PPSF: Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-PPSFET-M21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PPSF: Bioetyka |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii - do wyboru na I, II lub III roku Podstawowe problemy subdyscyplin filozofii (Nauczyciel Etyki) - do wyboru na I, II lub III roku |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01; FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U08; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
Pełny opis: |
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) Prezentowane treści: 1. Powstanie i rozwój bioetyki 2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna 3. Różne modele bioetyki 4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) 5. Instytucjonalny aspekt bioetyki 6. Spór o naturę człowieka 7. Świętość a jakość ludzkiego życia 8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki 9. Medycznie wspomagana prokreacja 10. Status embrionu i aborcja 11. Manipulacje genetyczne i klonowania 12. Eksperymenty na człowieku 13. Przeszczepy 14. Ingerencje w nature człowieka 15. Przedłużanie życia i eutanazja |
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki. Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 10 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. Metoda sprawdzenia: sprawdzian pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) Prezentowane treści: 1. Powstanie i rozwój bioetyki 2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna 3. Różne modele bioetyki 4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) 5. Instytucjonalny aspekt bioetyki 6. Spór o naturę człowieka 7. Świętość a jakość ludzkiego życia 8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki 9. Medycznie wspomagana prokreacja 10. Status embrionu i aborcja 11. Manipulacje genetyczne i klonowania 12. Eksperymenty na człowieku 13. Przeszczepy 14. Ingerencje w nature człowieka 15. Przedłużanie życia i eutanazja |
|
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) Prezentowane treści: 1. Powstanie i rozwój bioetyki 2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna 3. Różne modele bioetyki 4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) 5. Instytucjonalny aspekt bioetyki 6. Spór o naturę człowieka 7. Świętość a jakość ludzkiego życia 8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki 9. Medycznie wspomagana prokreacja 10. Status embrionu i aborcja 11. Manipulacje genetyczne i klonowania 12. Eksperymenty na człowieku 13. Przeszczepy 14. Ingerencje w nature człowieka 15. Przedłużanie życia i eutanazja |
|
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.