Osteology (practice)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-ANG-21cw |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Osteology (practice) |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Biology: 2nd degree Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI2_W03, BI2_U01, BI2_U04, BI2_U07, BI2_K04, BI2_K07 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość anatomii. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami badawczymi wykorzystywanymi w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych i w rekonstrukcji osteobiografii. Zajęcia ćwiczeniowe zostaną podzielone na bloki: 1. Anatomia układu kostno-stawowego 2. Ocena płci i wieku w chwili śmierci 3. Rekonstrukcja przyżyciowej wysokości ciała i masy ciała 4. Ocena paleopatologiczna materiałów szkieletowych 5. Dokumentacja fotograficzna i bazy danych 6. Rekonstruowanie osteobiografii |
Literatura: |
(tylko po angielsku) 1.Berry A, Berry RJ. 1967. Epigenetic variations in the human cranium. Journal of Anatomy, vol. 101; 361-379. 2. Bochenek A, Reicher M. 2005.Anatomia człowieka Tom 1. PZWL 3. Goodman AH. 1993. On the interpretation of health from skeletal remains. Current Anthrop 34: 169 – 202 4. Katzenberg MA, Saunders SR. 2008. Biological Anthropology of the Human Skeleton. Wiley - Liss. New Jersey 5. Mays S. 2002. The Archaeology of Human Bones. Routledge London & New York. 6. Piontek J. 1999. Biologia populacji pradziejowych. Wyd UAM. 7. White TD, Folkens PA. 2005. The Human Bones Manual. Elsevier Academic Press. Literatura uzupełniająca: 1. Aufderheide AC, Rodriguez-Martin C. 1998. Human Paleopathology, The Cambridge Encyclopedia, Cambridge 2. Cohen M, Crane-Kramer G. 2007. Ancient Health: Skeletal Indicators of Agricultural and Economic Intensification. University Press of Florida: Gainesville. 3. Cucina A. 2002. Diachronic Investigation of Linear Enamel Hypoplasia in Prehistoric Skeletal Samples From Trentino, Italy. Am J Phys Anthropol 119: 283–287. 4. DeLeon VB. 2007. Fluctuating asymmetry and stress in a medieval Nubian population. Am J Phys Anthropol 132: 520-534. 5. Gawlikowska–Sroka A. 2013. Ocena homeostazy ustrojowej populacji pradziejowych na podstawie analizy asymetrii fluktuującej oraz występowania hipoplazji szkliwa. Ann Acad Med Stetin 176. Wyd. PUM: Szczecin. 6. Kaur J, Choudhry R, Raheja, S, Dhissa NC. 2012. Non metric traits of the skull and their role in anthropological studies. J. Morphol. Sci. vol. 29 (4); 189-194 7. Krenz–Niedbała M, Kozłowski T. 2011. Comparing the Chronological Distribution of Enamel Hypoplasia in Rogowo, Poland (2nd century ad) Using Two Methods of Defect Timing Estimation. Int. J. Osteoarchaeol 23(4): 410–420 9. Liebe-Harkort C. 2010. Cribra orbitalia, sinusitis and linear enamel hypoplasia in Swedish Roman Iron Age adults and subadults. Int. J. Osteoarchaeol: DOI: 10.1002/oa.1209 9. Myszka A. 2012. Variation of Musculoskeletal Stress Markers in the Medieval Population from Cedynia (Poland) – Proposal of Standardized Scoring Method Application. Antropol. 36 (3): 1009–1017 10. Novak M, Ślaus M, Pasarić M. 2010. Subadult Stress in the Medieval and Early Modern Populations of Continental Croatia. Pril. Inst. Arheol. Zagrebu 26: 247-270 11. Obertová Z. 2005. Environmental stress in the Early Mediaeval Slavic population at Borovce (Slovakia). HOMO 55: 283–291. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Z zakresu wiedzy: Efekt przedmiotowy 1: absolwent ma wiedzę z zakresu podstawowych metod antropologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce Z zakresu umiejętności: Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych (także narzędzia informatyczne) Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zbierać dane i dokonywać ich interpretacji Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi korzystać ze źródeł w języku angielskim Z zakresu kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etyki pracy antropologa na stanowisku archeologicznym i w czasie analizy materiałów Efekt przedmiotowy 6: absolwent jest gotów do identyfikowania zagrożeń płynących z pracy z materiałem osteologicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Z zakresu wiedzy: Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie zna i nie rozumie metod antropologicznych stosowanych w analizie materiałów szkieletowych Na ocenę 3.0 (dst): absolwent zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych, ale nie zna zasad ich użycia Na ocenę 4.0 (db): absolwent zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych, dobrze orientuje się w zasadach ich użycia Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent bardzo dobrze zna podstawowe metody antropologiczne wykorzystywane w analizie materiałów szkieletowych i bardzo dodrze radzi sobie z zasadami ich wykorzystania Z zakresu umiejętności: Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować podstawowe techniki badawcze wykorzystywane w analizie antropologicznej materiałów szkieletowych (także narzędzia informatyczne) Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zbierać dane i dokonywać ich interpretacji Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi korzystać ze źródeł w języku angielskim Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie potrafi stosować metod badawczych w praktyce, nie potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, nie potrafi zbierać danych i ich interpretować, nie korzysta ze źródeł w języku angielskim Na ocenę 3.0 (dst): absolwent w sposób dostateczny potrafi stosować metody badawcze w praktyce, potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, choć czyni to dostatecznie dobrze, potrafi zbierać dane, ale ich interpretacja sprawia mu problem, korzysta ze źródeł w języku angielskim, ale ma problem z ich zrozumieniem Na ocenę 4.0 (db): absolwent potrafi stosować metody badawcze w praktyce, potrafi dokonać wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, potrafi zbierać dane, ale ich interpretacja nie jest płynna, korzysta ze źródeł w języku angielskim, Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent bardzo sprawnie stosuje metody badawcze w praktyce, doskonale dokonuje wyboru odpowiednich metod w zależności od stanu zachowania materiału kostnego, potrafi zbierać dane i bez problemu dokonuje ich interpretacji, korzysta ze źródeł w języku angielskim i rozumie je Z zakresu kompetencji społecznych: Na ocenę 2.0 (ndst): absolwent nie rozumie roli antropologa w rekonstrukcji warunków życia w populacjach historycznych, stąd nie jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, nie jest gotów do identyfikowania zagrożeń płynących z pracy z tego rodzaju materiałem badawczym Na ocenę 3.0 (dst): absolwent rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, zna ale nie do końca rozumie zasady etyki zawodowej, w ograniczonym stopniu dostrzega zagrożenia z pracy z tego rodzaju materiałem Na ocenę 4.0 (db): absolwent rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, zna i rozumie zasady etyki zawodowe., jest gotów ich przestrzegaćj, dostrzega zagrożenia z pracy z tego rodzaju materiałem Na ocenę 5.0 (bdb): absolwent doskonale rozumie rolę antropologa w rekonstrukcji procesów historycznych, i jest w pełni gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożeń płynących z pracy z tego rodzaju materiałem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS ćwiczenia: 4 [1 ECTS=30 godzin] udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z prowadzącym): 30 godzin opracowanie antropologiczne wybranych szkieletów: 40 godzin (10 h/1 szkielet) przygotowanie raportu i studiowanie literatury: 40 godzin przygotowanie prezentacji wyników uzyskanych w czasie analizy antropologicznej: 10 godzin suma: 120 godzin [120/30=4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.