WHF: Apofatyczność Boga - wybrane przykłady
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WHFFH-SK22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WHF: Apofatyczność Boga - wybrane przykłady |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Wykłady historyczne z filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W05; FI2_W06; FI2_U02; FI2_U10; |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
Literatura: |
T. Dzidek, Teologia apofatyczna. Uznana bezradność rozumu, [w:] tenże, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Wydawnictwo M, Kraków 2001, ss. 275-314. J. Hick, An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Yale University Press, New Haven– London 1989. W. Hryniewicz, Apofatyczna teologia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 1, red. F. Gryglewicz i in., TN KUL, Lublin 1989, kol. 745-748. J.L. Marion, Bóg bez bycia. Kraków 1996 P. Sikora, Logos niepojęty, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
esej na zakończenie wykładu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Skurzak | |
Prowadzący grup: | Joanna Skurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie filozofii apofatycznej - podstawowym założeniem apofatyki jest to, że natura Boga i tajemnice wiary są niepoznawalne na drodze rozumowej; w chrześcijaństwie rozwinięta przez Pseudo-Dionizego; rozpowszechniona zwłaszcza w Kościołach wschodnich, stanowi uzupełnienie teologii katafatycznej (w tradycji chrześcijaństwa zachodniego zwana teologią afirmatywną), posługującej się dyskursem racjonalistycznym; teologia apofatyczna występowała także w różnych formach (święty Augustyn, święty Anzelm, Jan Szkot Eriugena, Mikołaj z Kuzy, w mistyce niemieckiej: J. Boehme, Angelus Silesius, Mistrz Eckhart, J. Tauler) pod nazwą teologii negatywnej; współcześnie postulowana przez P. Tillicha. Wykład będzie sie koncetrował wokół koncpoecji Heideggera i Mariona. |
|
Literatura: |
T. Dzidek, Teologia apofatyczna. Uznana bezradność rozumu, [w:] tenże, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Wydawnictwo M, Kraków 2001, ss. 275-314. J. Hick, An Interpretation of Religion. Human Responses to the Transcendent, Yale University Press, New Haven– London 1989. W. Hryniewicz, Apofatyczna teologia, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 1, red. F. Gryglewicz i in., TN KUL, Lublin 1989, kol. 745-748. J.L. Marion, Bóg bez bycia. Kraków 1996 P. Sikora, Logos niepojęty, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.