Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SP: Filozoficzne aspekty nauk przyrodniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-SPFP-SW22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: SP: Filozoficzne aspekty nauk przyrodniczych
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Seminaria przedmiotowe - II stopień
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awUvPqtj7tpvOcl_2HCmPlLMmIvPK89NSKk48h1fDHXw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d932679-e654-49a4-bd4b-bb541cc35399&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

filozofia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W04; FI2_W09; FI2_U03; FI2_U05; FI2_K02; FI2_K04

Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień z zakresu filozofii z I stopnia studiów na kierunku filozofia.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja, analiza i przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą wybranych aspektów filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest zaprezentowanie i przeanalizowanie oraz przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

- Z. Hajduk, Filozofia nauk przyrodniczych, Lublin 2012

- A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006

- M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992

- S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985

- E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych, Warszawa 1994

- A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993

- J. Kmita (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Warszawa-Wrocław 1987

- J. Życiński, Elementy filozofii nauki, Kraków 2015

- J. Turek, Filozoficzne interpretacje faktów naukowych, Lubin 2009

Literatura szczegółowa zostanie podana na życzenie uczestników zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych

- analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi

Umiejętności:

- analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych

- wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych

Kompetencje:

- interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych

- pracuje w zespole i wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 5:

- bezbłędnie rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych

- w pełni trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi

- całkowice adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych

- w pełni prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych

- intensywnie i z zaangażowaneim interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych

- bardzo aktywnie pracuje w zespole i wykazuje dużą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć

Ocena 4:

- poprawnie, choć z błędami rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych

- częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi

- częściowo adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych

- zasadniczo prawidłowo, choć nie bezbłędnie wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych

- zauważalnie i z widocznym zaangażowaniem interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych

- średnio aktywnie pracuje w zespole i wykazuje częściową kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz średnio często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć

Ocena 3:

- w zadowalający sposób rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych

- sporadycznie i częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi

- zadowalająco, ale z błędami adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych

- tylko niekiedy prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych

- w małym stopniu interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych

- rzadko aktywnie pracuje w zespole i wykazuje małą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz sporadycznie dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Świeżyński
Prowadzący grup: Adam Świeżyński
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awUvPqtj7tpvOcl_2HCmPlLMmIvPK89NSKk48h1fDHXw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d932679-e654-49a4-bd4b-bb541cc35399&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:


udział w zajęciach: 30 godz.

przygotowanie do zajęć: 60 godz.

przygotowanie do zaliczenia zajęć: 30 godz.


suma godzin: 120 [120/30(25)=4]


liczba ECTS: 4

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja, analiza i przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą wybranych aspektów filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest zaprezentowanie i przeanalizowanie oraz przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

- Z. Hajduk, Filozofia nauk przyrodniczych, Lublin 2012

- A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006

- M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992

- S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985

- E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych, Warszawa 1994

- A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993

- J. Kmita (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Warszawa-Wrocław 1987

- J. Życiński, Elementy filozofii nauki, Kraków 2015

- J. Turek, Filozoficzne interpretacje faktów naukowych, Lubin 2009

Literatura szczegółowa zostanie podana na życzenie uczestników zajęć.

Wymagania wstępne:

Zajęcia odbywają się na miejscu w trybie stacjonarnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)