WS: Tradycja platońska w nowożytnej filozofii brytyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-WSKUCH19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WS: Tradycja platońska w nowożytnej filozofii brytyjskiej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01 FI1_W11 FI1_U08 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z mniej znanym nurtem nowożytnej filozofii brytyjskiej, jakim jest (neo-)platonizm. Badania historyczno-filozoficzne ostatnich dekad prowadzą do wniosku, że tylko pozornie miał on marginalne znaczenie dla przemian zachodzących w obrazie intelektualnym ówczesnej Anglii. |
Pełny opis: |
Nowożytną filozofię brytyjską postrzega się tradycyjnie jako sposób interpretacji świata, w którym dominującą rolę odgrywa podejście empiryczne uzupełnione wpływem mechanicyzmu kartezjańskiego. Badania historyczne ostatnich dziesięcioleci zaowocowały jednak poszerzeniem tego obrazu, wskazując na istotną rolę, jaką odgrywała w tym okresie tradycja platońska. Jej wpływ ujawnił się na kilku płaszczyznach – epistemologicznej, etycznej, a także filozofii przyrody. W ramach wykładu przedstawione zostaną renesansowe źródła odrodzenia platonizmu w Anglii, a także jego wpływ na myśl filozofów angielskich tego okresu. Na szczególną uwagę zasługują w tym kontekście poglądy Platoników z Cambridge, prekursorów odrodzenia platonizmu w nowożytnej Anglii oraz George’a Berkeleya, w którego późnych poglądach, szczególnie filozoficzno-przyrodniczych, zaznacza się wyraźny wpływ neoplatonizmu. |
Literatura: |
G. Berkeley, Siris. Łańcuch filozoficznych dociekań i refleksji, tłum. A. Grzeliński, M. Szymańska-Lewoszewska, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013. G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, tłum. J. Leszczyński. Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, tłum. J. Sosnowski, PWN, Warszawa 1956. R. Bugaj, Hermetyzm, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991. F. Copleston, Historia filozofii t. 3, tłum. H. Bednarek, S. Zalewski, IW PAX, Warszawa 2001, s. 225-309. A. Grzeliński, Człowiek i Duch Nieskończony. Immaterializm George'a Berkeleya, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; zna i rozumie ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie Umiejętności: potrafi wykrywać zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych Kompetencje: jest gotów do rozważenia i analizy nowych idei oraz do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności 15-13 obecności - 5 12-10 obecności - 4 9-7 obecności - 3 6-0 obecności - 2 2. ocena z egzaminu ustnego Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3) Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.