WM: Bioethics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-MELLERBIO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WM: Bioethics |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W01 FI1_W04 FI1_W17 FI1_W18 FI1_U03 FI1_U06 FI1_U20 FI1_U23 FI1_K11 |
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Pytania te, a także odpowiedzi na nie udzielane przez przedstawicieli różnych kierunków myślowych są przedmiotem niniejszego wykładu. W pierwszej części wskazane są filozoficzne spory, których rozwiązania dają podstawy dla wskazywania rozwiązań szczegółowych kwestii; w drugiej na przykładach pokazany jest sposób odpowiadania na aktualne, a także przyszłe możliwe szczegółowe problemy. |
Pełny opis: |
Ze względu na szeroko prezentowane w mediach przypadki angażujący szerokie grono ludzi dyskurs polityczny dotyczący wprowadzania nowych regulacji prawnych pytania z zakresu bioetyki stały się popularne. Wyrażana jest też potrzeba sformułowania prostych metod podejmowania decyzji przy łóżku pacjenta, które byłyby akceptowalne w zróżnicowanym społeczeństwie. Podczas wykładu bioetyka definiowana jest jako dziedzina interdyscyplinarna, która przyjmuje twierdzenia filozofii, biomedycyny, prawa i nauk społecznych. Zaprezentowane są filozoficzne założenia podstawowych zasad i modeli formułowania szczegółowych wskazań. Wskazany jest także instytucjonalny aspekt bioetyki (komisje, konwencje międzynarodowe i prawo krajowe) Prezentowane treści: 1. Powstanie i rozwój bioetyki 2. Bioetyka jako dyskurs i nauka interdyscyplinarna 3. Różne modele bioetyki 4. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) 5. Instytucjonalny aspekt bioetyki 6. Spór o naturę człowieka 7. Świętość a jakość ludzkiego życia 8. Prawa człowieka jako możliwa podstawa uniwersalnej bioetyki 9. Medycznie wspomagana prokreacja 10. Status embrionu i aborcja 11. Manipulacje genetyczne i klonowania 12. Eksperymenty na człowieku 13. Przeszczepy 14. Ingerencje w nature człowieka 15. Przedłużanie życia i eutanazja |
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki, w tym wybranych przedstawicieli. Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki. Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. Student potrafi uzasadnić konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 10 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 110 [110 : 30 (25) =4] LICZBA ECTS – 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (nast..): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii bioetycznych, ani metod jej uprawiania - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest bioetyka, zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje i rozróżnia metody uprawiania bioetyki oraz omawia w sposób poprawny wybrane zagadnienia bioetyczne. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uprawiania bioetyki i jej stosowania, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.