WMSF: Nauka i religia: współistnienie – konflikt – komplementarność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-WMFP-SW22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Nauka i religia: współistnienie – konflikt – komplementarność |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axMGlAwv0a-8YpBdZaMqQKbYhUv2rwCI6UmXkoOqxTXA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=947195e7-7c04-4670-9f36-37225247c61c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W06 FI1_W08 FI1_W09 FI1_U10 |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień filozoficznych z dotychczasowych studiów I stopnia |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. Tezą prezentowaną w czasie zajęć jest twierdzenie, że między religią i nauką (oraz naukami przyrodniczymi i teologią) nie zachodzi rzeczywisty konflikt z powodu odmienności ich perspektyw metodologicznych. Ponadto prezentowane i uzasadniane jest twierdzenie o ich komplementarności oraz znaczeniu dla uzyskania całościowego obrazu świata. Tematyka zajęć ujęta jest w strukturę problemową z uwzględnieniem historycznego rozwoju omawianej relacji. Istotny element wykładu stanowi odwoływanie się do konkretnych zagadnień z pogranicza nauki i religii oraz ilustrowanie ich przykładami. |
Literatura: |
T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002 K. Ferguson, Ogień w równaniach. Nauka, religia i poszukiwanie Boga, Kraków 2016 S. Fuller, Nauka vs. religia?, Poznań 2009 A. McGrath, Nauka i religia, Kraków 2009 A. McGrath, Patrząc szerzej. Dialog teologii i nauki, Poznań 2016 M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, Tarnów 1996 M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicza a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001 M. Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Lublin 2012 D. Wąsek (red.), Teologia w dialogu z innymi naukami, Kraków 2021 Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, Tarnów 2000 Dodatkowa literatura szczegółowa zostanie podana w trakcie zajęć i na życzenie uczestników. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna i rozumie: - zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią Student potrafi: - rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5: - student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - student całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych Na ocenę 4,5: - student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student niemal bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - student niemal całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student niemal bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych Na ocenę 4: - student generalnie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student częściowo rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - student prawidłowo, choć z błędami, zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student prawidłowo, choć z błędami, rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych Na ocenę 3,5: - student poprawnie identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - student w ograniczonym stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych Na ocenę 3: - student częściowo prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii - student tylko w niewielkim stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią - student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axMGlAwv0a-8YpBdZaMqQKbYhUv2rwCI6UmXkoOqxTXA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=947195e7-7c04-4670-9f36-37225247c61c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS = 30 godzin pracy Praca własna - przygotowanie opracowania tematycznego w ramach zaliczenia zajęć: 45 godzin (1,5 ECTS) Praca własna - przygotowanie do egzaminu ustnego: 45 godzin (1,5 ECTS) Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem: 30 godzin (1ECTS) = 4 ECTS (120 godzin pracy) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. Tezą prezentowaną w czasie zajęć jest twierdzenie, że między religią i nauką (oraz naukami przyrodniczymi i teologią) nie zachodzi rzeczywisty konflikt z powodu odmienności ich perspektyw metodologicznych. Ponadto prezentowane i uzasadniane jest twierdzenie o ich komplementarności oraz znaczeniu dla uzyskania całościowego obrazu świata. Tematyka zajęć ujęta jest w strukturę problemową z uwzględnieniem historycznego rozwoju omawianej relacji. Istotny element wykładu stanowi odwoływanie się do konkretnych zagadnień z pogranicza nauki i religii oraz ilustrowanie ich przykładami. |
|
Literatura: |
T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002 K. Ferguson, Ogień w równaniach. Nauka, religia i poszukiwanie Boga, Kraków 2016 S. Fuller, Nauka vs. religia?, Poznań 2009 A. McGrath, Nauka i religia, Kraków 2009 A. McGrath, Patrząc szerzej. Dialog teologii i nauki, Poznań 2016 M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, Tarnów 1996 M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicza a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001 M. Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Lublin 2012 D. Wąsek (red.), Teologia w dialogu z innymi naukami, Kraków 2021 Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, Tarnów 2000 Dodatkowa literatura szczegółowa zostanie podana w trakcie zajęć i na życzenie uczestników. |
|
Wymagania wstępne: |
Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.