Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ergonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-MGR-22Lab
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ergonomia
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wykład BI2_W01, BI2_W03, BI2_W06, BI2_K01

Ćwiczenia: BI2_U04, BI2_U05, BI2_U09, BI2_K02, BI2_K07

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wskazanie najbardziej istotnych informacji z zakresu ergonomii, w tym zastosowanie antropometrii i

technik projektowania środowiska pracy.

Pełny opis:

Całość zajęć laboratoryjnych zostanie podzielona na dwa zasadnicze bloki tematyczne

1-3 – Antropometria w projektowaniu ergonomicznym - w czasie trwania zajęć laboratoryjnych w tej części studenci zapoznają się z pomiarami antropometrycznymi wykonywanymi na potrzeby projektowania ergonomicznego, następnie samodzielnie wykonają serię pomiarów antropometrycznych i w oparciu o wspólnie tworzoną online bazę danych dokonają charakterystyki otrzymanych wyników porównując je z danymi dla różnych populacji.

3-6. Ocena ergonomiczna stanowiska pracy zgodnie z Listą Dortmundzką. W tej części zajęć studenci zostaną poproszeni o wykonanie oceny ergonomicznej swojego stanowiska pracy zgodnie z wytycznymi Listy Dortmundzkiej, analogicznie studenci zostaną poproszeni o wykonanie analogicznej oceny, ale w odniesieniu do ich „stanowiska pracy” w sali laboratoryjnej. Analiza ta będzie stanowiła projekt badawczy, na podstawie wyników którego studenci zostaną poproszeni o przygotowanie 10 minutowej prezentacji, w której podsumują z jakimi zagrożeniami mierzą się w czasie pracy na własnym stanowisku pracy i w czasie pracy w laboratorium. Odnosząc się do założeń ergonomii korekcyjnej zostaną poproszeni o wskazanie możliwych do zastosowania działań naprawczych.

7 – kolokwium zaliczeniowe

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wykowska M., Ergonomia, Wyd. AGH, Kraków, 1994

2. Kordecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP, Warszawa, 1997;

3. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Wyd. AE w Paznaniu, Poznań, 1998;

4. Wieczorek S., Ergonomia, TARBONUS, Kraków-Tarnobrzeg, 2014.

Literatura uzupełniająca

5. Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, PWN, Warszawa, 1989.

6. Nowacka W.Ł., Ergonomia i ergonomiczne projektowanie stanowisk pracy, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wykład:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

EU1. Student zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii

EU2. Student zna problematyka ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności

EU3. Student zna techniki badawcze stosowane w ergonomii.

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:

EU4. Student potrafi zastosować poznane metody badawcze, interpretować dane i wyciągać wnioski, które przedstawia

podczas wystąpień ustnych

EU5. Student potrafi zaplanować samodzielne uczenie się i motywować do tego inne osoby

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych

EU6. Student rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę

EU7. Student rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu zadań badawczych

EU8. Student rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania technik badawczych i rozumie potrzebę tworzenia

bezpiecznych warunków pracy

Opis ECTS (3 ECTS):

15h - udział w wykładzie

10h - przygotowanie do egzaminu

5h - konsultacje (wykład)

15h - udział w ćwiczeniach

15h - przygotowanie do kolokwium

5h - konsultacje (ćwiczenia)

25h - opracowanie projektu badawczego

Razem: 90h [90h/3 = 3ECTS]

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe (test na Platformie Moodle) oraz projekt i wystąpienie bedą oceniane zgodnie ze skalą:

Skala ocen:

-94-100% 5

-93-88% 4,5

-87-80% 4

-79-70% 3,5

-69-60% 3

-mniej niż 59,9% 2

Ocena z ćwiczeń będzie stanowiła średnią arytmetyczną ocen z ww. elementów składowych. Dodatkowo brana będzie pod uwagę aktywność w czasie zajęć, które będą przyjmowały charakter dyskusji.

Kryteria oceniania:

Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna definicji, zjawisk i procesów biologicznych istotnych dla ergonomii; nie zna problematyki

ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna technik badawczych,

stosowanych w ergonomii; nie rozumie potrzeby krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę

Na ocenę 3 (dst.): Student w podstawowym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna

problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki

badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę

Na ocenę 4 (db.): Student w dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna

problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki

badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę

Na ocenę 5 (bdb.): Student w bardzo dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii;

zna problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki

badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)