WMSF: Filozoficzne podstawy sporów w bioetyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-OGUN-ME22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WMSF: Filozoficzne podstawy sporów w bioetyce |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W06; FI1_W08; FI1_W09; FI1_U10; |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Odpowiedzi na te pytania udzielane są z perspektywy różnych stanowisk ontologicznych i etycznych. Różnice te jednak nie zawsze są czytelnie formułowane – dlatego przedmiotem zajęć jest ich ujawnienie i analiza. |
Pełny opis: |
Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu. Zajęcia służą analizie fundamentalnych dla dyskursu bioetycznego założeń i ich konsekwencjom w rozwiązaniach szczegółowych problemów. Prezentowane treści: 1. Natura bioetyki i jej przedmiot 2. Uzasadnianie norm moralnych 3. Moralna ocena czynu 4. Spór o naturę człowieka 5. Świętość a jakość ludzkiego życia 6. Natura medycyny 7. Wartość cierpienia 8. Natura śmierci 9. Przykładowe schematy argumentacyjne (zasada podwójnego skutku, argument śliskiego stoku itp.) |
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student definiuje istotne dla bioetyki stanowiska filozoficzne i etyczne, zna ich wpływ na rozwiązania szczegółowych zagadnień. Student identyfikuje i rozróżnia metody argumentacji w bioetyce. Umiejętności: student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno-aksjologicznymi. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz uczestniczy we współczesnym dyskursie bioetycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych terminów, pojęć oraz teorii etycznych, ani ani ich zastosowania w bioetyce - na ocenę 3 (dst.): zna podstawowe terminy, pojęcia oraz teorie ale nie potrafi szczegółowo omówić i rozwinąć poszczególnych zagadnień - na ocenę 4 (db.): Student identyfikuje poglądy stosowane w argumentacji oraz omawia w sposób poprawny ich wykorzystanie. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce bioetycznej, posługuje się wiedzą zawartą we wskazanym piśmiennictwie Umiejętności - na ocenę 2 (ndst..): student nie potrafi interpretować i porównywać teoretycznych założeń głównych kierunków w bioetyce. na ocenę 3 (dst.): Student uzasadnia konieczność uzasadniania norm bioetycznych, jednak nie potrafi wskazać i wytłumaczyć związku praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 4 (db.): student interpretuje i porównuje teoretyczne założenia głównych kierunków w bioetyce, potrafi poprawnie wskazać i wytłumaczyć związek praktycznych rozwiązań bioetycznych z przyjętymi założeniami teoretyczno – aksjologicznymi. - na ocenę 5 (bdb.): student potrafi krytycznie ustosunkować się do współczesnego dyskursu bioetycznego, jak również zająć własne stanowisko w szczegółowych kwestiach bioetycznych oraz je poprawnie uzasadnić Kompetencje: Jest świadomy złożoności problematyki bioetycznej w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wykazuje racjonalne podejście w stosunku do informacji dostępnej w literaturze naukowej i mass mediach. Sposób weryfikacji: sprawdzian pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Meller | |
Prowadzący grup: | Jacek Meller | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Postęp medycyny i biotechnologii w XX w. pozwolił na głębokie ingerencje w życie człowieka, zwłaszcza w krytycznych jego momentach; dalsze badania wskazują na możliwość wpływania na rozwój gatunku ludzkiego jako całości. Fakty te są źródłem stawianych przez lekarzy i etyków pytań o ewentualne granice badań i działań medycznych. Odpowiedzi na te pytania udzielane są z perspektywy różnych stanowisk ontologicznych i etycznych. Różnice te jednak nie zawsze są czytelnie formułowane – dlatego przedmiotem zajęć jest ich ujawnienie i analiza. |
|
Pełny opis: |
Potrzeba wprowadzania regulacji prawnych dotyczących badań biomedycznych i nowych terapii oraz nagłaśniane w mediach kontrowersyjne zdarzenia związane z ochroną zdrowia ożywiają publiczny dyskurs bioetyczny. Ścierają się w nim różne stanowiska i opinie, oparte na różnych, nie zawsze wyartykułowanych, a być może nie do końca uświadomionych założeniach metafizycznych i etycznych. Ujawnienie tych założeń sprzyja wskazaniu istotnych punktów spornych, a także miejsc, które mogą być początkiem dialogu prowadzącego do akceptowalnego dla większości społecznego konsensusu. Zajęcia służą analizie fundamentalnych dla dyskursu bioetycznego założeń i ich konsekwencjom w rozwiązaniach szczegółowych problemów. |
|
Literatura: |
Chyrowicz Barbara, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015 Ślipko Tadeusz, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009 Utylitaryzm w bioetyce, W. Bołoz, B. Hover (red.), Warszawa 2002 Bołoz Wojciech, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.