Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-N11-HF2
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii średniowiecznej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe I rok
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wykład:

FI1_W01; FI1_W04; FI1_W05; FI1_W07; FI1_U04; FI1_U10;

Ćwiczenia:

FI1_W01; FI1_W04; FI1_W05; FI1_W06; FI1_W07; FI1_U04; FI1_U10; FI1_K02; FI1_K05

Wymagania wstępne:

Student powinien mieć podstawową wiedzę historyczną w zakresie starożytnej historii powszechnej. Powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu kultury antycznej.

Skrócony opis:

Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie z dziejami filozofii w średniowieczu. Zasadniczo uwaga skupiona jest na filozofii łacińskiej, ale podaje się tez informacje o filozofii greckiej, a szczególnie arabskiej i żydowskiej.

Pełny opis:

Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii.

Literatura:

Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl)

Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, tł. S.Stomma, 1962.

Borawska T., Górski K., Umysłowość średniowiecza, 1993.

Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.

Domański J., Ogonowski Z., Szczucki L., Zarys dziejów filozofii w Polsce. Wieki XIII – XVII, 1989.

Evans G.R., Filozofia i teologia w Średniowieczu, tł. J.Kiełbasa, 1996.

Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, tł. Z.Wrzeszcz, 1968.

Gilson E., La philosophie au moyen âge (t. 1-2), 1976.

Gilson E., Duch filozofii średniowiecznej, tł. J.Rybałt, 1962.

Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tł. S. Zalewski, 1987.

Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tł. J.Rybałt, 1960.

Goff J. le, Inteligencja w wiekach średnich, tł. E.Bąkowska, 1962.

Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tł. z niem. P.Domański, 1999.

Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej (t. 1-2), 1982.

Legowicz J., (red.), Historia filozofii średniowiecznej, 1979.

Legowicz J., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, 1986.

Palacz R., Filozofia polska wieków średnich, 1980.

Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tł. T. Brzostowski, 2000.

Plezia M., Od Arystotelesa do „Złotej Legendy”, 1958.

Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, 2002.

Steenberghen F. van, Filozofia w XIII wieku, tł. E. I. Zieliński, 2005.

Swieżawski S., Człowiek średniowieczny, 1999.

Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2000.

Teksty lub fragmenty tekstów następujących autorów do przerobienia na ćwiczeniach:

Albert Wielki

Aleksander z Hales

Algazel

Anzelm z Canterbury

Awicenna

Boecjusz z Dacji

Bonawentura

Bonawentura

Eriugena

Hugon od św. Wiktora

Idzi Rzymianin

Izaak Israeli

Jan Burydan

Jan Duns Szkot

Mistrz Eckhard

Mojżesz Majmonides

Piotr Abelard

Potępienia metafizyki

Robert Grosseteste

Roger Bacon

Ryszard ze Świętego Wiktora

Tomasz z Akwinu

Wilhelm Ockham

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej od starożytności do średniowiecza; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii

UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do średniowiecza podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do średniowiecza.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej

- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną

UMIEJĘTNOŚCI:

- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła

- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.

- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł

KOMPETENCJE:

Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Andrzejuk, Michał Zembrzuski
Prowadzący grup: Artur Andrzejuk, Michał Zembrzuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Andrzejuk, Michał Zembrzuski
Prowadzący grup: Artur Andrzejuk, Michał Zembrzuski
Strona przedmiotu: http://www.katedra.uksw.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie z dziejami filozofii w średniowieczu. Zasadniczo uwaga skupiona jest na filozofii łacińskiej, ale podaje się tez informacje o filozofii greckiej, a szczególnie arabskiej i żydowskiej.

Pełny opis:

Wykład z historii filozofii średniowiecznej obejmuje dzieje filozofii w Europie od początku VI wieku do końca XV wieku. Nacisk kładziony jest głównie na podstawową problematykę metafizyczną: pojęcie bytu, jego przyczyn, relacji, Boga, kryteriów poznania prawdy oraz problematykę orzekania w filozofii.

Literatura:

Andrzejuk A., Małe vademecum tomizmu, 1999. (dostęp: www.katedra.uksw.edu.pl)

Böhner F., Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej, tł. S.Stomma, 1962.

Borawska T., Górski K., Umysłowość średniowiecza, 1993.

Copleston F, Historia filozofii, t. 2, Od Augustyna do Szkota, 2000.

Domański J., Ogonowski Z., Szczucki L., Zarys dziejów filozofii w Polsce. Wieki XIII – XVII, 1989.

Evans G.R., Filozofia i teologia w Średniowieczu, tł. J.Kiełbasa, 1996.

Gilson E., Jedność doświadczenia filozoficznego, tł. Z.Wrzeszcz, 1968.

Gilson E., La philosophie au moyen âge (t. 1-2), 1976.

Gilson E., Duch filozofii średniowiecznej, tł. J.Rybałt, 1962.

Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tł. S. Zalewski, 1987.

Gilson E.,Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tł. J.Rybałt, 1960.

Goff J. le, Inteligencja w wiekach średnich, tł. E.Bąkowska, 1962.

Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tł. z niem. P.Domański, 1999.

Kuksewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej (t. 1-2), 1982.

Legowicz J., (red.), Historia filozofii średniowiecznej, 1979.

Legowicz J., Historia filozofii średniowiecznej Europy zachodniej, 1986.

Palacz R., Filozofia polska wieków średnich, 1980.

Pieper J., Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tł. T. Brzostowski, 2000.

Plezia M., Od Arystotelesa do „Złotej Legendy”, 1958.

Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, 2002.

Steenberghen F. van, Filozofia w XIII wieku, tł. E. I. Zieliński, 2005.

Swieżawski S., Człowiek średniowieczny, 1999.

Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2000.

Teksty lub fragmenty tekstów następujących autorów do przerobienia na ćwiczeniach:

Albert Wielki

Aleksander z Hales

Algazel

Anzelm z Canterbury

Awicenna

Boecjusz z Dacji

Bonawentura

Bonawentura

Eriugena

Hugon od św. Wiktora

Idzi Rzymianin

Izaak Israeli

Jan Burydan

Jan Duns Szkot

Mistrz Eckhard

Mojżesz Majmonides

Piotr Abelard

Potępienia metafizyki

Robert Grosseteste

Roger Bacon

Ryszard ze Świętego Wiktora

Tomasz z Akwinu

Wilhelm Ockham

Wymagania wstępne:

Wykład odbywa się (do ewentualnego odwołania) wyłącznie w trybie stacjonarnym w poniedziałki, w godz. 14.45-18.15, w sali 310 bud. 23 Kampusu UKSW przy ul. Wóycickiego 1/3 w Warszawie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)