Fizjologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-BC-05a |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się dla II roku: BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04 Efekty kształcenia się dla III roku: BI1_W01 BI1_W04 BI1_W05 BI1_U02 BI1_U03 BI1_U10 BI1_U11 BI1_K02 BI1_K05 BI1_K07 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fizjologii człowieka. W trakcie zajęć studenci będą wykonywać proste obserwacje reakcji fizjologicznych i interpretować otrzymane wyniki, a także wykonywać sekcje narządów zwierzęcych. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fizjologii człowieka. W trakcie zajęć studenci będą wykonywać proste obserwacje reakcji fizjologicznych , wykonywać proste pomiary i interpretować otrzymane wyniki. Prócz tego w trakcie zajęć studenci będą wykonywać sekcję wybranych narządów zwierzęcych, w czasie których będą rozpatrywać związki między anatomią a fizjologią (przewidziane są sekcje: świńskiej kończyny, serca, płuc, nerki i wątroby) Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne: Odruchy warunkowe i bezwarunkowe, czucie skórne i głębokie Funkcjonowanie zmysłów wzroku, słuchu i smaku Funkcjonowanie układu krwionośnego (osłuchiwanie serca, badanie tętna, badanie ciśnienia krwi oraz interpretacja wyników laboratoryjnych i sekcja serca) Funkcjonowanie układu oddechowego (sekcja płuc, badanie spirometryczne) Funkcjonowanie układu wydalniczego (sekcja nerki, analiza wyników laboratoryjnych) Funkcjonowanie układu trawiennego (sekcja wątroby, wyznaczenie krzywej cukrowej) Patofizjologia |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Traczyk WZ, Trzebski A. 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa. 2. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów licencjatów medycznych. 2012. Red: Borodulin- Nadzieja L. Górnicki wydawnictwo Medzyczne Literatura dodatkowa: 1. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. 2013. Red: Konturek SJ. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. 2. Ganong WF. 2007. Fizjologia (wydanie w j. polskim), Wyd. Lek. PZWL, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Umiejętności: Efekt przedmiotowy 1: student potrafi właściwie dobrać źródła i materiały z zakresu fizjologii człowieka, także te w języku angielskim, czyta je ze zrozumieniem i potrafi wybrać istotne informacje Efekt przedmiotowy 2: student potrafi przygotować wystąpienie ustne i zaprezentować publicznie omawiany problem z zakresu fizjologii człowieka Efekt przedmiotowy 3: student potrafi posługiwać się językiem obcym czytając ze zrozumieniem anglojęzyczne pozycje literaturowe z zakresu fizjologii człowieka Efekt przedmiotowy 4: student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się Kompetencje społeczne: Efekt przedmiotowy 5: student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, Efekt przedmiotowy 6: student jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu Efekt przedmiotowy 7: student jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy Opis ECTS: Udział w ćwiczeniach - 30h Studiowanie literatury i przygotowanie 10 minutowej prezentacji na temat wybranego problemu z zakresu patofizjologi - 10h Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń - 10h Przygotowanie do kolokwium - 10h Łącznie 60h/30=2ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Kolokwium zaliczeniowe: egzamin składający się z pytań testowych i otwartych Skala ocen: 94-100% -5 93-88% -4,5 87-80% -4 79-70% -3,5 69-60% -3 mniej niż 59,9%-2 2. 10 minutowa prezentacja z zakresu patofizjologii (student samodzielnie wybiera problem) 3. Sprawozdania z przeprowadzonych w czasie zajęć praktycznych obserwacji Ostateczna ocena to średnia ważona, gdzie ocena z kolokwium zaliczeniowego ma wartość 2, pozostałe elementy (prezentacja, sprawozdania) wagę 1. Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną. Umiejętności: Na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł, zarówno w języku polskim jak i angielskim, nie potrafi poprawnie przygotować i zaprezentować wystąpienia ustnego, nie potrafi samodzielnie zaplanować swojej pracy i realizować procesu uczenia się, Na ocenę 3 (dst): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji choć czyni to z trudem, dostatecznie rozumie literatury przedmiotu w języku polskim, ma jednak spore trudności z pracą z tekstami w języku obcym, zarówno w języku polskim jak i angielskim, w stopniu dostatecznym przygotowuje i wygłasza prelekcje, w stopniu dostatecznym radzi sobie z samodzielną organizacją pracy i uczeniem się Na ocenę 4 (db): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, dobrze radzi sobie z doborem źródeł i informacji, zarówno w języku polskim, jak i angielskim, dobrze radzi sobie z przygotowaniem wystąpienia i jego prezentacją ustną, potrafi dość dobrze zorganizować swoją pracę i proces uczenia się Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z dobieraniem właściwych źródeł i informacji, zarówno w języku polskim , jak i obcym, doskonale orientuje się w jaki sposób przygotować wystąpienie ustne i w jaki sposób wygłosić prelekcją, jego organizacja pracy własnej i uczenia się jest bardzo dobra Kompetencje społeczne: Na ocenę 2 (ndst): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ nie potrafi zauważyć problemu, nie jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 3 (dst): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, ale w stopniu ograniczonym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ale dopiero po wskazaniu mu problemu, do którego konieczna jest wiedza ekspercka, w ograniczonym stopniu jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 4 (db): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści na poziomie dobrym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ dobrze radzi sobie z zauważeniem problemu, dobrze radzi sobie w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z krytyczną oceną posiadanej wiedzy i odbieranych treści, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ bardzo sprawnie potrafi zidentyfikować problem, jest bardzo sprawny w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, nie rozumie |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.