KO: Wielkie pytania i wielkie odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-1123-KOZEMB20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KO: Wielkie pytania i wielkie odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWI2MDRhNjQtZjZmYy00ZTQ2LWIwZTctMjU1ODk4ZTE3ZWFj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2222e1be17-d065-4d12-8b88-7b026e51d0a9%22%7d |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PRK_P6S_WG PRK_P6S_WK |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pytaniami (i odpowiedziami) filozofii starożytnej i średniowiecznej. Celem zajęć jest zaktywizowanie studentów do tego, aby sami potrafili posiadając podstawową wiedzę z historii filozofii, wykorzystać ją do stawiania pytań filozoficznych i szukania ich rozwiązań korzystając z dorobku tradycji klasycznej filozofii. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pytaniami (i odpowiedziami) filozofii starożytnej i średniowiecznej. Celem zajęć jest zaktywizowanie studentów do tego, aby sami potrafili posiadając podstawową wiedzę z historii filozofii, wykorzystać ją do stawiania pytań filozoficznych i szukania ich rozwiązań korzystając z dorobku tradycji klasycznej filozofii. Kolejne spotkania poświęcone będą kolejnym problemom tak aby nie prezentować historycznego rozwoju różnych zagadnień, ale systematycznie dokonać prezentacji różnych rozwiązań i ich uzasadnień. |
Literatura: |
1. Gigon O., Główne problemy filozofii starożytnej, Warszawa 1996. 2. Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, Warszawa 2001. 3. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996. 4. Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Kęty 2001. 5. Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, Kęty 1999. 6. Reale G., Myśl starożytna, Lublin 2010. 7. Gajda-Krynicka J., Filozofia przedplatońska, Warszawa 2007. 8. Copleston F., Historia filozofii. Grecja i Rzym, t. 1, Warszawa 1998. 9. Copleston F., Historia filozofii. Od Augustyna do Ockhama, t. 2, Warszawa 2004. 10. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej - na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej - na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród pytań i odpowiedzi filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł - na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła - na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł KOMPETENCJE: Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych w kluczu pytań i odpowiedzi |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: czynny udział w zajęciach (aktywność będzie oceniana oceną końcową). Oceniana będzie również obecność na zajęciach według następujących kryteriów: 1-2 nieobecności - bdb 3-4 nieobecności - db 5-6 nieobecności - dst 7-15 nieobecności - ndst. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.