ML: Philosophy and Ethics of Sport
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMAN-ME23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | ML: Philosophy and Ethics of Sport |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W03; FI2_W04; FI2_U07; FI2_U11; FI2_K06 |
Skrócony opis: |
Sport jest zjawiskiem tak starym, jak dokumentowane dzieje ludzkości. W różnych okresach pełnił on funkcje religijne, wychowawcze czy ludyczne; dostrzega się jego wagę w promocji zdrowia, wartości estetyczne i ekonomiczne, a także związki z polityką. Sport współczesny, jako podstawowa forma kultury fizycznej, stał się przedmiotem zainteresowania medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii, a także filozofii. Celem wykładu jest przedstawienie filozoficznych: ontologicznych, antropologicznych, aksjologicznych i etycznych podstaw sportu, a także analizę etycznych zagrożeń związanych ze współczesnym stanem tej dziedziny ludzkiej aktywności. |
Pełny opis: |
Fenomen sportu można rozpatrywać z wielu punktów widzenia: w kontekście historii kultur, zdrowia organizmu i jego funkcjonowania w krańcowych warunkach, wychowawczej funkcji reżimu treningowego czy gospodarczego znaczenia wielkich imprez. Filozofia sportu jest najpierw próbą dotarcia do istoty tej aktywności człowieka przez analizę jej funkcji i celów w odniesieniu do metafizycznej koncepcji ciała i ducha. Szerzej rozwijana jest aksjologia sportu; wskazuje się, że jest on dobrem samym w sobie, ale także sprzyja realizacji wielu innych dóbr, takich jak zdrowie i kondycja fizyczna, poznanie siebie samego, kształcenie charakteru, integracja mniejszych i większych społeczności, walka z wykluczeniem, piękno. W filozofii sportu ważne miejsce zajmuje etyka. W świetle personalizmu nie różne rodzaje aktywności sportowej będą – ze względu na swoją naturę i skutki – różnie oceniane, także jako niedopuszczalne. Należy także zwrócić na szereg moralnych zagrożeń związanych przede wszystkim z profesjonalnym uprawianiem sportu. Zaprzeczenie zasadzie fair play (przede wszystkim przez stosowanie dopingu), skoncentrowanie na sprawach finansowych i dążenie do próżnej sławy, korupcja, podejmowanie nadmiernego ryzyka czy gladiatorstwo to czynniki, które każą z ostrożnością podchodzić do pewnych form sportu lub nawet je wykluczyć. |
Literatura: |
Aksjologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2001 Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2002 S. Kowalczyk, Elementy filozofii i teologii sportu, Lublin 2002 W. K. Ostlerhoff, Historia sportu, Warszawa 1976 M. Mylik, Filozoficzne podstawy sportu, Warszawa 1997 Personalistyczna wizja sportu, red. M. Barlak, Warszawa 1994 B. Prabucki, Pierwiastek ludyczny we współczesnym sporcie. Analiza na przykładzie sportów tradycyjnych, „Zabawy i zabawki. Studia Antropologiczne”, 12(2014), s. 136-153. M. Stryczek, Aksjologia sportu, Lublin 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student rozumie naturę sportu i jego funkcje w indywidualnym i społecznym życiu człowieka – obecnie, jak i w historii (przede wszystkim kultury europejskiej) – oraz odnosi je do filozoficznego obrazu człowieka, jego cielesności i duchowości. Student widzi zależność filozofii sportu od innych dziedzin filozofii, zwłaszcza antropologii, aksjologii, etyki i estetyki. Student rozumie wartości realizowane przez uprawianie sportu, zarówno amatorskiego, jak i profesjonalnego i aksjologiczne zróżnicowanie obu dziedzin. Student potrafi wskazać obecne i ewentualnie pojawiające się w przyszłości moralne zagrożenia związane z uprawianiem sportu i działalnością organizacyjną oraz ocenić te zjawiska w świetle założeń etycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych terminów i pojęć oraz nie identyfikuje problemów związanych z filozofią i etyką sportu - na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe terminy i zagadnienia związane z teoretycznym sportu, ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych kwestii - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia problemy związane z filozofią i etyką sportu i charakteryzuje je w poprawny sposób - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się problematyce dotyczącej filozofii i etyki sportu i posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi charakteryzować współczesnych problemów filozoficznych i etycznych sportu na ocenę 3 (dst.): student potrafi scharakteryzować zagadnienia filozoficzne związane ze sportem, jednak nie dostrzega ich złożoności, interdyscyplinarności i związków z życiem społecznym, polityką i kulturą - na ocenę 4 (db.): student analizuje i ocenia wybrane problemy związane ze sportem, potrafi dostrzec kompleksowy charakter poszczególnych zagadnień. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do historycznego i współczesnego dyskursu filozoficznego i etycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach dotyczących zjawiska sportu oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności szczegółowej problematyki filozofii i etyki sportu. Wykazuje krytycyzm w stosunku do różnych obecnych w dyskursie stanowisk. Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Sport jest zjawiskiem tak starym, jak dokumentowane dzieje ludzkości. W różnych okresach pełnił on funkcje religijne, wychowawcze czy ludyczne; dostrzega się jego wagę w promocji zdrowia, wartości estetyczne i ekonomiczne, a także związki z polityką. Sport współczesny, jako podstawowa forma kultury fizycznej, stał się przedmiotem zainteresowania medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii, a także filozofii. Celem wykładu jest przedstawienie filozoficznych: ontologicznych, antropologicznych, aksjologicznych i etycznych podstaw sportu, a także analizę etycznych zagrożeń związanych ze współczesnym stanem tej dziedziny ludzkiej aktywności. |
|
Pełny opis: |
Fenomen sportu można rozpatrywać z wielu punktów widzenia: w kontekście historii kultur, zdrowia organizmu i jego funkcjonowania w krańcowych warunkach, wychowawczej funkcji reżimu treningowego czy gospodarczego znaczenia wielkich imprez. Filozofia sportu jest najpierw próbą dotarcia do istoty tej aktywności człowieka przez analizę jej funkcji i celów w odniesieniu do metafizycznej koncepcji ciała i ducha. Szerzej rozwijana jest aksjologia sportu; wskazuje się, że jest on dobrem samym w sobie, ale także sprzyja realizacji wielu innych dóbr, takich jak zdrowie i kondycja fizyczna, poznanie siebie samego, kształcenie charakteru, integracja mniejszych i większych społeczności, walka z wykluczeniem, piękno. W filozofii sportu ważne miejsce zajmuje etyka. W świetle personalizmu nie różne rodzaje aktywności sportowej będą – ze względu na swoją naturę i skutki – różnie oceniane, także jako niedopuszczalne. Należy także zwrócić na szereg moralnych zagrożeń związanych przede wszystkim z profesjonalnym uprawianiem sportu. Zaprzeczenie zasadzie fair play (przede wszystkim przez stosowanie dopingu), skoncentrowanie na sprawach finansowych i dążenie do próżnej sławy, korupcja, podejmowanie nadmiernego ryzyka czy gladiatorstwo to czynniki, które każą z ostrożnością podchodzić do pewnych form sportu lub nawet je wykluczyć. |
|
Literatura: |
Aksjologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2001 Antropologia sportu, red. Z. Dziubiński, Warszawa 2002 S. Kowalczyk, Elementy filozofii i teologii sportu, Lublin 2002 W. K. Ostlerhoff, Historia sportu, Warszawa 1976 M. Mylik, Filozoficzne podstawy sportu, Warszawa 1997 Personalistyczna wizja sportu, red. M. Barlak, Warszawa 1994 B. Prabucki, Pierwiastek ludyczny we współczesnym sporcie. Analiza na przykładzie sportów tradycyjnych, „Zabawy i zabawki. Studia Antropologiczne”, 12(2014), s. 136-153. M. Stryczek, Aksjologia sportu, Lublin 2011 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.