Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-BC-05a
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia człowieka
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia się dla II roku: BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04

Efekty kształcenia się dla III roku:

BI1_W01

BI1_W04

BI1_W05

BI1_U02

BI1_U03

BI1_U10

BI1_U11

BI1_K02

BI1_K05

BI1_K07

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fizjologii człowieka. W trakcie zajęć studenci będą wykonywać proste obserwacje reakcji fizjologicznych i interpretować otrzymane wyniki, a także wykonywać sekcje narządów zwierzęcych.

Pełny opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fizjologii człowieka. W trakcie zajęć studenci będą wykonywać proste obserwacje reakcji fizjologicznych , wykonywać proste pomiary i interpretować otrzymane wyniki. Prócz tego w trakcie zajęć studenci będą wykonywać sekcję wybranych narządów zwierzęcych, w czasie których będą rozpatrywać związki między anatomią a fizjologią (przewidziane są sekcje: świńskiej kończyny, serca, płuc, nerki i wątroby)

Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne:

Odruchy warunkowe i bezwarunkowe, czucie skórne i głębokie

Funkcjonowanie zmysłów wzroku, słuchu i smaku

Funkcjonowanie układu krwionośnego (osłuchiwanie serca, badanie tętna, badanie ciśnienia krwi oraz interpretacja wyników laboratoryjnych i sekcja serca)

Funkcjonowanie układu oddechowego (sekcja płuc, badanie spirometryczne)

Funkcjonowanie układu wydalniczego (sekcja nerki, analiza wyników laboratoryjnych)

Funkcjonowanie układu trawiennego (sekcja wątroby, wyznaczenie krzywej cukrowej)

Patofizjologia

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Traczyk WZ, Trzebski A. 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa.

2. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów licencjatów medycznych. 2012. Red: Borodulin- Nadzieja L. Górnicki wydawnictwo Medzyczne

Literatura dodatkowa:

1. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. 2013. Red: Konturek SJ. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

2. Ganong WF. 2007. Fizjologia (wydanie w j. polskim), Wyd. Lek. PZWL, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Umiejętności:

Efekt przedmiotowy 1: student potrafi właściwie dobrać źródła i materiały z zakresu fizjologii człowieka, także te w języku angielskim, czyta je ze zrozumieniem i potrafi wybrać istotne informacje

Efekt przedmiotowy 2: student potrafi przygotować wystąpienie ustne i zaprezentować publicznie omawiany problem z zakresu fizjologii człowieka

Efekt przedmiotowy 3: student potrafi posługiwać się językiem obcym czytając ze zrozumieniem anglojęzyczne pozycje literaturowe z zakresu fizjologii człowieka

Efekt przedmiotowy 4: student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się

Kompetencje społeczne:

Efekt przedmiotowy 5: student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,

Efekt przedmiotowy 6: student jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Efekt przedmiotowy 7: student jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy

Opis ECTS:

Udział w ćwiczeniach - 30h

Studiowanie literatury i przygotowanie 10 minutowej prezentacji na temat wybranego problemu z zakresu patofizjologi - 10h

Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń - 10h

Przygotowanie do kolokwium - 10h

Łącznie 60h/30=2ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

1. Kolokwium zaliczeniowe: egzamin składający się z pytań testowych i otwartych

Skala ocen:

94-100% -5

93-88% -4,5

87-80% -4

79-70% -3,5

69-60% -3

mniej niż 59,9%-2

2. 10 minutowa prezentacja z zakresu patofizjologii (student samodzielnie wybiera problem)

3. Sprawozdania z przeprowadzonych w czasie zajęć praktycznych obserwacji

Ostateczna ocena to średnia ważona, gdzie ocena z kolokwium zaliczeniowego ma wartość 2, pozostałe elementy (prezentacja, sprawozdania) wagę 1.

Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną.

Umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł, zarówno w języku polskim jak i angielskim, nie potrafi poprawnie przygotować i zaprezentować wystąpienia ustnego, nie potrafi samodzielnie zaplanować swojej pracy i realizować procesu uczenia się,

Na ocenę 3 (dst): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji choć czyni to z trudem, dostatecznie rozumie literatury przedmiotu w języku polskim, ma jednak spore trudności z pracą z tekstami w języku obcym, zarówno w języku polskim jak i angielskim, w stopniu dostatecznym przygotowuje i wygłasza prelekcje, w stopniu dostatecznym radzi sobie z samodzielną organizacją pracy i uczeniem się

Na ocenę 4 (db): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, dobrze radzi sobie z doborem źródeł i informacji, zarówno w języku polskim, jak i angielskim, dobrze radzi sobie z przygotowaniem wystąpienia i jego prezentacją ustną, potrafi dość dobrze zorganizować swoją pracę i proces uczenia się

Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z dobieraniem właściwych źródeł i informacji, zarówno w języku polskim , jak i obcym, doskonale orientuje się w jaki sposób przygotować wystąpienie ustne i w jaki sposób wygłosić prelekcją, jego organizacja pracy własnej i uczenia się jest bardzo dobra

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2 (ndst): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ nie potrafi zauważyć problemu, nie jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy

Na ocenę 3 (dst): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, ale w stopniu ograniczonym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ale dopiero po wskazaniu mu problemu, do którego konieczna jest wiedza ekspercka, w ograniczonym stopniu jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy

Na ocenę 4 (db): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści na poziomie dobrym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ dobrze radzi sobie z zauważeniem problemu, dobrze radzi sobie w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy

Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z krytyczną oceną posiadanej wiedzy i odbieranych treści, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ bardzo sprawnie potrafi zidentyfikować problem, jest bardzo sprawny w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy

ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, nie rozumie

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)