WM: Koncepcja człowieka jako podmiotu moralnego w filozofii Arystotelesa i I. Kanta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMPOD16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Koncepcja człowieka jako podmiotu moralnego w filozofii Arystotelesa i I. Kanta |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W09 FI2_W10 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U18 FI2_K01 |
Skrócony opis: |
Te wykłady są próbą poruszenia czterech, zasadniczych dla etyki kwestii; 1 jakie treści składają się na antropologiczne podstawy etyki, 2. czy można na podstawie różnych t. antropologicznych wyodrębnić różne modele etyki, 3. jakie zachodzą związki między antropologią a etyką w związku z jej różnymi interpretacjami; tj. etyką cnót, etyką deontologiczna i etyką aksjologiczną, 4. w jakim stopniu i czy każda etyka przyczynia się do rozwoju wiedzy o człowieku? |
Pełny opis: |
1.Etyka Arystotelesowska i jej podstawy antropologiczne 2. Arystoteles: natura ludzka a cele i struktura etyki 3. Arystoteles: mądrość praktyczna a doskonalenie człowieka 4. Arystoteles-człowiek istota myśląca i czująca 5. Arystoteles a funkcje człowieka i funkcje etyki 6. Antropologiczne założenia etyki Kanta 7.Człowiek - natura ludzka i istota inteligibilna w etyce Kantowskiej 8.Człowiek istota wolna i szczęśliwa w etyce Kantowskiej 9.Człowiek-jego obowiązki i skłonności w etyce Kanta 10.Istota człowieczeństwa a powszechne prawo moralne według Kanta 11. Porównanie; koncepcji człowieka w etyce Arystotelesa i Kanta ( dwie wersje racjonalizmu w etyce) 12.Mądrośc i wolność, doskonałe człowieczeństwo a idea człowieczeństwa jako kategorii etycznej |
Literatura: |
Arystoteles; Etyka nikomachejska, Poetyka i Polityka Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Krytyka rozumu praktycznego, Religia w obrębie rozumu oraz Krytyka władzy sądzenia Ps. nie podaję dat wydania, ponieważ prace te były wielokrotnie wznawiane przez różne wydawnictwa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy: student poznaje na czym zasadzają się antropologiczne podstawy etyki; gdzie znajdują, w jakich pytaniach swoje uzasadnienie, jaką ( i dlaczego) przyjmują teoretyczną treść, czym się różnią te dwie, klasyczne koncepcje antropologiczne w etyce- arystotelesowska i kantowska? Jakie kategorie człowieczeństwa przyjmuje etyka arystotelesowska i etyka kantowska ? jak one wpływają na sposób rozumienia etyki i jej główne rozstrzygnięcia?-student poznaje odpowiedzi na te pytania w trakcie wykładu. Efekty umiejętności-student potrafi analizować teksty pod kątem antropologicznych założeń etyki i samodzielnie odtwarzać te jej fragmenty, które pojawiają się na marginesach głównych zagadnień. Student na tej podstawie, wie jakie teoretyczne konsekwencje wynikają dla etyki z przyjęcia konkretnej teorii człowieka oraz jakie implikacje moralne związane są z takimi pojęciami jak: człowieczeństwo, natura ludzka czy osoba. Szerzej, znajomość ta powinna ułatwić studentowi rozpoznanie owych antropologicznych założeń w etykach stosowanych lub w sferze dyskursów medialnych. Efekty kompetencji: student jest zdolny do rozpoznania antropologicznych założeń w etyce i do jej uzasadnienia w nawiązaniu do filozofii Arystotelesa i Kanta. Te dwie koncepcje umożliwiają zrozumienie zarówno klasycznych ujęć jak i współczesnych. Tym samym student może dokonać samodzielnej analizy i oceny każdego stanowiska w etyce ze względu na przyjęte w nim założenia antropologiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w wykładzie jest obowiązujące, podobnie jak polecane lektury do przeczytania. Studenci, którzy mają trzy usprawiedliwione nieobecności powinny zaliczyć materiał w terminie ustalonym z wykładowcą-w ramach konsultacji .Egzamin końcowy jest ustny i mogą do niego przystąpić ci Studenci, którzy mają zaliczony wykład-tj. obecności i dwie w semestrze prace pisemne; jedna dotyczy opracowania wybranego materiału źródłowego, a druga aplikacji zagadnienia teoretycznego na płaszczyznę praktyczną. Wiedza: na ocenę 2-student nie zna tekstów Arystotelesa i Kanta i nie potrafi wskazać na antropologiczne założenia ich etyki na ocenę 3-studen zna bardzo ogólnie teksty i podstawy antropologiczne etyki Arystotelesa i Kanta , bez ich szczegółowej charakterystyki na ocenę 4-student dobrze zna źródłowy materiał, potrafi go scharakteryzować i porównać ze sobą stanowisko antropologiczne Arystotelesa i Kanta na ocenę 5-student zna teksty, umie je zinterpretować, wskazując na antropologiczne podstawy i samodzielnie przeprowadzić icj krytyczną analizę umiejętności: na ocenę dwa-student nie jest zdolny do analizy podstawowego tekstu i omówienia stanowiska Arystotelesa i Kanta w kwestiach antropologicznych na ocenę 3-student potrafi zanalizować tekst, ale nie umie samodzielnie omówić podstaw antropolog. etyki Arystotelesa i Kanta na ocenę 4-student wie jakie stanowiska zajmują Kant i Arystoteles w sprawie antropologicznych podstaw etyki, umie je pokrótce scharakteryzować i ze sobą porównać na ocenę 5-student zna teksty i koncepcje antropologicznych podstaw etyki Arystotelesa i Kanta, potrafi także wskazać na ich praktyczne konsekwencje Kompetencje: student posiada odpowiednią wiedzę teoretyczną, umie przeprowadzać samodzielnie analizy, potrafi powiązać ze sobą porządki teoretyczne z praktycznymi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.