WM: Społeczne i kulturowe funkcje etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-212-WMPOD18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Społeczne i kulturowe funkcje etyki |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W09 FI2_W10 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U18 |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy związków etyki - jako zbioru praktyk, postaw i strategii życiowych z życiem społecznym i kulturowym. |
Pełny opis: |
Zmiany w zakresie struktur społecznych czy idei i form życia kulturowego związane jest ze zmianami etycznych kryteriów i moralnych ocen. Problematyka też wraca do praktycznej stronie etyki i jej społecznych i kulturowych doświadczeń, które wynikają z różnych procesów ekonomicznych i politycznych, historycznych i technologicznych, komunikacyjnych i sieciowych, występujących zarówno w skali globalnej jak i lokalnej. Kryzysy, konflikty, wzrastające ryzyko, a z drugiej strony wzrastająca świadomość zagrożeń katastrofy ekologicznej, demograficznej, energetycznej i innych mają wpływ na to, jak pojmuje się etykę. A także jak ona wpływa na te procesy i zarazem jak te procesy odbijają się na świadomości moralnej w skali społecznej i przestrzeni kultury. |
Literatura: |
A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, Wydaw.UJ, Kraków 2008 A. Giddens, Nowoczesność a tożsamość, Wydaw.Nauk.PWN, warszawa 2010 R.Senett,, Upadek człowieka publicznego,Wydaw.Muza, Warszawa 2009, D.Yankielevich, New Rules.Searching for Self-fullment in a World Turned Upside Down, Bantham, New York, 1982, L. Kochanowicz, Wspólnota i emancypacje.Spór o społeczeństwo postkonwencjonalne, Wydaw.Nauk.DSWE TWP we Wrocławiu,Wrocław 2005 A.Szahaj, Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a' sprawa polska", Aletheia, Warszawa 2000 A.Wolfe, A Moral Freedom. The Search for Virtue in a World of Choice, W.W.Norton& Company, New York, London 2001 U.Beck, A.Giddens, S.Lash, Modernizacyjna refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, Wydaw.Nauk., Warszawa 2009 Ch.Taylor, Nowoczesne imaginaria społeczne, Wydaw. Znak, Kraków 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy: student poznaje najważniejsze problemy, jakie wiążą etykę ze współ. teoria społeczeństwa i kultury- w okresie ich gwałtownych przemian Efekty umiejętności-student potrafi analizować i interpretować teksty dotyczące społecznych i kulturowych uwarunkowań i funkcji etyki ale też odkrywania kwestii wspólnych, wiążących etykę z kulturą i wspólnotą społeczną Efekty kompetencji: student jest zdolny do omówienia i rozważenia problematyki etycznej na szerszym, społecznym i kulturowym tle, biorąc pod uwagę zmianę praktyk społecznych i kulturowych standardów |
Metody i kryteria oceniania: |
metody dydaktyczne wykład wraz z wprowadzeniem w tematykę, z informacja o ogólnym stanie badań oraz, jakie z nich wynikają konsekwencje dla etyki weryfikacja; student zobowiązany jest do znajomości pojęć i problemów, wynikających z określonych koncepcji i badań na polu współczesnych oracz z zakresu filozofii kultury i socjologii metoda dydaktyczna wykład kończy się analizą nowych pojęć i zagadnień oraz wskazaniem na ich teoretyczne i praktyczne związki z etyką, które stanowią podstawę do wspólnej dyskusji, weryfikacja-student potrafi posługiwać się nowo poznana terminologią, rozumie na czym polega np. kulturowa funkcja etyki i jak należy ją interpretować, wie, w jaki sposób krytycznie analizować określone poglądy czy stanowisko Student przygotowuje wraz z wykładowcą jeden przez siebie wybrany temat wykładu i go prezentuje na zajęciach. To jest warunek dopuszczenia do egzaminu ustnego, na którym student przygotuje materiał z trzech przez siebie wybranych tematów wykładu, z uwzględnienie literatury źródłowej, podanej w sylabusie. Kryteria oceny: Wiedza: student zna podstawowe współ. kategorie społeczne i kulturowe i potrafi z nich korzystać, analizując tekst lub wybrane zjawisko , charakterystyczne dla współczesności Umiejętności- student potrafi poddać analizie tekst, pogląd czy zjawisko, ze względu na związki łączące go z przemianami społecznymi i kulturowymi Kompetencje-student jest zdolny do podjęcia samodzielnej interpretacji kult. społ. uwarunkowań etyki, ale też potrafi wskazać, na obecność etyki w kulturze i społeczeństwie, ani poddać analizie jej funkcji np. zajmując się strategiami życia. Kryteria oceny: na ocenę 2-student nie przygotował żadnego z trzech tematów wykładu na ocenę 3-student przygotował materiał do wykładów, ale na poziomie streszczenia, bez rozwinięcia opisu i analizy poruszonych zagadnień i bez dostatecznej znajomości lektur na ocenę 4-student przygotował polecony materiał, zna literaturę przedmiotu, ale nie potrafi samodzielnie ją pogłębić o zagadnienia społecznych czy kulturowych funkcji etyki na ocenę 5- student orientuje się dobrze w podst. funkcjach społecznych i kulturowych etyki i potrafi na nie wskazać w analizowanym tekście, posługując się właściwą terminologią Umiejętności: na ocenę 2-student nie przygotował materiału na egzamin na ocenę 3-student potrafi opisać i przedstawić główne społeczne i kulturowe funkcje etyki, ale nie wie, jakie jest ich znaczenie na ocenę 4-student ze zrozumieniem czyta teksty, wie na czym polegają społeczne i kulturowe funkcje etyki i zna odpowiednią terminologię na ocenę 5-student potrafi przedstawić i zinterpretować samodzielnie społeczne i kulturowe funkcje etyki, wskazać na ich współczesny kontekst i odnieść do konkretnych zjawisk Kompetencje-mają podwójny charakter, z jednej strony znajomość uwarunkowań wspól. etyki od jej społecznych i kulturowych podstaw, a z drugiej nabycie umiejętności określenia i wyodrębnienia funkcji etyki pod kątem współ. zmian, jakim podlega społeczeństwo i kultura. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.