WMSF: Etyka środków masowego przekazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMMEL24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Etyka środków masowego przekazu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) Wykłady monograficzne z zakresu subdyscyplin filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku Wykłady monograficzne z zakresu subdyscyplin filozofii (Nauczyciel Etyki) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W06 FI2_W07 FI2_W08 FI2_U06 |
Skrócony opis: |
Od momentu powstania środki masowego przekazu pełnią ważną społeczną rolę. Samo to, a także zmiany dokonujące się w ostatnich latach (zwłaszcza powstanie mediów społecznościowych) skłaniają do stawiania na nowo pytań o moralne zobowiązania autorów, nadawców, właścicieli i odbiorców przekazywanych treści. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z etycznymi aspektami funkcjonowania środków masowego przekazu. Płaszczyzna deontologiczna, obecna w prawie i kodeksach etyki, zostanie odniesiona do fundamentów etyki: rozumienia osoby jako obdarzonego godnością autora i odbiorcy, natury wolności słowa i istoty komunikacji. To odniesienie pozwoli uczestnikom zajęć wziąć czynny udział w etycznej dyskusji dotyczącej mediów i nowych zagadnień w nich powstających. |
Literatura: |
Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007. Białek-Szed o., Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów, Zeszyty Naukowe KUL 61 (2018), nr 4 Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008. Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007. Dziennikarskie Kodeksy Etyczne Łuczak M., Kontrowersje etyczne w nowych mediach. Próba znalezienia uniwersalnych zasad, Łódzkie Studia Teologiczne 27 (2018) 1. Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008. Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student - zna źródła prawa i etyki mediów z uwzględnieniem współczesnej humanistyki - ma podstawową wiedzę o normach i regulacjach prawnych oraz zasadach etycznych i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych; - zna zasady odrębności i równorzędności norm prawnych i norm moralnych Umiejętności: student - potrafi prawidłowo interpretować przekazy medialne, rozpoznawać próby manipulacji i propagandy i bronić się przed nimi, - potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym, uwzględniając aksjologiczny wymiar komunikacji społecznej i mediów - samodzielnie i prawidłowo ocenia własne działania i zachowania odnoszące się do prawa i etyki w obszarze komunikacji społecznej ze szczególnym zaznaczeniem jej humanistycznego aspektu - zwraca szczególną uwagę na odpowiedzialność społeczną mediów i ich humanistyczny wydźwięk Kompetencje: student - student potrafi wziąć udział w debacie poświęconej etyce mediów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów - jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Na ocenę bardzo dobrą - student zna i rozumie filozoficzne podstawy etyki mediów, precyzyjnie wskazuje hierarchię wartości Na ocenę dobrą – zna zasady etyczne mediów, lecz bez ich właściwego odniesienia do ich podstaw Na ocenę dostateczną – zna zasady podstawowe etyczne mediów bez odniesienia ich do ich podstaw filozoficznych Umiejętności na ocenę bardzo dobrą - trafnie interpretuje problemy etyczne i formułuje oceny i normy w oparciu o dane podstawy antropologiczne i filozoficzne; argumentuje wobec możliwości innych rozwiązań na ocenę dobrą – świadomie formułuje własne oceny, lecz nie konfrontuje ich z innymi stanowiskami na ocenę dostateczną – formułuje oceny i normy bez ich odniesienia do podstaw filozoficznych, ma trudności w argumentacji Kompetencje na ocenę bardzo dobrą - własne stanowisko w dyskusji etycznej przedstawia czytelnie i w sposób uzasadniony, jest świadomy aktualnych problemów funkcjonowania mediów na ocenę dobrą – świadomie i z uzasadnieniem formułuje własne stanowisko w dyskusji etycznej, nie zawsze adekwatnie zestawiając je w innymi propozycjami na ocenę dostateczną – z trudnością formułuje własne stanowisko etyczne i konfrontuje je z innymi, nie ma wystarczającego krytycyzmu wobec własnych poglądów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Od momentu powstania środki masowego przekazu pełnią ważną społeczną rolę. Samo to, a także zmiany dokonujące się w ostatnich latach (zwłaszcza powstanie mediów społecznościowych) skłaniają do stawiania na nowo pytań o moralne zobowiązania autorów, nadawców, właścicieli i odbiorców przekazywanych treści. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z etycznymi aspektami funkcjonowania środków masowego przekazu. Płaszczyzna deontologiczna, obecna w prawie i kodeksach etyki, zostanie odniesiona do fundamentów etyki: rozumienia osoby jako obdarzonego godnością autora i odbiorcy, natury wolności słowa i istoty komunikacji. To odniesienie pozwoli uczestnikom zajęć wziąć czynny udział w etycznej dyskusji dotyczącej mediów i nowych zagadnień w nich powstających. |
|
Literatura: |
Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007. Białek-Szed o., Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów, Zeszyty Naukowe KUL 61 (2018), nr 4 Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008. Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007. Dziennikarskie Kodeksy Etyczne Łuczak M., Kontrowersje etyczne w nowych mediach. Próba znalezienia uniwersalnych zasad, Łódzkie Studia Teologiczne 27 (2018) 1. Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008. Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.