Zoologia kręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-ZOO-02lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zoologia kręgowców |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla II i III roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: DLA III ROKU BI1_U01, BI1_U02, BI1_U09, BI1_U10, BI1_K01, BI1_K03 DLA II ROKU: BI1_U01, BI1_U09, BI1_K01 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami filogenezy strunowców oraz z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabycie umiejętności rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. W semestrze planuje się od 4 do 6 godzin zajęć w terenie |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń z zoologii kręgowców studenci zapoznają się z podstawami wiedzy na temat pochodzenia strunowców (i kręgowców) oraz pokrewieństw w obrębie tego typu. Zapoznają się z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabywają umiejętności z zakresu badań wybranych kręgowców w terenie oraz rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. Na zajęcia w terenie przeznaczone jest 4-6 godzin |
Literatura: |
Podstawowa: Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell N.A., Reece J.B, Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B. 2016. Biologia. Rebis-Pearson, Poznań Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2016. Biologia. Multico, Warszawa (lub starsze wydania) Uzupełniająca: Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Warszawa-Poznań Błaszak C. (red.) 2011-2020. Zoologia. Tom 1-3. Wyd. Nauk. PWN Warszawa Dzik J. 2011. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Fortey R. 2000. Życie. Nieautoryzowana biografia. Historia pierwszych czterech miliardów lat życia a Ziemi. Świat Książki, Warszawa Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt (krótkie wykłady). Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Kowalski K. 1971. Ssaki. Zarys teriologii. PWN, Warszawa Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy). Wiedza Powszechna, Warszawa Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN, Warszawa Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (lub wydania od 1990 roku). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Internet – strony wydziałów biologii, instytucji naukowych, a także konkretnych badaczy lub zespołów badawczych zajmujących się daną grupą organizmów lub konkretnym zagadnieniem biologicznym |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wykłady Obszar wiedzy: 1 - absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i złożone uwarunkowania w biologii, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne; 2 - absolwent w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię biologiczną oraz ma znajomość rozwoju biologii i stosowanych w niej metod badawczych; Ćwiczenia Obszar umiejętności: 3 - absolwent potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacje oraz wykonać w terenie lub laboratorium pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne; 4 - absolwent potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, rozumie literaturę z zakresu biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim; 5 - absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także wykonać zlecone zadania badawcze; 6 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; Obszar kompetencji społecznych: 7 - absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii; 8 - absolwent jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Kalkulacja ECTS Wykład - aktywność na platformie e-learningowej - 30 godz. Ćwiczenia - aktywność na platformie e-learningowej - 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. Konsultacje - 5 godz. Przygotowanie do kolokwiów - 25 godz. Przygotowanie do egzaminu - 20 godz. Suma godzin -120 godz. Liczba ECTS: 120 godz./30(25) godz. = ok. 4. |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Assessment criteria: Knowledge grade 2 (unsatisfactory): the student does not know the basic terminology in the field of vertebrate zoology, does not understand biological processes grade 3 (satisfactory): the student knows to a limited extent the terminology in the field of vertebrate zoology, has a limited knowledge of biological processes grade 4 (good): the student knows the terminology in the field of vertebrate zoology, has general knowledge about the evolution of vertebrate animals, their anatomy and physiology. He/she is aware of current trends in the advancements of zoology grade 5 (excellent): student has full knowledge of the terminology and scope of interest of vertebrate zoology, is able to analyze the relationship between anatomy and physiology, can assess the usefulness of taxonomy for the advancement of zoology. The student identifies domestic species of vertebrate animals Skills grade 2 (unsatisfactory): the student is unable to use basic zoology research techniques and tools, perform observations or perform simple zoological measurements in the laboratory; is unable to find-out reliable sources of scientific information in the discipline of vertebrate zoology; cannot properly present the content of simple texts in zoology; does not show progress in gaining knowledge of zoology grade 3 (satisfactory): the student has only a limited ability to use basic zoology research techniques and tools, perform observations or perform simple zoological measurements in the laboratory; has a limited ability to find-out reliable sources of scientific information in the discipline of vertebrate zoology; has a limited ability to properly present the content of simple texts in zoology; demonstrates a limited progress in gaining knowledge of zoology grade 4 (good): the student has a good ability to use basic zoology research techniques and tools, perform observations or perform simple zoological measurements in the laboratory; has a good ability to find-out reliable sources of scientific information in the discipline of vertebrate zoology; has a good ability to properly present the content of simple texts in zoology; demonstrates a good progress in gaining knowledge of zoology grade 5 (excellent): the student fluently applies basic zoology research techniques and tools, conducts observations or performs simple zoological measurements in the laboratory; the student is able to effectively analyze, summarize and present simple scientific texts on zoology; while deepening her/his knowledge she/he goes beyond the subject matter of the classes Competences grade 2 (unsatisfactory): the student does not show any involvement in the course. grade 3 (satisfactory): the student only in a limited way deepens and updates his/her knowledge; only occasionally participates in discussions, formulates his/her own statements and constructive critical comments; only infrequently reaches popular science magazines and professional electronic sources. grade 4 (good): the student demonstrates an active interest in the subject, raises questions, seeks answers for them; often takes an active part in discussions, makes her/his own speeches, and constructs critical remarks; often reads popular science magazines and professional electronic sources grade 5 (excellent): the student demonstrates an active interest in the subject, raises questions, seeks answers for them; regularly takes an active part in discussions, makes her/his own speeches, and constructs critical remarks; regularly reads popular science magazines and professional electronic sources. Final grades consist of: 1. Lecture: ocena z egzaminu testowego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń na ocenę minimum 3 (dst) 2. Classes: class attendance and activity – participation in discussions, multimedia presentation on a given topic (for a grade) and mid-term examinations. Attendance - two justified absences are excusable. Unexcusing absentions will result in a lower rating from the classes half grade downgrade |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w ramach tego przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak, Jerzy Romanowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami filogenezy strunowców oraz z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabycie umiejętności rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. W semestrze planuje się od 4 do 6 godzin zajęć w terenie |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń z zoologii kręgowców studenci zapoznają się z podstawami wiedzy na temat pochodzenia strunowców (i kręgowców) oraz pokrewieństw w obrębie tego typu. Zapoznają się z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabywają umiejętności z zakresu badań wybranych kręgowców w terenie oraz rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. Na zajęcia w terenie przeznaczone jest 4-6 godzin |
|
Literatura: |
Podstawowa: Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell N.A., Reece J.B, Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B. 2016. Biologia. Rebis-Pearson, Poznań Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2016. Biologia. Multico, Warszawa (lub starsze wydania) Uzupełniająca: Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Warszawa-Poznań Błaszak C. (red.) 2011-2020. Zoologia. Tom 1-3. Wyd. Nauk. PWN Warszawa Dzik J. 2011. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Fortey R. 2000. Życie. Nieautoryzowana biografia. Historia pierwszych czterech miliardów lat życia a Ziemi. Świat Książki, Warszawa Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt (krótkie wykłady). Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Kowalski K. 1971. Ssaki. Zarys teriologii. PWN, Warszawa Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy). Wiedza Powszechna, Warszawa Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN, Warszawa Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (lub wydania od 1990 roku). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Internet – strony wydziałów biologii, instytucji naukowych, a także konkretnych badaczy lub zespołów badawczych zajmujących się daną grupą organizmów lub konkretnym zagadnieniem biologicznym |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: zaliczenie zoologii ogólnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami filogenezy strunowców oraz z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabycie umiejętności rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. W semestrze planuje się od 4 do 6 godzin zajęć w terenie |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń z zoologii kręgowców studenci zapoznają się z podstawami wiedzy na temat pochodzenia strunowców (i kręgowców) oraz pokrewieństw w obrębie tego typu. Zapoznają się z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabywają umiejętności z zakresu badań wybranych kręgowców w terenie oraz rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. Na zajęcia w terenie przeznaczone jest 4-6 godzin |
|
Literatura: |
Podstawowa: Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell N.A., Reece J.B, Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B. 2016. Biologia. Rebis-Pearson, Poznań Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2016. Biologia. Multico, Warszawa (lub starsze wydania) Uzupełniająca: Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Warszawa-Poznań Błaszak C. (red.) 2011-2020. Zoologia. Tom 1-3. Wyd. Nauk. PWN Warszawa Dzik J. 2011. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Fortey R. 2000. Życie. Nieautoryzowana biografia. Historia pierwszych czterech miliardów lat życia a Ziemi. Świat Książki, Warszawa Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt (krótkie wykłady). Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Kowalski K. 1971. Ssaki. Zarys teriologii. PWN, Warszawa Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy). Wiedza Powszechna, Warszawa Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN, Warszawa Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (lub wydania od 1990 roku). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Internet – strony wydziałów biologii, instytucji naukowych, a także konkretnych badaczy lub zespołów badawczych zajmujących się daną grupą organizmów lub konkretnym zagadnieniem biologicznym |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: zaliczenie zoologii ogólnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Matyjasiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Matyjasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami filogenezy strunowców oraz z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabycie umiejętności rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. W semestrze planuje się od 4 do 6 godzin zajęć w terenie |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń z zoologii kręgowców studenci zapoznają się z podstawami wiedzy na temat pochodzenia strunowców (i kręgowców) oraz pokrewieństw w obrębie tego typu. Zapoznają się z rozszerzoną wiedzą na temat biologii, budowy anatomicznej, czynności życiowych, przystosowań do środowiska bezżuchwowców, ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków. Nabywają umiejętności z zakresu badań wybranych kręgowców w terenie oraz rozpoznawania krajowych gatunków kręgowców. Na zajęcia w terenie przeznaczone jest 4-6 godzin |
|
Literatura: |
Podstawowa: Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Campbell N.A., Reece J.B, Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B. 2016. Biologia. Rebis-Pearson, Poznań Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2016. Biologia. Multico, Warszawa (lub starsze wydania) Uzupełniająca: Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Warszawa-Poznań Błaszak C. (red.) 2011-2020. Zoologia. Tom 1-3. Wyd. Nauk. PWN Warszawa Dzik J. 2011. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Fortey R. 2000. Życie. Nieautoryzowana biografia. Historia pierwszych czterech miliardów lat życia a Ziemi. Świat Książki, Warszawa Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt (krótkie wykłady). Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa Kowalski K. 1971. Ssaki. Zarys teriologii. PWN, Warszawa Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy). Wiedza Powszechna, Warszawa Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN, Warszawa Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (lub wydania od 1990 roku). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Internet – strony wydziałów biologii, instytucji naukowych, a także konkretnych badaczy lub zespołów badawczych zajmujących się daną grupą organizmów lub konkretnym zagadnieniem biologicznym |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne: zaliczenie zoologii ogólnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.