Seminarium magisterskie z etyki i bioetyki 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-SEMKOB2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie z etyki i bioetyki 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | JAKO PIERWSZE SEMINARIUM: FI2_W13; FI2_W15; FI2_U01; FI2_U11; FI2_U14; FI2_U15 FI2_K02; JAKO DRUGIE SEMINARIUM: FI2_W11; FI2_W13; FI2_W16 FI2_U02; FI2_U11; FI2_U16; FI2_K01; |
Skrócony opis: |
Głównym celem seminarium jest analiza inspiracji chrześcijańskich we współczesnej refleksji etycznej i bioetycznej. Tego rodzaju inspiracje odnoszą się najczęściej do stosowania w interpretacji fenomenu moralności takich kategorii poznawczych, jak chrześcijańska wizja sumienia, prawa naturalnego, wolności czy godności osoby ludzkiej. |
Pełny opis: |
Inspiracje chrześcijańskie w refleksji moralnej mogą mieć bardzo różny charakter. W niektórych przypadkach oznaczają one ogólne odniesienia do chrześcijańskiej wizji świata i człowieka, w innych – prowadzą do stworzenia spójnych i adekwatnych modeli etyki i bioetyki chrześcijańskiej. Inspiracje chrześcijańskie można utożsamić z pewnym „horyzontem sensu”, który wpływa na naszą interpretację rzeczywistości. Obecnie w niektórych krajach mówi się o inspiracjach chrześcijańskich w życiu społecznym i politycznym, w sztuce czy w wychowaniu dzieci i młodzieży. Gdy chodzi o filozofię, wyrażenie „inspiracje chrześcijańskie” można spotkać np. w języku włoskim, który zna pojęcie „personalizmu o inspiracji chrześcijańskiej” (personalismo di ispirazione cristiana) czy etyki o inspiracji chrześcijańskiej (etica di ispirazione cristiana). Inspiracje chrześcijańskie w etyce i bioetyce odnoszą się najczęściej do stosowania w analizie fenomenu moralności takich kategorii poznawczych, jak chrześcijańska wizja sumienia, prawa naturalnego, wolności czy godności osoby ludzkiej. Tego rodzaju odwołanie się do dziedzictwa myśli chrześcijańskiej występuje dzisiaj u wielu autorów, reprezentujących także świecką czy humanistyczną wizję człowieka, świata i kultury. W niektórych przypadkach nasycenie kategoriami chrześcijańskimi jest tak duże, że prowadzi do ukształtowania spójnych modeli etyki chrześcijańskiej. Na przestrzeni dziejów chrześcijaństwo wypracowało wiele własnych koncepcji filozoficznych. W konsekwencji można dzisiaj wyodrębnić tyle modeli etyki chrześcijańskiej, ile mamy różnych wizji filozofii, wyrastającej na gruncie chrześcijańskiej wizji świata i człowieka. Od XX wieku różne koncepcje etyki chrześcijańskiej, wypracowane głównie w środowiskach katolickich, wyrastają nie tylko z tomizmu czy neotomizmu, ale także z wielu innych nurtów filozoficznych. |
Literatura: |
Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., O normatywności w etyce, Kraków 2015. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016. Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Kraków 2004. Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Warszawa 2003. Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014. Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011. Kobyliński A., Czy embrion jest osobą? Spór o sztuczne zapłodnienie we Włoszech, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 5 (2007), s. 157-172. Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998. Ślęczka-Czakon D., Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, Etyka osobowa, Kraków 2005. Warzeszak St., Bioetyka. W obronie życia człowieka, Kraków 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Student zna podstawowe pojęcia etyczne, właściwie definiuje współczesne spory bioetyczne, zna różne rodzaje argumentacji filozoficznej w wybranych kwestiach związanych z obecnymi debatami bioetycznymi, zna zasady pisania prac magisterskich. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi analizować i interpretować teksty filozoficzne z zakresu etyki i bioetyki, umie zabierać głos w dyskusji naukowej, potrafi odróżnić poglądy omawianego filozofa od jego komentatorów, umie przeprowadzać argumentację filozoficzną i uzasadniać racjonalnie konkretne rozstrzygnięcia dotyczące różnego rodzaju dylematów etycznych i bioetycznych, umie korzystać z literatury naukowej. KOMPETENCJE Student potrafi dyskutować, współpracować przy zbieraniu materiałów naukowych, dostrzega potrzebę argumentacji filozoficznej w debacie etycznej i bioetycznej, widzi konieczność szerszej edukacji etycznej i różnych form ochrony godności ludzkiej. ECTS Udział w seminarium - 30 Przygotowanie referatu i prezentacji - 30 Lektura książek i artykułów - 60 W semestrze II SUMA GODZIN 120 (120:30 = 4) LICZBA ECTS - 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi aktywny udział w zajęciach, lektura wybranych fragmentów książek i artykułów, przygotowanie i wygłoszenie referatu. WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć etycznych i aktualnych sporów bioetycznych - na ocenę 3 (ndst): student słabo zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne - na ocenę 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne - na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia etyczne i aktualne spory bioetyczne UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować tekstów filozoficznych i nie potrafi przeprowadzić argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych - na ocenę 3 (ndst): student słabo analizuje teksty filozoficzne i nie potrafi przeprowadzić poprawnej argumentacji filozoficznej w wybranych współczesnych sporach bioetycznych - na ocenę 4 (db): student dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych - na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną w wybranych współczesnych sporach bioetycznych KOMPETENCJE: Oceniana jest otwartość na zrozumienie współczesnych sporów etycznych i bioetycznych oraz zdolność racjonalnego podejścia do kwestii moralnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.