Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: Nauka i religia: współistnienie – konflikt – komplementarność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-WMFP-SW22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: Nauka i religia: współistnienie – konflikt – komplementarność
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axMGlAwv0a-8YpBdZaMqQKbYhUv2rwCI6UmXkoOqxTXA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=947195e7-7c04-4670-9f36-37225247c61c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

filozofia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W06

FI1_W08

FI1_W09

FI1_U10

Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień filozoficznych z dotychczasowych studiów I stopnia

Skrócony opis:

Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena.

Pełny opis:

Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. Tezą prezentowaną w czasie zajęć jest twierdzenie, że między religią i nauką (oraz naukami przyrodniczymi i teologią) nie zachodzi rzeczywisty konflikt z powodu odmienności ich perspektyw metodologicznych. Ponadto prezentowane i uzasadniane jest twierdzenie o ich komplementarności oraz znaczeniu dla uzyskania całościowego obrazu świata. Tematyka zajęć ujęta jest w strukturę problemową z uwzględnieniem historycznego rozwoju omawianej relacji. Istotny element wykładu stanowi odwoływanie się do konkretnych zagadnień z pogranicza nauki i religii oraz ilustrowanie ich przykładami.

Literatura:

T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002

K. Ferguson, Ogień w równaniach. Nauka, religia i poszukiwanie Boga, Kraków 2016

S. Fuller, Nauka vs. religia?, Poznań 2009

A. McGrath, Nauka i religia, Kraków 2009

A. McGrath, Patrząc szerzej. Dialog teologii i nauki, Poznań 2016

M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, Tarnów 1996

M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicza a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001

M. Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Lublin 2012

D. Wąsek (red.), Teologia w dialogu z innymi naukami, Kraków 2021

Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, Tarnów 2000

Dodatkowa literatura szczegółowa zostanie podana w trakcie zajęć i na życzenie uczestników.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna i rozumie:

- zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

Student potrafi:

- rekonstruować i konstruować różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 5:

- student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- student całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Na ocenę 4,5:

- student całkowicie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student niemal bezbłędnie rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- student niemal całkowicie prawidłowo zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student niemal bezbłędnie rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Na ocenę 4:

- student generalnie prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student częściowo rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- student prawidłowo, choć z błędami, zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student prawidłowo, choć z błędami, rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Na ocenę 3,5:

- student poprawnie identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- student w ograniczonym stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Na ocenę 3:

- student częściowo prawidłowo identyfikuje i rozumie zaawansowane idee i argumenty wybranych autorów na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student częściowo i z błędami rozpoznaje i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk przyrodniczych, filozofii i teologii

- student tylko w niewielkim stopniu zna i rozumie sposób wykorzystania narzędzi wyszukiwawczych ukierunkowanych na zagadnienia relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią

- student z pomocą rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje na temat relacji między wiarą i religią oraz między naukami przyrodniczymi i teologią, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Świeżyński
Prowadzący grup: Adam Świeżyński
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axMGlAwv0a-8YpBdZaMqQKbYhUv2rwCI6UmXkoOqxTXA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=947195e7-7c04-4670-9f36-37225247c61c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS = 30 godzin pracy


Praca własna - przygotowanie opracowania tematycznego w ramach zaliczenia zajęć: 45 godzin (1,5 ECTS)

Praca własna - przygotowanie do egzaminu ustnego: 45 godzin (1,5 ECTS)

Praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem: 30 godzin (1ECTS)


= 4 ECTS (120 godzin pracy)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena.

Pełny opis:

Tematem zajęć jest relacja między naukami przyrodniczymi i teologią (a także szerzej: nauką i religią). Celem zajęć jest przedstawienie rozmaitych modeli rozumienia wspomnianych relacji oraz ich ocena. Tezą prezentowaną w czasie zajęć jest twierdzenie, że między religią i nauką (oraz naukami przyrodniczymi i teologią) nie zachodzi rzeczywisty konflikt z powodu odmienności ich perspektyw metodologicznych. Ponadto prezentowane i uzasadniane jest twierdzenie o ich komplementarności oraz znaczeniu dla uzyskania całościowego obrazu świata. Tematyka zajęć ujęta jest w strukturę problemową z uwzględnieniem historycznego rozwoju omawianej relacji. Istotny element wykładu stanowi odwoływanie się do konkretnych zagadnień z pogranicza nauki i religii oraz ilustrowanie ich przykładami.

Literatura:

T. Clements, Nauka kontra religia, Warszawa 2002

K. Ferguson, Ogień w równaniach. Nauka, religia i poszukiwanie Boga, Kraków 2016

S. Fuller, Nauka vs. religia?, Poznań 2009

A. McGrath, Nauka i religia, Kraków 2009

A. McGrath, Patrząc szerzej. Dialog teologii i nauki, Poznań 2016

M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, Tarnów 1996

M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicza a teologia: konflikt i współistnienie, Tarnów 2001

M. Słomka (red.), Nauki przyrodnicze a nowy ateizm, Lublin 2012

D. Wąsek (red.), Teologia w dialogu z innymi naukami, Kraków 2021

Refleksje na rozdrożu. Wybór tekstów z pogranicza wiedzy i wiary, Tarnów 2000

Dodatkowa literatura szczegółowa zostanie podana w trakcie zajęć i na życzenie uczestników.

Wymagania wstępne:

Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań oraz zgłaszania uwag i komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)