Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WMSF: Filozoficzne podstawy sporów w bioetyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-OGUN-ME22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WMSF: Filozoficzne podstawy sporów w bioetyce
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U10;

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Odpowiedzi na te pytania udzielane są z perspektywy różnych stanowisk ontologicznych i etycznych. Różnice te jednak nie zawsze są czytelnie formułowane – dlatego przedmiotem zajęć jest ich ujawnienie i analiza.

Pełny opis:

Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu.

Zajęcia służą analizie fundamentalnych dla dyskursu bioetycznego założeń i ich konsekwencjom w rozwiązaniach szczegółowych problemów.

Prezentowane treści:

1. Natura bioetyki i jej przedmiot

2. Uzasadnianie norm moralnych

3. Moralna ocena czynu

4. Spór o naturę człowieka

5. Świętość a jakość ludzkiego życia

6. Natura medycyny

7. Wartość cierpienia

8. Natura śmierci

9. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.)

Literatura:

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student definiuje istotne dla bioetyki stanowiska filozoficzne i etyczne, zna ich wpływ na rozwiązania szczegółowych zagadnień. Student identyfikuje i rozróżnia metody argumentacji w bioetyce.

Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno-aksjologicznymi.

Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii etycznych, ani ani ich zastosowania w bioetyce

- na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień

- na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje poglądy stosowane w argumentacji oraz omawia w sposób poprawny ich wykorzystanie.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie

Umiejętności

- na ocenę 2 (ndst..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce.

na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uzasadniania norm bioetycznych, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić

Kompetencje:

Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach.

Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Meller
Prowadzący grup: Jacek Meller
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości.

Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Odpowiedzi na te pytania udzielane są z perspektywy różnych stanowisk ontologicznych i etycznych. Różnice te jednak nie zawsze są czytelnie formułowane – dlatego przedmiotem zajęć jest ich ujawnienie i analiza.

Pełny opis:

Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu.

Zajęcia służą analizie fundamentalnych dla dyskursu bioetycznego założeń i ich konsekwencjom w rozwiązaniach szczegółowych problemów.

Literatura:

Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015

Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009

Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002

Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)