Prymatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-ZOO-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Prymatologia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://joannanieczuja.wordpress.com/przedmioty/prymatologia/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się:BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat naczelnych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przedstawicielami naczelnych. Podczas wykładów omawiane są charakterystyczne cechy rodzin niższych i wyższych naczelnych, ich zachowania, wygląd, przystosowania anatomiczne, dieta itp. Głównym celem ćwiczeń jest przybliżenie wiedzy na temat naczelnych poprzez obserwację gatunków w ZOO. Przygotowanie projektu obserwacyjnego: opracowanie karty badań, obserwacje zachowań naczelnych w ZOO, opracowanie bazy danych, zastosowanie metod analizy statystycznej, prezentacja wyników w postaci Power Point. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Obligatory literature: Begun D., 2017, Prawdziwa planeta małp. Nowa historia człowieka, Prószyński Media, Strier K.B., 2010, Primate Behavioral Ecology (4th Edition), Prentice Hall, Redmond I., 2011, The Primate Family Tree: The Amazing Diversity of Our Closest Relatives, Firefly Books. F. de Waal, 2016, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, Copernicus Center Press, Kraków. Supplementary literature: Kornask K., 2015, Our Inner Ape. A Leading Primatologist Explains Why We Are Who We Are, Copernicus Center Press, Kraków. F. De Waal, 2007, Chimpanzee Politics, Johns Hopkins University Press. Goodall J., 2019, Przez dziurkę od klucza. Najważniejsza książka o naszych najbliższych krewnych, Wydawnictwo Prószyński i S-Ka, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty kształcenia w obszarze wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student posiada wiedzę na temat procesów, zjawisk, problematyki i rozwoju badań z zakresu prymatologii Efekt przedmiotowy 2. Student posługuje się terminologią oraz wymienia metody badań naczelnych Przedmiotowe efekty kształcenia w obszarze umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student wykorzystuje literaturę i inne dostępne źródła, w tym elektroniczne (również w języku angielskim) Efekt przedmiotowy 4. Student podczas dyskusji oraz wystąpień ustnych używa języka naukowego Efekt przedmiotowy 5. Student rozumie potrzebę planowania i samodzielnego uczenia się przez całe życie. Efekt kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 6. Student rozumie potrzebę spojrzenia krytycznego na swoją wiedzę i umie zastosować wiedzę przy rozwiązywaniu problemów praktycznych Efekty przedmiotowe przypisane do wykładów: 1-2. Efekty przedmiotowe przypisane do ćwiczeń: 3-6. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z wykładów: Egzamin (test - pytania zamknięte i otwarte): 94-100% 5 93-88% 4,5 87-80% 4 79-70% 3,5 69-60% 3 mniej niż 59,9% 2 Student może podejść do egzaminu po zaliczeniu ćwiczeń z przedmiotu. Ocena końcowa z ćwiczeń: Student jest zobowiązany uczestniczyć w obserwacjach naczelnych w ZOO. Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, z wyjątkiem zajęć w ZOO. OCENA z projektu 5 - student przygotował i przeprowadził rzetelnie ankietę obserwacyjną; przygotował bazę danych i samodzielnie opracował dane. Prezentacja zawierała wszystkie niezbędne informacje, a dyskusja została oparta na literaturze anglojęzycznej (minimum 5 artykułów) 4,5 - student dobrze przygotował i przeprowadził ankietę obserwacyjną; przygotował bazę danych i niemalże samodzielnie opracował dane. Prezentacja zawierała wszystkie niezbędne dane, a dyskusja została oparta na literaturze anglojęzycznej (minimum 4 artykuły) 4 - student dość dobrze przygotował i przeprowadził ankietę obserwacyjną; przygotował bazę danych i opracował dane z pomocą prowadzącego. Prezentacja zawierała wszystkie niezbędne dane, a dyskusja została oparta na literaturze polsko i anglojęzycznej (minimum 4 artykuły) 3,5 - student dostatecznie przygotował i przeprowadził ankietę obserwacyjną; przygotował bazę danych z dużą pomocą prowadzącego. Prezentacja zawierała wszystkie niezbędne dane, a dyskusja została oparta na literaturze polskojęzycznej (minimum 3 artykuły) 3,5 - student dostatecznie przygotował i przeprowadził ankietę obserwacyjną; przygotował bazę danych z dużą pomocą prowadzącego. Prezentacja zawierała wszystkie niezbędne dane, a dyskusja została oparta na literaturze polskojęzycznej (minimum 3 artykuły) 2 - student nie przygotował prezentacji i/lub nie przeprowadził ankiety Punktacja: Czytanie/wypowiedź 0 pkt. – czytanie z kartki 1 pkt. – czytanie i mówienie 2 pkt. – tylko mówienie Odpowiedź na pytanie 0 – brak odpowiedzi na pytanie 1 – dostateczna odpowiedź na pytanie z podpowiedzią 2 – dobra odpowiedź na pytanie z podpowiedzią 3 – samodzielna dobra odpowiedź Dobór źródeł 0 – brak artykułów w dyskusji 1 – 2 artykuły w dyskusji lub artykuły nie na temat 2 – 3-4 artykuły w dyskusji oraz dodatkowe nie na temat 3 – 3-4 artykuły w dyskusji na temat 4 - 5 lub więcej artykułów w dyskusji na temat Wygląd prezentacji: 0 - brakuje istotnych rzeczy 1 – wstawiono podstawowe dane, ale np. przeklejono tabelę ze Statistica 2 – wszystkie elementy znajdują się w prezentacji, prezentacja czytelna Punktacja 11 pkt. – 5 (bdb.) 10 pkt. – 4,5 (db.+) 9 pkt. – 4 (db.) 8 pkt. – 3,5 (dst. +) 7 pkt. – 3 (dst.) 6 i mniej pkt. – 2 (ndst.) Osoba, która wygra QUIZ w ZOO, otrzymuje 0,5 do oceny z wykładu, natomiast osoba która wygra quizy prezentowane na ćwiczeniach, otrzymuje 0,5 oceny do ćwiczeń. Wiedza na ocenę 2 (ndst.): Student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu Prymatologii; student nie posiada wiedzy z problematyki poruszanej na zajęciach; Student nie ma wiedzy w zakresie przedstawianych pojęć, nie ma znajomości terminologii i metodyki badań z zakresu Prymatologii oraz znajomości rozwoju tej nauki na ocenę 3 (dst.): Student na podstawowym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu Prymatologii; student posiada podstawową wiedzę z problematyki poruszanej na zajęciach; student ma podstawową wiedzę w zakresie przedstawianych pojęć, ma znajomość podstawowej terminologii i metodyki badań z zakresu Prymatologii oraz podstawową znajomość rozwoju tej nauki na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu Prymatologii; student posiada wiedzę na wystarczającym poziomie z problematyki poruszanej na zajęciach; student ma odpowiednią wiedzę w zakresie przedstawianych pojęć, ma dobrą znajomość terminologii i metodyki badań z zakresu Prymatologii oraz dobrą znajomość rozwoju tej nauki na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu Prymatologii; student posiada wiedzę na wysokim poziomie z problematyki poruszanej na zajęciach; student ma szeroką wiedzę w zakresie przedstawianych pojęć, ma bardzo dobrą znajomość terminologii i metodyki badań z zakresu Prymatologii oraz bardzo dobrą znajomość rozwoju tej nauki Umiejętności na ocenę 2 (ndst.): Student nie przyswaja wiedzy na podstawie literatury (w języku polskim i angielskim) z zakresu Prymatologii; student nie korzysta z różnorodnych źródeł, w tym źródeł cyfrowych poszukując informacji z zakresu Prymatologii; student nie bierze udziału w dyskusji i nie posługuje się językiem naukowym; student nie prezentuje szczegółowych danych na tematy poruszane na zajęciach; student nie rozumie potrzeby planowania i samodzielnego uczenia się przez całe życie. na ocenę 3 (dst.): Student na podstawowym poziomie przyswaja wiedzę na podstawie literatury (w języku polskim i angielskim) z zakresu Prymatologii; student korzysta z kilku źródeł, w tym źródeł cyfrowych poszukując informacji z zakresu Prymatologii; student bierze udziału w dyskusji na podstawowym poziomie i posługuje się podstawowymi pojęciami naukowymi; student prezentuje ogólne dane na tematy poruszane na zajęciach; student na poziomie podstawowym rozumie potrzebę planowania i samodzielnego uczenia się przez całe życie. na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie przyswaja wiedzę na podstawie literatury (w języku polskim i angielskim) z zakresu Prymatologii; student korzysta z wystarczającej liczby źródeł, w tym źródeł cyfrowych poszukując informacji z zakresu Prymatologii; student bierze udziału w dyskusji na dobrym poziomie i posługuje się wystarczająco zaawansowanym językiem naukowym; student prezentuje wystarczające dane na tematy poruszane na zajęciach; student na poziomie dobrym rozumie potrzebę planowania i samodzielnego uczenia się przez całe życie. na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie przyswaja wiedzy na podstawie literatury (w języku polskim i angielskim) z zakresu Prymatologii; student korzysta z dużej liczby źródeł, w tym źródeł cyfrowych poszukując informacji z zakresu Prymatologii; student bierze czynny udziału w dyskusji na bardzo dobrym poziomie i posługuje się zaawansowanym językiem naukowym; student prezentuje szczegółowe dane na tematy poruszane na zajęciach; student na poziomie bardzo dobrym rozumie potrzebę planowania i samodzielnego uczenia się przez całe życie. Kompetencje na ocenę 2 (ndst.): Student nie rozumie potrzeby spojrzenia krytycznego na swoją wiedzę i nie umie zastosować wiedzy przy rozwiązywaniu problemów praktycznych na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie dostatecznym rozumie potrzebę spojrzenia krytycznego na swoją wiedzę i umie zastosować wiedzę przy rozwiązywaniu problemów na ocenę 4 (db.): Student na poziomie dobrym rozumie potrzebę spojrzenia krytycznego na swoją wiedzę i umie zastosować wiedzę przy rozwiązywaniu problemów na ocenę 5 (bdb.): Student na poziomie bardzo dobrym rozumie potrzebę spojrzenia krytycznego na swoją wiedzę i umie zastosować wiedzę przy rozwiązywaniu problemów |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) ZOO |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: 4 ECTS [1 ECTS=30 godzin] udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie do egzaminu: 30 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin przygotowanie do prezentacji: 25 godzin konsultacje: 5 godzin suma: 60 godzin [120/30=4] |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.