PSF: Etyka szczegółowa. Wybrane spory i argumenty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-21-PSFET-C21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | PSF: Etyka szczegółowa. Wybrane spory i argumenty |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Propedeutyki subdyscyplin filozofii (Nauczyciel Etyki) Propedeutyki subdyscyplin z filozofii - II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01; FI2_W02; FI2_U01; FI2_U04; FI2_K05; |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie etyki szczegółowej jako dyscypliny, która ustala oceny i normy działania moralnego ważne dla gatunkowo określonych kategorii zachowań. Reguły wypracowane przez etykę szczegółową są efektem zastosowania ogólnych zasad moralnych do jednostkowych czynów i zachowań człowieka. W ramach zajęć są omawiane najważniejsze zagadnienia z zachowaniem podziału problematyki na bloki tematyczne. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą dotyczyć następujących kwestii: 1. Koncepcje etyki szczegółowej 3. Postawa religijna jako problem moralny 4. Moralna ocena nihilizmu. 5. Samobójstwo. 6. Eutanazja. 7. Szczęście 8. Alkohol, narkotyki, środki pobudzające, cierpienie. 9. Wolność sumienia i religii 10. Wolności słowa i nauki 11. Tolerancja 12. Zabicie człowieka w obronie własnej 13. Teoria wojny sprawiedliwej 14. Aborcja 15. Podsumowanie |
Literatura: |
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005, s. 1-202. R. Fenigsen, Eutanazja. Śmierć z wyboru?, Poznań 2002. Artykuły z miesięcznika "Znak" 2001 nr 7, s. 8-113. R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998. Michael Walzer "Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe", Basic Books, 1977; fifth edition, 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Postawy - ukształtowanie postawy racjonalnej oceny moralnych zachowań człowieka. Kompetencja – umiejętność systematycznego przedstawiania podstawowych dylematów związanych z etyką życia indywidualnego. Wiedza – znajomość podstawowych problemów/alternatywnych rozstrzygnięć/metod uzasadniania stosowanych w obszarze etyki życia indywidualnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia: uczestnictwo w wykładach, znajomość lektur obowiązkowych oraz zdanie egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie etyki szczegółowej jako dyscypliny, która ustala oceny i normy działania moralnego ważne dla gatunkowo określonych kategorii zachowań. Reguły wypracowane przez etykę szczegółową są efektem zastosowania ogólnych zasad moralnych do jednostkowych czynów i zachowań człowieka. W ramach zajęć są omawiane najważniejsze zagadnienia z zachowaniem podziału problematyki na bloki tematyczne. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą dotyczyć następujących kwestii: 1. Koncepcje etyki szczegółowej 3. Postawa religijna jako problem moralny 4. Moralna ocena nihilizmu. 5. Samobójstwo. 6. Eutanazja. 7. Szczęście 8. Alkohol, narkotyki, środki pobudzające, cierpienie. 9. Wolność sumienia i religii 10. Wolności słowa i nauki 11. Tolerancja 12. Zabicie człowieka w obronie własnej 13. Teoria wojny sprawiedliwej 14. Aborcja 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005, s. 1-202. R. Fenigsen, Eutanazja. Śmierć z wyboru?, Poznań 2002. Artykuły z miesięcznika "Znak" 2001 nr 7, s. 8-113. R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998. Michael Walzer "Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe", Basic Books, 1977; fifth edition, 2015. |
|
Wymagania wstępne: |
Ogólna znajomość problematyki filozofii moralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie etyki szczegółowej jako dyscypliny, która ustala oceny i normy działania moralnego ważne dla gatunkowo określonych kategorii zachowań. Reguły wypracowane przez etykę szczegółową są efektem zastosowania ogólnych zasad moralnych do jednostkowych czynów i zachowań człowieka. W ramach zajęć są omawiane najważniejsze zagadnienia z zachowaniem podziału problematyki na bloki tematyczne. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia będą dotyczyć następujących kwestii: 1. Koncepcje etyki szczegółowej 3. Postawa religijna jako problem moralny 4. Moralna ocena nihilizmu. 5. Samobójstwo. 6. Eutanazja. 7. Szczęście 8. Alkohol, narkotyki, środki pobudzające, cierpienie. 9. Wolność sumienia i religii 10. Wolności słowa i nauki 11. Tolerancja 12. Zabicie człowieka w obronie własnej 13. Teoria wojny sprawiedliwej 14. Aborcja 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005, s. 1-202. R. Fenigsen, Eutanazja. Śmierć z wyboru?, Poznań 2002. Artykuły z miesięcznika "Znak" 2001 nr 7, s. 8-113. R. Legutko, Tolerancja, Kraków 1998. Michael Walzer "Wojny sprawiedliwe i niesprawiedliwe", Basic Books, 1977; fifth edition, 2015. |
|
Wymagania wstępne: |
Ogólna znajomość problematyki filozofii moralnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.