Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: Etyka środków masowego przekazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-WMMEL24
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: Etyka środków masowego przekazu
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Wykłady monograficzne z zakresu subdyscyplin filozofii - II stopień - do wyboru na I lub II roku
Wykłady monograficzne z zakresu subdyscyplin filozofii (Nauczyciel Etyki)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W06

FI2_W07

FI2_W08

FI2_U06


Skrócony opis:

Od momentu powstania środki masowego przekazu pełnią ważną społeczną rolę. Samo to, a także zmiany dokonujące się w ostatnich latach (zwłaszcza powstanie mediów społecznościowych) skłaniają do stawiania na nowo pytań o moralne zobowiązania autorów, nadawców, właścicieli i odbiorców przekazywanych treści.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z etycznymi aspektami funkcjonowania środków masowego przekazu. Płaszczyzna deontologiczna, obecna w prawie i kodeksach etyki, zostanie odniesiona do fundamentów etyki: rozumienia osoby jako obdarzonego godnością autora i odbiorcy, natury wolności słowa i istoty komunikacji. To odniesienie pozwoli uczestnikom zajęć wziąć czynny udział w etycznej dyskusji dotyczącej mediów i nowych zagadnień w nich powstających.

Literatura:

Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007.

Białek-Szed o., Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów, Zeszyty Naukowe KUL 61 (2018), nr 4

Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.

Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007.

Dziennikarskie Kodeksy Etyczne

Łuczak M., Kontrowersje etyczne w nowych mediach. Próba znalezienia uniwersalnych zasad, Łódzkie Studia Teologiczne 27 (2018) 1.

Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008.

Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student

- zna źródła prawa i etyki mediów z uwzględnieniem współczesnej humanistyki

- ma podstawową wiedzę o normach i regulacjach prawnych oraz zasadach etycznych i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych;

- zna zasady odrębności i równorzędności norm prawnych i norm moralnych

Umiejętności: student

- potrafi prawidłowo interpretować przekazy medialne, rozpoznawać próby manipulacji i propagandy i bronić się przed nimi,

- potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym, uwzględniając aksjologiczny wymiar komunikacji społecznej i mediów

- samodzielnie i prawidłowo ocenia własne działania i zachowania odnoszące się do prawa i etyki w obszarze komunikacji społecznej ze szczególnym zaznaczeniem jej humanistycznego aspektu

- zwraca szczególną uwagę na odpowiedzialność społeczną mediów i ich humanistyczny wydźwięk

Kompetencje: student

- student potrafi wziąć udział w debacie poświęconej etyce mediów

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów

- jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

Na ocenę bardzo dobrą - student zna i rozumie filozoficzne podstawy etyki mediów, precyzyjnie wskazuje hierarchię wartości

Na ocenę dobrą – zna zasady etyczne mediów, lecz bez ich właściwego odniesienia do ich podstaw

Na ocenę dostateczną – zna zasady podstawowe etyczne mediów bez odniesienia ich do ich podstaw filozoficznych

Umiejętności

na ocenę bardzo dobrą - trafnie interpretuje problemy etyczne i formułuje oceny i normy w oparciu o dane podstawy antropologiczne i filozoficzne; argumentuje wobec możliwości innych rozwiązań

na ocenę dobrą – świadomie formułuje własne oceny, lecz nie konfrontuje ich z innymi stanowiskami

na ocenę dostateczną – formułuje oceny i normy bez ich odniesienia do podstaw filozoficznych, ma trudności w argumentacji

Kompetencje

na ocenę bardzo dobrą - własne stanowisko w dyskusji etycznej przedstawia czytelnie i w sposób uzasadniony, jest świadomy aktualnych problemów funkcjonowania mediów

na ocenę dobrą – świadomie i z uzasadnieniem formułuje własne stanowisko w dyskusji etycznej, nie zawsze adekwatnie zestawiając je w innymi propozycjami

na ocenę dostateczną – z trudnością formułuje własne stanowisko etyczne i konfrontuje je z innymi, nie ma wystarczającego krytycyzmu wobec własnych poglądów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień

Skrócony opis:

Od momentu powstania środki masowego przekazu pełnią ważną społeczną rolę. Samo to, a także zmiany dokonujące się w ostatnich latach (zwłaszcza powstanie mediów społecznościowych) skłaniają do stawiania na nowo pytań o moralne zobowiązania autorów, nadawców, właścicieli i odbiorców przekazywanych treści.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z etycznymi aspektami funkcjonowania środków masowego przekazu. Płaszczyzna deontologiczna, obecna w prawie i kodeksach etyki, zostanie odniesiona do fundamentów etyki: rozumienia osoby jako obdarzonego godnością autora i odbiorcy, natury wolności słowa i istoty komunikacji. To odniesienie pozwoli uczestnikom zajęć wziąć czynny udział w etycznej dyskusji dotyczącej mediów i nowych zagadnień w nich powstających.

Literatura:

Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007.

Białek-Szed o., Mowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów, Zeszyty Naukowe KUL 61 (2018), nr 4

Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.

Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007.

Dziennikarskie Kodeksy Etyczne

Łuczak M., Kontrowersje etyczne w nowych mediach. Próba znalezienia uniwersalnych zasad, Łódzkie Studia Teologiczne 27 (2018) 1.

Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008.

Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)