Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WM: Społeczne i kulturowe funkcje etyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-212-WMPOD18
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WM: Społeczne i kulturowe funkcje etyki
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W09

FI2_W10

FI2_U03

FI2_U06

FI2_U18

Skrócony opis:

Wykład dotyczy związków etyki - jako zbioru praktyk, postaw i strategii życiowych z życiem społecznym i kulturowym.

Pełny opis:

Zmiany w zakresie struktur społecznych czy idei i form życia kulturowego związane jest ze zmianami etycznych kryteriów i moralnych ocen. Problematyka też wraca do praktycznej stronie etyki i jej społecznych i kulturowych doświadczeń, które wynikają z różnych procesów ekonomicznych i politycznych, historycznych i technologicznych, komunikacyjnych i sieciowych, występujących zarówno w skali globalnej jak i lokalnej. Kryzysy, konflikty, wzrastające ryzyko, a z drugiej strony wzrastająca świadomość zagrożeń katastrofy ekologicznej, demograficznej, energetycznej i innych mają wpływ na to, jak pojmuje się etykę. A także jak ona wpływa na te procesy i zarazem jak te procesy odbijają się na świadomości moralnej w skali społecznej i przestrzeni kultury.

Literatura:

A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, Wydaw.UJ, Kraków 2008

A. Giddens, Nowoczesność a tożsamość, Wydaw.Nauk.PWN, warszawa 2010

R.Senett,, Upadek człowieka publicznego,Wydaw.Muza, Warszawa 2009,

D.Yankielevich, New Rules.Searching for Self-fullment in a World Turned Upside Down, Bantham, New York, 1982,

L. Kochanowicz, Wspólnota i emancypacje.Spór o społeczeństwo postkonwencjonalne, Wydaw.Nauk.DSWE TWP we Wrocławiu,Wrocław 2005

A.Szahaj, Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a' sprawa polska", Aletheia, Warszawa 2000

A.Wolfe, A Moral Freedom. The Search for Virtue in a World of Choice, W.W.Norton& Company, New York, London 2001

U.Beck, A.Giddens, S.Lash, Modernizacyjna refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wydaw.Nauk., Warszawa 2009

Ch.Taylor, Nowoczesne imaginaria społeczne, Wydaw. Znak, Kraków 2010

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy: student poznaje najważniejsze problemy, jakie wiążą etykę ze współ. teoria społeczeństwa i kultury- w okresie ich gwałtownych przemian

Efekty umiejętności-student potrafi analizować i interpretować teksty dotyczące społecznych i kulturowych uwarunkowań i funkcji etyki ale też odkrywania kwestii wspólnych, wiążących etykę z kulturą i wspólnotą społeczną

Efekty kompetencji: student jest zdolny do omówienia i rozważenia problematyki etycznej na szerszym, społecznym i kulturowym tle, biorąc pod uwagę zmianę praktyk społecznych i kulturowych standardów

Metody i kryteria oceniania:

metody dydaktyczne

wykład wraz z wprowadzeniem w tematykę, z informacja o ogólnym stanie badań oraz, jakie z nich wynikają konsekwencje dla etyki

weryfikacja; student zobowiązany jest do znajomości pojęć i problemów, wynikających z określonych koncepcji i badań na polu współczesnych oracz z zakresu filozofii kultury i socjologii

metoda dydaktyczna

wykład kończy się analizą nowych pojęć i zagadnień oraz wskazaniem na ich teoretyczne i praktyczne związki z etyką, które stanowią podstawę do wspólnej dyskusji,

weryfikacja-student potrafi posługiwać się nowo poznana terminologią, rozumie na czym polega np. kulturowa funkcja etyki i jak należy ją interpretować, wie, w jaki sposób krytycznie analizować określone poglądy czy stanowisko

Student przygotowuje wraz z wykładowcą jeden przez siebie wybrany temat wykładu i go prezentuje na zajęciach. To jest warunek dopuszczenia do egzaminu ustnego, na którym student przygotuje materiał z trzech przez siebie wybranych tematów wykładu, z uwzględnienie literatury źródłowej, podanej w sylabusie.

Kryteria oceny:

Wiedza: student zna podstawowe współ. kategorie społeczne i kulturowe i potrafi z nich korzystać, analizując tekst lub wybrane zjawisko , charakterystyczne dla współczesności

Umiejętności- student potrafi poddać analizie tekst, pogląd czy zjawisko, ze względu na związki łączące go z przemianami społecznymi i kulturowymi

Kompetencje-student jest zdolny do podjęcia samodzielnej interpretacji kult. społ. uwarunkowań etyki, ale też potrafi wskazać, na obecność etyki w kulturze i społeczeństwie, ani poddać analizie jej funkcji np. zajmując się strategiami życia.

Kryteria oceny:

na ocenę 2-student nie przygotował żadnego z trzech tematów wykładu

na ocenę 3-student przygotował materiał do wykładów, ale na poziomie streszczenia, bez rozwinięcia opisu i analizy poruszonych zagadnień i bez dostatecznej znajomości lektur

na ocenę 4-student przygotował polecony materiał, zna literaturę przedmiotu, ale nie potrafi samodzielnie ją pogłębić o zagadnienia społecznych czy kulturowych funkcji etyki

na ocenę 5- student orientuje się dobrze w podst. funkcjach społecznych i kulturowych etyki i potrafi na nie wskazać w analizowanym tekście, posługując się właściwą terminologią

Umiejętności:

na ocenę 2-student nie przygotował materiału na egzamin

na ocenę 3-student potrafi opisać i przedstawić główne społeczne i kulturowe funkcje etyki, ale nie wie, jakie jest ich znaczenie

na ocenę 4-student ze zrozumieniem czyta teksty, wie na czym polegają społeczne i kulturowe funkcje etyki i zna odpowiednią terminologię

na ocenę 5-student potrafi przedstawić i zinterpretować samodzielnie społeczne i kulturowe funkcje etyki, wskazać na ich współczesny kontekst i odnieść do konkretnych zjawisk

Kompetencje-mają podwójny charakter, z jednej strony znajomość uwarunkowań wspól. etyki od jej społecznych i kulturowych podstaw, a z drugiej nabycie umiejętności określenia i wyodrębnienia funkcji etyki pod kątem współ. zmian, jakim podlega społeczeństwo i kultura.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)