SP: Filozoficzne aspekty nauk przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-SPFP-SW22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | SP: Filozoficzne aspekty nauk przyrodniczych |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Seminaria przedmiotowe - II stopień |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awUvPqtj7tpvOcl_2HCmPlLMmIvPK89NSKk48h1fDHXw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d932679-e654-49a4-bd4b-bb541cc35399&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W04; FI2_W09; FI2_U03; FI2_U05; FI2_K02; FI2_K04 |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień z zakresu filozofii z I stopnia studiów na kierunku filozofia. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja, analiza i przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą wybranych aspektów filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest zaprezentowanie i przeanalizowanie oraz przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych. |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: - Z. Hajduk, Filozofia nauk przyrodniczych, Lublin 2012 - A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006 - M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992 - S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985 - E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych, Warszawa 1994 - A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993 - J. Kmita (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Warszawa-Wrocław 1987 - J. Życiński, Elementy filozofii nauki, Kraków 2015 - J. Turek, Filozoficzne interpretacje faktów naukowych, Lubin 2009 Literatura szczegółowa zostanie podana na życzenie uczestników zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych - analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi Umiejętności: - analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych - wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych Kompetencje: - interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych - pracuje w zespole i wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena 5: - bezbłędnie rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych - w pełni trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi - całkowice adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych - w pełni prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych - intensywnie i z zaangażowaneim interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych - bardzo aktywnie pracuje w zespole i wykazuje dużą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć Ocena 4: - poprawnie, choć z błędami rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych - częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi - częściowo adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych - zasadniczo prawidłowo, choć nie bezbłędnie wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych - zauważalnie i z widocznym zaangażowaniem interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych - średnio aktywnie pracuje w zespole i wykazuje częściową kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz średnio często dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć Ocena 3: - w zadowalający sposób rozpoznaje i charakteryzuje filozoficzne zagadnienia obecne w naukach przyrodniczych - sporadycznie i częściowo trafnie analizuje problemy filozoficzne występujące w związku z naukami przyrodniczymi - zadowalająco, ale z błędami adekwatnie analizuje, ocenia i poddaje krytyce dyskusje dotyczące zagadnień filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych - tylko niekiedy prawidłowo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w konstruowaniu krytycznych argumentacji na temat filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych - w małym stopniu interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi dotyczącymi problematyki nauk przyrodniczych - rzadko aktywnie pracuje w zespole i wykazuje małą kreatywność w rozwiązywaniu problemów oraz sporadycznie dyskutuje i wyraża opinie na tematy stanowiące przedmiot zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awUvPqtj7tpvOcl_2HCmPlLMmIvPK89NSKk48h1fDHXw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d932679-e654-49a4-bd4b-bb541cc35399&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do zajęć: 60 godz. przygotowanie do zaliczenia zajęć: 30 godz. suma godzin: 120 [120/30(25)=4] liczba ECTS: 4 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest prezentacja, analiza i przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą wybranych aspektów filozoficznych występujących w naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest zaprezentowanie i przeanalizowanie oraz przedyskutowanie wybranych filozoficznych aspektów nauk przyrodniczych. |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu: - Z. Hajduk, Filozofia nauk przyrodniczych, Lublin 2012 - A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006 - M. Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Kraków 1992 - S. Pabis, Metodologia i metody nauk empirycznych, Warszawa 1985 - E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych, Warszawa 1994 - A. Chalmers, Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993 - J. Kmita (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Warszawa-Wrocław 1987 - J. Życiński, Elementy filozofii nauki, Kraków 2015 - J. Turek, Filozoficzne interpretacje faktów naukowych, Lubin 2009 Literatura szczegółowa zostanie podana na życzenie uczestników zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się na miejscu w trybie stacjonarnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.