Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii starożytnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-11-HFST
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii starożytnej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.katedra.uksw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wykład:

FI1_W09; FI1_U03; FI1_K08


Ćwiczenia:

FI1_W10; FI1_W18; FI1_U03; FI1_K08


Skrócony opis:

Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie słuchaczy z dziejami filozofii starożytnej od Talesa do Boecjusza. Nacisk w wykładnie położony jest na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu filozofii rzeczywistości, filozofii poznania i etyki.

Pełny opis:

Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie słuchaczy z dziejami filozofii starożytnej od Talesa do Boecjusza. Nacisk w wykładnie położony jest na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu filozofii rzeczywistości, filozofii poznania i etyki. Jego celem poznanie przez słuchaczy głównych tematów starożytnej filozofii greckiej, nabycie umiejętności odnoszenia poszczególnych tematów filozoficznych do ich klasycznych źródeł i formuł w starożytnej filozofii greckiej oraz uwrażliwienie na potrzebę znajomości historii filozofii, traktowanej jako podstawowe wyposażenie warsztatu filozofa.

Literatura:

1. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1-5, tł. I.E.Zieliński, 1994-2002.

2. I.Dąmbska, Zarys filozofii greckiej, 1983.

3. J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej, Grecji i Rzymu. Wybór tekstów, 1970.

4. F.Copleston, Historia filozofii, t. 1, Grecja i Rzym, tł. H.Bednarek, 1988.

5. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tł. P. Domański, 1992.

6. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, , tł. P. Domański, 2000.

7. W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1, (wszystkie wydania)

8. A.Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, 1995.

9. J.P.Vernant, Źródła myśli greckiej, tł. J.Szacki, 1996.

10. M.Gogacz, Platonizm i arystotelizm. Dwie drogi do metafizyki, 1996.

11. S.Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2002.

12. J.Gajda-Krynicka, Filozofia przedplatońska, 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury i analizy treści ich pism. Dodatkowo, zna i rozumie rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądów na naturę świata i człowieka oraz ich relację do innych czynników kształtujących te poglądy. Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny, a także jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia

ćwiczeń z historii filozofii starożytnej

KRYTERIA OCENIANIA

WIEDZA:

- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej

- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną

UMIEJĘTNOŚCI:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła

- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

KOMPETENCJE:

Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych

ZAKRES TEMATÓW

1. Literatura i źródła do poznania starożytnej filozofii greckiej

2. Periodyzacja dziejów filozofii

3. Jońska filozofia przyrody

4. Dwutorowość greckich wierzeń religijnych – orfizm

5. Pitagorejczycy

6. Parmenides i eleaci

7. Italska filozofia przyrody

8. Sofiści

9. Sokrates i sokratycy

10. Platon i Akademia

11. Arystoteles i Liceum

12. Epikurejczycy

13. Stoicy

14. Sceptycy

15. Medioplatonizm

16. Neoplatonizm

17. Starożytna filozofia chrześcijańska – Orygenes

18. Platon i akademia

19. Augustyn i Boecjusz

20. Nauka grecka w Syrii

METODY OCENIANIA

Warunkami przystąpienia do egzaminu są:

a) obecność na wykładzie

b) uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z historii filozofii starożytnej

Egzamin przeprowadza się w formie ustnej.

a) W pierwszym rzędzie stawiane są pytania dotyczące filozofii Platona i Arystotelesa; ich zaliczenie jest conditio sine qua non całego egzaminu.

b) Następne pytania dotyczą dziejów filozofii greckiej (od Talesa do Boecjusza). W ich wyniku ustala się, czy student opanował materiał dobrze (4), jedynie dostatecznie (3, 3+), czy niedostatecznie (2).

c) Gdy materiał ten opanowany jest dobrze, wtedy stawiane są pytania przekrojowe (jedno lub dwa) i ustalana ostateczna ocena (5, 4+, 4).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)