Filozoficzne koncepcje człowieka 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-FKC2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne koncepcje człowieka 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W02; FI2_W04; FI2_W09; FI2_W10; FI2_U03; FI2_U07; FI2_U16; FI2_U17; FI2_U18; FI2_K01; FI2_K06; FI2_K07; |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd.. Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd). |
Literatura: |
1. W. Osiatyński, Prawa człowieka i inne wartości, w: tenże, Prawa człowieka i ich granice, Znak, Kraków 2011, s. 290-330. 2. Z. Freud, Kultura źródłem cierpień, w: tenże, Pisma społeczne, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998, s. 163-228. 3. H.G. Gadamer, Człowiek i język (ze zbioru Rozum, słowo, dzieje) 4. a). N. Postman, Technopol (fragmenty) b). M. Heidegger, Pytanie o technikę 5. a). E. Levinas, Transcendencja i pojomowalność b) Possenti, Religia i życie publiczne 6. a. C. Levi-Strauss, Rodzina b. Ch. Delsol, Relacja i dystans (z książki Czym jest człowiek) 7. M. Foucault, Wstęp do Historii szaleństwa 8. J. Maritain, Człowiek i państwo 9. a) Augustyn, Wyznania b) R. Ingarden, Człowiek i czas (z Książeczki o człowieku) 10. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa 11. a) Arystoteles, Polityka b) H. Arendt, Vita activa i epoka nowożytna, w: taż, Kondycja ludzka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000, s. 269-329. 12. J. Tischner, Myślenie według wartości 13. M. Heller, Filozofia nauki 14. J. Hospers, Sens życia, w: tenże, Wprowadzenie do analizy filozoficznej 15. a) F. Fukuyama, Koniec człowieka (fragmenty) b) Ch. Taylor, Humanizm i nowoczesna tożsamość |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania 2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka 3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych 4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie 5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka UMIEJĘTNOŚCI: 1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach 2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka 3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia KOMPETENCJE: 1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania 2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym Udział w wykładzie - 30 godz. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 25 godz. Przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 35 godz. suma godzin: 150 [150 : 30 (25) = 5] liczba ECTS: 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena za obecność na zajęciach poświadczoną wpisem na listę obecności 15-13 obecności - 5 12-10 obecności - 4 9-7 obecności - 3 6-0 obecności - 2 2. ocena z egzaminu ustnego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń do wykładu Ocena końcowa jest sumą ważoną z oceny z p. 1 (1/3) i oceny z p. 2 (2/3)" Egzamin pisemny w formie testu wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.