Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WP: Friedricha Nietzschego krytyka metafizyki i chrześcijaństwa.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-21-WPMAZ202
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WP: Friedricha Nietzschego krytyka metafizyki i chrześcijaństwa.
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W02

FI2_W04

FI2_W09

FI2_W10

FI2_U03

Skrócony opis:

Na wykładach omówimy filozoficzne źródła współczesnego ateizmu. Przeanalizujemy filozofię F. Nietzschego w aspekcie jego krytyki metafizyki i religii chrześcijańskiej. Zbadamy zasadność jego zarzutów pod adresem metafizyki klasycznej i religii, a szczególnie pod adresem chrześcijaństwa.

Przy końcu semestru wskażemy na "blaski i cienie" jego filozofii, konfrontując ją z filozofią klasyczną.

Pełny opis:

Współczesny świat, jak zauważa H. U. von Balthasar (+1988) jest nie dającym się zatrzymać rozpadem, ponieważ od Hölderlina już tylko krok do Nietzschego, od Hegla już tylko pół kroku do Feuerbacha i Marksa.

Myślą przewodnią wykładów będzie wypowiedź Friedricha Schelling (+1854), że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”. Podczas zajęć będziemy poszukiwać filozoficznych przyczyny tego „oddalenia się od Boga”.

Na wykładach omówimy filozoficzne źródła współczesnego ateizmu. Przeanalizujemy filozofię F. Nietzschego w aspekcie jego krytyki metafizyki i religii chrześcijańskiej. Zbadamy zasadność jego zarzutów pod adresem metafizyki klasycznej i religii, a szczególnie pod adresem chrześcijaństwa.

Przy końcu semestru wskażemy na "blaski i cienie" jego filozofii, konfrontując ją z filozofią klasyczną.

Literatura:

Nietzsche F., "Z genealogii moralności", tłum. G. Sowinski, Kraków 1997.

Nietzsche F., "Antychryst", tłum. L. Staff, Kraków 1967.

Nietzsche F., "Wola mocy", tłum. S. Frycz, K. Drzewiecki, Warszawa 1910-1911.

Nietzsche F., "Antychryst. Przemiany wszystkich wartości", tłum., L. Staff,

Warszawa 1907.

Nietzsche F., "Ecce homo", tłum. L. Staff, Kraków 2004.

Nietzsche F., "Wiedza radosna", , tłum. L. Staff, Kraków 2003.

Beneson B. E., "Pious Nietzsche. Decadence and Dionysian Faith", Indiana

University Press 2008.

Deleuze G., "Nietzsche i filozofia", tłum. B. Banasiak, Warszawa 1998.

Gane L., Chan K., "Introducing Nietzsche", Totem Books USA 1997.

Jaspers K., "Nietzsche", tłum. Dorota Stoińska, Warszawa 1997.

Heidegger M., "Nietzsche", tłum. C. Wodziński, Warszawa 1999.

Kaufmann W., "Nietzsche. Philosopher, Psychologist, Antichrist", Princeton

1974.

Krasiciki P., "Od „śmierci Boga" do śmierci człowieka. Z genealogii i recepcji

posthumanizmu Fryderyka Nietzschego", Opole 2001.

Kuderowicz Z., "Nietzsche", Warszawa 1976.

Markowski M. P., "Nietzsche. Filozofia interpretacji", Kraków 1995.

Moryń M., "Wola mocy i myśli. Spotkania z filozofią z Fryderyka Nietzschego",

Poznań 1997.

Possenti V., "Nihilizm teoretyczny i śmierć metafizyki", tłum. J. Merecki, Lublin

1998.

Possenti V., "Filozofia po nihilizmie", tłum. J. Merecki, Lublin 2003.

Tanner M., "Nietzsche", Oxford 1994.

Safranski R., "Nietzsche. Biografia myśli", tłum., D. Stroińska, Warszawa 2003.

Skarga B., "Kłopoty intelektem. Między Comte’em a Bergsonem", Warszawa

1975.

Young J., "Nietzsche’s Philosophy of Religion", Cambridge 2006.

Żelazny M., "Metafizyka czasu i wieczności jako filozofia człowieka w idealizmie

niemieckim (od Kanta do Nietzschego)", Toruń 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.

- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii A. Schopenhauera do F. Nietzschego - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.

Umiejętności:

- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.

- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.

Kompetencje społeczne:

- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.

- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.

- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.

- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.

Punkty ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia - 25

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS – 3

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- Student(ka) poznaje i rozumie pojęcia związane z ateizmem i religią, występujące u ważnych krytyków religii.

- Zapoznaje się z filozoficznymi przyczynami, które - począwszy od filozofii Artura Schopenhauera - doprowadziły do ateizmu i postaw do niego zbliżonych, takich jak: antyteizmu, agnostycyzm, deizm czy świecki humanizm. Poznaje w ten sposób ważny obszar współczesnej kultury.

Umiejętności:

- Student(ka) potrafi zająć samodzielnie stanowisko w dyskusji z ateizmem i podobnymi postawami wymienionymi powyżej.

- Poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną z zakresu problematyki wykładu.

Kompetencje społeczne:

- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu ateizmu i postaw podobnych, rozumiejąc ich przyczyny i konsekwencje.

- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.

- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.

- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.

Punkty ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia - 25

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS – 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)