WS: Retoryka dyskursu filozoficznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-12-WSRDF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WS: Retoryka dyskursu filozoficznego |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01 FI1_W11 FI1_U08 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Zakłada się, że współczesny filozof powinien być szczególnie dobrze obeznany ze sposobami uzasadniania typowymi dla filozofii. Stąd celem nauczania retoryki jest przekazanie studentom znajomości zasad poprawnego myślenia i umiejętności precyzyjnego wypowiadania sądów, nie tylko sposobami "logosu", lecz również "etosu" i "patosu". Szczególna rolę pełnią tu: definicje, pytania, podziały i schematy rozumowań. |
Pełny opis: |
1. Retoryka 2. Erystyka. 3. Dialektyka. 4. Sofiści. 5. Pojęcie dyskursu. 6-7 Definicje w dyskursie filozoficznym. 8-9 Pytania w dyskursie filozoficznym. 10-11 Podziały w dyskursie filozoficznym. 12-13 Rozumowania w dyskursie filozoficznym. 14-15 Analiza dyskursu filozoficznego. |
Literatura: |
Nieznański E., Elementy filozofii teoretycznej, Warszawa 2004. Nieznański E., Sformalizowana ontologia orientacji klasycznej, Warszawa 2007. Nieznański E., K. Świętorzecka, Tomanek R., U podstaw analizy filozoficznego dyskursu, Warszawa 2010. Perelman Ch., Imperium retoryki, Warszawa 2004. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie lektur: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 Wiedza: 1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury. 2. student zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie. Umiejętności: 1. student wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych. Kompetencje: 1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu z treści wykładu oraz oceny z pracy, która jest samodzielną analizą wybranej przez studenta argumentacji filozoficznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.