Metodologia nauk filozoficznych 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-MNF1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk filozoficznych 1 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01 FI2_W02 FI2_W05 FI2_U08 FI2_U09 FI2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest metodologiczna charakterystyka filozofii oraz jej poszczególnych dyscyplin. Jest on realizowany przez: ukazanie specyfiki poznania filozoficznego, określenie miejsca nauk filozoficznych w zaproponowanej ogólnej klasyfikacji nauk, opis wyróżnianych w literaturze metod prowadzenia badań filozoficznych (sposobów filozofowania). |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1-2. Podstawowe koncepcje filozofii. 3-4. Osobliwość metodologiczna filozofii. 5-7. Metody filozofowania - starożytność. 8-10. Metody filozofowania - średniowiecze. 11-15. Metody filozofowania - nowożytność. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa S. Wszołek, Elementy metafizyki, Tarnów 2008. Bibliografia: 1. W. Marciszewski, Filozofia (Przegląd koncepcji) w: Filozofia a nauka..., 186-195. 2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992. 3. Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, red. A. Bronk, Lublin 1995. 4. Jak filozofować?, red. J. Perzanowski, Warszawa 1989. 5. S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1981. 6. S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989. 7. L. Koj, Wątpliwości metodologiczne, Lublin 1993. 8. J. Herbut, Elementy metodologii filozofii, Lublin 2004. 9. A. B. Stępień, Metody w filozofii, Zeszyty Naukowe KUL 24(1981)1, 3-19. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie lektur: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 Wiedza: 1 student ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury 2 student ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii. 3 student ma szeroką wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania. Umiejętności: 1 student identyfikuje typowe strategie argumentacyjne w wypowiedziach ustnych i pisemnych. 2 student ujawnia wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz określa wpływ tych wad i błędów na perswazyjność argumentów. Kompetencje społeczne: 1 student zgodnie z ogólnoludzkimi i powszechnymi wartościami kształtuje kulturę i wpływa na jakość relacji międzyludzkich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie oraz lektury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.