Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Koncepcja człowieka jako podmiotu moralnego w filozofii Arystotelesa i I. Kanta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-WMPOD16
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Koncepcja człowieka jako podmiotu moralnego w filozofii Arystotelesa i I. Kanta
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W09

FI2_W10

FI2_U03

FI2_U06

FI2_U18

FI2_K01

Skrócony opis:

Te wykłady są próbą poruszenia czterech, zasadniczych dla etyki kwestii; 1 jakie treści składają się na antropologiczne podstawy etyki, 2. czy można na podstawie różnych t. antropologicznych wyodrębnić różne modele etyki, 3. jakie zachodzą związki między antropologią a etyką w związku z jej różnymi interpretacjami; tj. etyką cnót, etyką deontologiczna i etyką aksjologiczną, 4. w jakim stopniu i czy każda etyka przyczynia się do rozwoju wiedzy o człowieku?

Pełny opis:

1.Etyka Arystotelesowska i jej podstawy antropologiczne

2. Arystoteles: natura ludzka a cele i struktura etyki

3. Arystoteles: mądrość praktyczna a doskonalenie człowieka

4. Arystoteles-człowiek istota myśląca i czująca

5. Arystoteles a funkcje człowieka i funkcje etyki

6. Antropologiczne założenia etyki Kanta

7.Człowiek - natura ludzka i istota inteligibilna w etyce Kantowskiej

8.Człowiek istota wolna i szczęśliwa w etyce Kantowskiej

9.Człowiek-jego obowiązki i skłonności w etyce Kanta

10.Istota człowieczeństwa a powszechne prawo moralne według Kanta

11. Porównanie; koncepcji człowieka w etyce Arystotelesa i Kanta ( dwie wersje racjonalizmu w etyce)

12.Mądrośc i wolność, doskonałe człowieczeństwo a idea człowieczeństwa jako kategorii etycznej

Literatura:

Arystoteles; Etyka nikomachejska, Poetyka i Polityka

Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Krytyka rozumu praktycznego, Religia w obrębie rozumu oraz Krytyka władzy sądzenia

Ps. nie podaję dat wydania, ponieważ prace te były wielokrotnie wznawiane przez różne wydawnictwa

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy: student poznaje na czym zasadzają się antropologiczne podstawy etyki; gdzie znajdują, w jakich pytaniach swoje uzasadnienie, jaką ( i dlaczego) przyjmują teoretyczną treść, czym się różnią te dwie, klasyczne koncepcje antropologiczne w etyce- arystotelesowska i kantowska? Jakie kategorie człowieczeństwa przyjmuje etyka arystotelesowska i etyka kantowska ? jak one wpływają na sposób rozumienia etyki i jej główne rozstrzygnięcia?-student poznaje odpowiedzi na te pytania w trakcie wykładu.

Efekty umiejętności-student potrafi analizować teksty pod kątem antropologicznych założeń etyki i samodzielnie odtwarzać te jej fragmenty, które pojawiają się na marginesach głównych zagadnień. Student na tej podstawie, wie jakie teoretyczne konsekwencje wynikają dla etyki z przyjęcia konkretnej teorii człowieka oraz jakie implikacje moralne związane są z takimi pojęciami jak: człowieczeństwo, natura ludzka czy osoba. Szerzej, znajomość ta powinna ułatwić studentowi rozpoznanie owych antropologicznych założeń w etykach stosowanych lub w sferze dyskursów medialnych.

Efekty kompetencji: student jest zdolny do rozpoznania antropologicznych założeń w etyce i do jej uzasadnienia w nawiązaniu do filozofii Arystotelesa i Kanta. Te dwie koncepcje umożliwiają zrozumienie zarówno klasycznych ujęć jak i współczesnych. Tym samym student może dokonać samodzielnej analizy i oceny każdego stanowiska w etyce ze względu na przyjęte w nim założenia antropologiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w wykładzie jest obowiązujące, podobnie jak polecane lektury do przeczytania. Studenci, którzy mają trzy usprawiedliwione nieobecności powinny zaliczyć materiał w terminie ustalonym z wykładowcą-w ramach konsultacji .Egzamin końcowy jest ustny i mogą do niego przystąpić ci Studenci, którzy mają zaliczony wykład-tj. obecności i dwie w semestrze prace pisemne; jedna dotyczy opracowania wybranego materiału źródłowego, a druga aplikacji zagadnienia teoretycznego na płaszczyznę praktyczną.

Wiedza:

na ocenę 2-student nie zna tekstów Arystotelesa i Kanta i nie potrafi wskazać na antropologiczne założenia ich etyki

na ocenę 3-studen zna bardzo ogólnie teksty i podstawy antropologiczne etyki Arystotelesa i Kanta , bez ich szczegółowej charakterystyki

na ocenę 4-student dobrze zna źródłowy materiał, potrafi go scharakteryzować i porównać ze sobą stanowisko antropologiczne Arystotelesa i Kanta

na ocenę 5-student zna teksty, umie je zinterpretować, wskazując na antropologiczne podstawy i samodzielnie przeprowadzić icj krytyczną analizę

umiejętności:

na ocenę dwa-student nie jest zdolny do analizy podstawowego tekstu i omówienia stanowiska Arystotelesa i Kanta w kwestiach antropologicznych

na ocenę 3-student potrafi zanalizować tekst, ale nie umie samodzielnie omówić podstaw antropolog. etyki Arystotelesa i Kanta

na ocenę 4-student wie jakie stanowiska zajmują Kant i Arystoteles w sprawie antropologicznych podstaw etyki, umie je pokrótce scharakteryzować i ze sobą porównać

na ocenę 5-student zna teksty i koncepcje antropologicznych podstaw etyki Arystotelesa i Kanta, potrafi także wskazać na ich praktyczne konsekwencje

Kompetencje:

student posiada odpowiednią wiedzę teoretyczną, umie przeprowadzać samodzielnie analizy, potrafi powiązać ze sobą porządki teoretyczne z praktycznymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)