Genetyka konserwatorska drzew leśnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-MGR-28 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka konserwatorska drzew leśnych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI2_W01, BI2_W04, BI2_U02, BI2_U05, BI2_K06 |
Wymagania wstępne: | Gruntowna wiedza z zakresu biologii molekularnej i genetyki. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) oraz nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Podczas części praktycznej, uczestnicy nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA, stosowanych w genetyce konserwatorskiej. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: Prezentowane treści mają na celu wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) i nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Według wytycznych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN - International Union for Conservation of Nature), genetyka konserwatorska jest dyscypliną naukową, która umożliwia poznanie struktury genetycznej zagrożonych gatunków (np. na podstawie markerów polimorfizmu DNA) oraz umożliwia wgląd w ich historyczne pochodzenie na danym terenie (filogeografia). Zapoznamy się z procesami kształtującymi strukturę genetyczną wybranych gatunków drzew leśnych (przepływ genów, dryf genetyczny, selekcja naturalna i antropologiczna zasobów genowych) na poziomie populacyjnym i osobniczym. Na podstawie współczesnych doniesień, omówione będą programy genetycznej ochrony i odnowy gatunków zagrożonych wyginięciem. ĆWICZENIA: Podczas ćwiczeń, studenci nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz genetycznych w laboratorium, wykonają izolację DNA i przeprowadzą analizę polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA organellowego w celu określenia haplotypu linii matecznej, a uzyskany wynik zinterpretują w odniesieniu do dróg migracji polodowcowej gatunku z refugiów europejskich na tereny Polski. Dzięki programom genetyki opisowej (GenAlEx, Structure), obliczą podstawowe parametry zmienności genetycznej na poziomie wewnątrz- i międzypopulacyjnym. Na końcu, sami wysnują wnioski o potrzebie ochrony danego gatunku na badanym terenie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009 2. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018 2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017 3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykłady: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz wymienia kluczowe zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy biologii molekularnej Efekt przedmiotowy 2: student zna i opisuje aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków Ćwiczenia: Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3: student potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim Efekt przedmiotowy 4: student potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji: Efekt przedmiotowy 5: student potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz nie potrafi wymienić żadnych zagadnień z zakresu wiedzy biologii molekularnej; wcale nie zna i nie potrafi opisać aktualnych problemów genetyki konserwatorskiej oraz wcale nie zna głównych kierunków współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz dostatecznie potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dostatecznie zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w stopniu dostatecznym zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz prawidłowo potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w dobrym stopniu zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz doskonale potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; bardzo dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz bardzo dobrze zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków; Kryteria oceniania w zakresie umiejętności: Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi wykonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz miernie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 3(dst) student dostatecznie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dostatecznie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz bardzo dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę 2 (ndst) student nie osiągnął założonego efektu uczenia się i nie potrafi rozstrzygać dylematów związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody; Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS wykłady: 1 [1 ECTS=30 godzin] udział w wykładzie (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin przygotowanie do egzaminu: 10 godzin konsultacje: 5 godzin suma: 60 godzin [30/15=2] ECTS ćwiczenia: 2 [1 ECTS=30 godzin] udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowczynią): 15 godzin przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin suma: 60 godzin [30/15=2] |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) oraz nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Podczas części praktycznej, uczestnicy nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA, stosowanych w genetyce konserwatorskiej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009 2. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008 Literatura uzupełniająca: Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.