Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Auxology (human biology) - practice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-ANG-16cw
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Auxology (human biology) - practice
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI1_W01; BI1_W04; BI1_W05; BI1_U02; BI1_U03; BI1_U10; BI1_U11; BI1_K04; BI1_K07

Skrócony opis:

To present students basic knowledge about the individual development (ontogeny) of man. The course of prenatal development and postnatal (after birth, in contact with the external environment) development, including processes of retardation and and aging (gerontology and auxology). These issues are dealt with on the background of wider environmental factors, including cultural change and civilization of mankind, and their impact on the living environment.

Pełny opis:

1. Bones and skeletal system – structure and functions

2. Muscular system – structure and functions

3. Cardiovascular system – structure and functions

4. Cardiovascular system: heart – its structure and function

5. Respiratory systems - structure and functions

6. Endocrine system (hypothalamic hormones which control pituitary hormone secretion)

7. Endocrine system: other hormones of endocrine glands) - structure and functions

8. Nervous system - structure and functions

9. Digestive and urinary systems - structure and functions

10. Male reproductive system - structure and functions

11. Female reproductive system - structure and functions

12. Sensory system - structure and functions

13. Cells and tissue types

14. Structure and functions of joins; immune system

15. Final tutorials, summary and discussion

Literatura:

Basic literature:

1. Bochenek A., Reicher M., 2010. Anatomia człowieka t. 1-5. PZWL, Warszawa; 2. Bogin B., 1999. Patterns of Human Growth. Cambridge University Press, Cambridge; 3. Duszyński J i wsp. 2005. Biologia tom 4 i 5. Liceum ogólnokształcące, zakres rozszerzony. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa; 4. Michajlik A., Ramotowski W., 2003. Anatomia i Fizjologia Człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa; 5. Malinowski A., Wolański N., 1988. Metody Badań w Auksologii. Wybór Metod Antropologicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa; 6. Tanner J., 1990. Fetus into Man., (2nd edition). Harvard University Press, Cambridge; 7. Wolański N., 2012. Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Supplementary reading:

1. Jaczewski A (red.), 2005. Biologiczne i Medyczne Podstawy Rozwoju i Wychowania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa; 2. Kalat J.W., 2006. Biologiczne Podstawy Psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; 3. Wolański N., 2012. Ekologia Człowieka: Ewolucja i dostosowanie biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; 4. Wolański N., 2012. Ekologia Człowieka: Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Knowledge:

BI1_WO1 - Student understands phenomena and processes in auxology.

BI1_WO4 - Student knows the main problems in different disciplines of auxology and knows their relations with other ones in natural sciences.

BI1_W05 – Student possesses knowledge about basic terminology in auxology, knows current trends methodological applications in auxology.

Skills:

BI1_U02 – Student understands literature in Polish in auxology; reads and understands uncomplicated scientific texts in English

BI1_U03 – Student is able to use existing sources of information, including electronic ones.

BI1_U10 - Student is able to prepare presentation and present it orally, concerning detailed problems in auxology.

BI1_U11 – Student is able to learn under supervision.

Social competencies:

BI1_K04 – Student correctly identifies and makes relevant decisions in relation to his/her profession

BI1_K07 – Student shows a necessity of permanent actualization of his/her specific knowledge

ECTS [1 ECTS=30 hours]

Participation in tutorials: 30 hours

Participation in lectures: 30 hours

Preparation for discussion during tutorials: 30 hours

Preparation for tutorials (PowerPoint presentations): 30 hours

Preparation for exam: 30 hours

Total: 150 hours

ECTS: 150/30=5

Metody i kryteria oceniania:

Knowledge (BI1_W01, 04, 05)

Grade 2 (fail): Student does not understand phenomena and processes in auxology, does not know the main problems in different disciplines of auxology, in basic terminology and methodological applications in auxology.

Grade 3 (sufficient): Student understands in limited degree phenomena and processes in auxology, knows very little about main problems in different disciplines of auxology, in basic biologic terminology and methodological applications in auxology.

Grade 4 (good): Student understands phenomena and processes in auxology, knows about main problems in different disciplines of auxology, basic terminology and methodological applications in auxology.

Grade 5 (excellent): Student understands very well phenomena and processes in auxology, has excellent knowledge about main problems in different disciplines of auxology, basic biologic terminology and methodological applications in auxology.

Skills (BI1_U02,03,10,11)

Grade 2 (fail): Student does not understand literature in Polish in Auxology and simple scientific texts in English, is not able to: use available sources of information, prepare oral presentation, and learn under supervision

Grade 3 (sufficient): Student understands in limited degree literature in Polish in auxology and simple scientific texts in English, is able in limited degree to: use available sources of information, prepare oral presentation, and learn under supervision

Grade 4 (good): Student understands literature in Polish in auxology and simple scientific texts in English, is able to: use available sources of information, prepare oral presentation, and learn under supervision

Grade 5 (excellent): Student very well understands literature in Polish in auxology and simple scientific texts in English, is able to: use available sources of information, prepare oral presentation, and learn under supervision

Social competencies (BI1_K04,07)

Grade 2 (fail): Student incorrectly identifies and makes relevant decisions in relation to his/her profession, and does not show a necessity of permanent actualization of knowledge in auxology.

Grade 3 (sufficient): Student in limited degree identifies and makes relevant decisions in relation to his/her profession, and shows a small necessity of permanent actualization of knowledge in auxology.

Grade 4 (good): Student is able to identify and make relevant decisions in relation to his/her profession, and shows a necessity of permanent actualization of knowledge in auxology.

Grade 5 (excellent): Student is very well able to identify and make relevant decisions in relation to his/her profession, and shows a necessity of permanent actualization of knowledge in auxology.

Lectures precede the tutorials from this course.

Admission to the tutorials requires an examination on lectures

Assessment by a certain number of scores from the following elements:

1. The presence during lectures (three absences are acceptable during a semester): 0-3 scores (100% presence – 3 scores; 1 absence – 2 scores; 2 absences – 1 score; 3 absences - 0 scores; Students may leave only 3 classes

2. Assessment of the PowerPoint presentation on a specific topic: 0-6 scores (substantive aspect: 0-4 scores; formal aspect: 0-2 scores)

3. Evaluation of students during active learning and group discussion: 0-3 scores

Final assessment:

12-10 scores: 5

9-7 scores: 4

6-4 scores: 3

3 & >: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Siniarska-Wolańska
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)