Ergonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-MGR-22Lab |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ergonomia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wykład BI2_W01, BI2_W03, BI2_W06, BI2_K01 Ćwiczenia: BI2_U04, BI2_U05, BI2_U09, BI2_K02, BI2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wskazanie najbardziej istotnych informacji z zakresu ergonomii, w tym zastosowanie antropometrii i technik projektowania środowiska pracy. |
Pełny opis: |
Całość zajęć laboratoryjnych zostanie podzielona na dwa zasadnicze bloki tematyczne 1-3 – Antropometria w projektowaniu ergonomicznym - w czasie trwania zajęć laboratoryjnych w tej części studenci zapoznają się z pomiarami antropometrycznymi wykonywanymi na potrzeby projektowania ergonomicznego, następnie samodzielnie wykonają serię pomiarów antropometrycznych i w oparciu o wspólnie tworzoną online bazę danych dokonają charakterystyki otrzymanych wyników porównując je z danymi dla różnych populacji. 3-6. Ocena ergonomiczna stanowiska pracy zgodnie z Listą Dortmundzką. W tej części zajęć studenci zostaną poproszeni o wykonanie oceny ergonomicznej swojego stanowiska pracy zgodnie z wytycznymi Listy Dortmundzkiej, analogicznie studenci zostaną poproszeni o wykonanie analogicznej oceny, ale w odniesieniu do ich „stanowiska pracy” w sali laboratoryjnej. Analiza ta będzie stanowiła projekt badawczy, na podstawie wyników którego studenci zostaną poproszeni o przygotowanie 10 minutowej prezentacji, w której podsumują z jakimi zagrożeniami mierzą się w czasie pracy na własnym stanowisku pracy i w czasie pracy w laboratorium. Odnosząc się do założeń ergonomii korekcyjnej zostaną poproszeni o wskazanie możliwych do zastosowania działań naprawczych. 7 – kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wykowska M., Ergonomia, Wyd. AGH, Kraków, 1994 2. Kordecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP, Warszawa, 1997; 3. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Wyd. AE w Paznaniu, Poznań, 1998; 4. Wieczorek S., Ergonomia, TARBONUS, Kraków-Tarnobrzeg, 2014. Literatura uzupełniająca 5. Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, PWN, Warszawa, 1989. 6. Nowacka W.Ł., Ergonomia i ergonomiczne projektowanie stanowisk pracy, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: Wykład: Efekty uczenia się w zakresie wiedzy: EU1. Student zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii EU2. Student zna problematyka ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi Efekty uczenia się w zakresie umiejętności EU3. Student zna techniki badawcze stosowane w ergonomii. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności: EU4. Student potrafi zastosować poznane metody badawcze, interpretować dane i wyciągać wnioski, które przedstawia podczas wystąpień ustnych EU5. Student potrafi zaplanować samodzielne uczenie się i motywować do tego inne osoby Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych EU6. Student rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę EU7. Student rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu zadań badawczych EU8. Student rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania technik badawczych i rozumie potrzebę tworzenia bezpiecznych warunków pracy Opis ECTS (3 ECTS): 15h - udział w wykładzie 10h - przygotowanie do egzaminu 5h - konsultacje (wykład) 15h - udział w ćwiczeniach 15h - przygotowanie do kolokwium 5h - konsultacje (ćwiczenia) 25h - opracowanie projektu badawczego Razem: 90h [90h/3 = 3ECTS] |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe (test na Platformie Moodle) oraz projekt i wystąpienie bedą oceniane zgodnie ze skalą: Skala ocen: -94-100% 5 -93-88% 4,5 -87-80% 4 -79-70% 3,5 -69-60% 3 -mniej niż 59,9% 2 Ocena z ćwiczeń będzie stanowiła średnią arytmetyczną ocen z ww. elementów składowych. Dodatkowo brana będzie pod uwagę aktywność w czasie zajęć, które będą przyjmowały charakter dyskusji. Kryteria oceniania: Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna definicji, zjawisk i procesów biologicznych istotnych dla ergonomii; nie zna problematyki ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna technik badawczych, stosowanych w ergonomii; nie rozumie potrzeby krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę Na ocenę 3 (dst.): Student w podstawowym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę Na ocenę 4 (db.): Student w dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę Na ocenę 5 (bdb.): Student w bardzo dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.