (ndst): student nie przedstawił projektu 3. 40 pkt za kolokwium zaliczeniowe 4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację: 94 – 100% - 5,0 88 – 93% - 4,5 80 – 87% – 4,0 70 – 79% – 3,5 60 – 69% – 3,0 < 59,9% - 2,0 Kryteria oceniania: Z zakresu wiedzy: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna podstawowych metod analizy danych i nie rozumie ich Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował znajomość i zrozumienie podstawowych metod analizy danych Na ocenę 4.0 (db): student dobrze orientuje się w podstawowych metodach analizy danych, ma jednak problem z formułowaniem hipotez i interpretacją wyników Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą znajomość metod analizy danych, jest sprawny w formułowaniu hipotez i interpretacji wyników anatomii prawidłowej układu kostnego, bardzo sprawnie orientuje się w metodach badawczych Z zakresu umiejętności: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi stosować podstawowych metod statystycznych, nie potrafi formułować hipotez statystycznych i interpretować wyników analiz Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dostatecznie dobrze formułuje hipotezy statystyczne i interpretuje wyniki analiz Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze opanował stosowanie metod statystycznych w analizie danych, bardzo sprawnie radzi sobie z formułowaniem hipotez statystycznych i interpretacją wyników analiz Z zakresu kompetencji społecznych: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów w realizacji zadań Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z określaniem priorytetów pracy własnej i innych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska, Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów – 10 godz. Przygotowanie projektu badawczego –20 godz. Łącznie 60h/30=2 ECTS |
|
Wymagania wstępne: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwiów – 10 godz. Przygotowanie projektu badawczego –20 godz. Łącznie 60h/30=2 ECTS |
|
Wymagania wstępne: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.