SP: Etyka czasu umierania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-SPMEL24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | SP: Etyka czasu umierania |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Seminaria przedmiotowe - II stopień Seminarium przedmiotowe (NE - Nauczyciel Etyki) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W04; FI2_W09; FI2_U03; FI2_U05; FI2_K02; FI2_K04 |
Skrócony opis: |
Czas, w którym człowiek uświadamia sobie zbliżanie się do kresu życia jest trudny nie tylko ze względu na samą świadomość przemijania. Jest to okres, w którym nie tylko sam odchodzący, ale i jego otoczenie podejmować musi różne decyzje, taże o dużym znaczeniu moralnym. Celem seminarium jest analiza moralnych aspektów związanych z ostatnim etapem życia człowieka. |
Pełny opis: |
Rozwój medycyny w ostatnim stuleciu przyczynił się do istotnego wydłużenia życia człowieka, a także do rozciągnięcia czasu umierania: okresu, w którym człowiek zna jego przyczyny nadchodzącej śmierci i może w przybliżeniu określić jej moment. Innym skutkiem postępu nauki jest medykalizacja śmierci, przeniesienie chorego – umierającego z jego naturalnego środowiska: domu, kręgu bliskich osób do zakładu leczniczego lub opiekuńczego. W tym okresie życia pojawia się szereg problemów medycznych, psychicznych, społecznych czy ekonomicznych, które należy rozwiązywać podejmując decyzje zarówno na poziomie stanowienia prawa, jak i osobistych wyborów umierającego, jego rodziny i zespołu terapeutycznego i opiekuńczego. Decyzje te mają wyraźny aspekt moralny, który człowiek „obdarzony rozumem i sumieniem” (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) powinien uwzględnić. Celem zajęć jest wskazanie różnorodnych problemów moralnych związanych z czasem umierania i próba ich rozwiązania w oparciu o świadomie przyjęte założenia antropologiczne i ogólnoetyczne. Przeanalizowana zostanie propozycja „praw osób umierających” przedstawiona przez ks. Prof. Wojciecha Bołoza. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student rozumie wieloaspektowość procesu umierania i konieczność interdyscyplinarnego podejścia; definiuje etyczne dylematy związane z tym okresem życia; zna możliwe rozwiązania tych dylematów i filozoficzne podstawy udzielnych odpowiedzi. Umiejętności: Student analizuje teksty filozoficzne dotyczące zagadnienia umierania i śmierci, rozróżnia poszczególne aspekty czasu umierania ze szczególnym uwzględnieniem moralności, porównuje i uzasadnia rozwiązania poszczególnych problemów, przeprowadza argumentację filozoficzną. Kompetencje: Student dostrzega potrzebę uwzględnienia aspektu etycznego w dyskusji wokół umierania i śmierci, widzi konieczność odwołania do antropologicznych podstaw moralności i to odwołanie przeprowadza, gotów jest do udziału w społecznym dialogu związanym z opieką nad terminalnie chorymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia seminarium stanowi aktywny udział w zajęciach, lektura wybranych tekstów, przygotowanie i wygłoszenie referatu. WIEDZA: - na ocenę 3 (ndst): student słabo rozpoznaje problemy moralne czasu umierania, ewentualne ich rozwiązania nie są prawidłowo uzasadnione (51% punktów z prac punktowanych) - na ocenę 4 (db): student rozpoznaje problemy moralne czasu umierania i wskazuje adekwatne ich rozwiązania, uzasadnienie tych rozwiązań jest niedoskonałe (75% punktów z prac punktowanych) - na ocenę 5 (bdb): student szczegółowo zna moralną problematykę końca życia, zna różne modele rozwiązań i ich uzasadnienie (91% punktów z prac punktowanych) UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 3 (dst): student słabo analizuje teksty filozoficzne i nie potrafi przeprowadzić poprawnej argumentacji filozoficznej prezentowanych zagadnień - na ocenę 4 (db): student dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną prezentowanych zagadnień - na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze analizuje teksty filozoficzne i potrafi przeprowadzić poprawną argumentację filozoficzną prezentowanych zagadnień, porównując różne stanowiska KOMPETENCJE: Oceniana jest zdolność zrozumienia złożoności czasu końca życia i jego problemów, szukanie odpowiedzi na odkryte pytania i zdolność racjonalnej dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w seminarium - 30 Przygotowanie referatu - 30 Lektura książek i artykułów - 30 SUMA GODZIN 90 (90:30 = 3) LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Czas, w którym człowiek uświadamia sobie zbliżanie się do kresu życia jest trudny nie tylko ze względu na samą świadomość przemijania. Jest to okres, w którym nie tylko sam odchodzący, ale i jego otoczenie podejmować musi różne decyzje, taże o dużym znaczeniu moralnym. Celem seminarium jest analiza moralnych aspektów związanych z ostatnim etapem życia człowieka. |
|
Pełny opis: |
Rozwój medycyny w ostatnim stuleciu przyczynił się do istotnego wydłużenia życia człowieka, a także do rozciągnięcia czasu umierania: okresu, w którym człowiek zna jego przyczyny nadchodzącej śmierci i może w przybliżeniu określić jej moment. Innym skutkiem postępu nauki jest medykalizacja śmierci, przeniesienie chorego – umierającego z jego naturalnego środowiska: domu, kręgu bliskich osób do zakładu leczniczego lub opiekuńczego. W tym okresie życia pojawia się szereg problemów medycznych, psychicznych, społecznych czy ekonomicznych, które należy rozwiązywać podejmując decyzje zarówno na poziomie stanowienia prawa, jak i osobistych wyborów umierającego, jego rodziny i zespołu terapeutycznego i opiekuńczego. Decyzje te mają wyraźny aspekt moralny, który człowiek „obdarzony rozumem i sumieniem” (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka) powinien uwzględnić. Celem zajęć jest wskazanie różnorodnych problemów moralnych związanych z czasem umierania i próba ich rozwiązania w oparciu o świadomie przyjęte założenia antropologiczne i ogólnoetyczne. Przeanalizowana zostanie propozycja „praw osób umierających” przedstawiona przez ks. Prof. Wojciecha Bołoza. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.