W czym filozofia i teologia mogą być pomocne psychologowi?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-PSYCH-SW23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | W czym filozofia i teologia mogą być pomocne psychologowi? |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AdMfAB5a0Q1P-VXI-Paa5wFCtXcR3gRo8WsR5fu8Gbro1%40thread.tacv2/conversations?groupId=065bdee5-b3f6-415e-9e91-a4c8c1f2e00b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W01 FI2_W02 P6S_WK |
Wymagania wstępne: | Znajomość psychologii, filozofii i teologii uzyskana w ramach dotychczasowej edukacji. |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. Problematyka zajęć obejmuje m.in. zagadnienia: znaczenia antropologii przyjmowanej w psychologii, religijności, duchowości, etyki i moralności w psychologii i psychoterapii, natury poradnictwa filozoficznego i poradnictwa duchowego oraz tzw. psychologii chrześcijańskiej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli zaproponować do omówienia i wyjaśnienia interesujące ich szczegółowe problemy z zakresu tematycznego zajęć. |
Literatura: |
(1) J. Prusak, Psychologia a teologia dogmatyczna, w: Dogmat i Metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, WAM, Kraków 2021, s. 297-322. (https://www.researchgate.net/publication/349043256_Psychologia_a_teologia_dogmatyczna) (2) M. Woźniczak, O filozoifcznych aspektach psychologii, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia nr 5, 2008., s. 179-189 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189.pdf) (3) P. Zdybek, Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu, Studia Philosophiae Christiane 54(2018)3, s. 61-83 (https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3421) (4) R. Kugelmann, Psychologia a katolicyzm. Historia relacji, WAM, Kraków 2013 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-i-katolicyzm.2598.htm?) (5) M. Kapała, Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 2017; XXX (1), s. 7-37.(http://bc.umcs.pl/Content/28070/PDF/czas19356_30_1_2017_1.pdf) (6) R. Jaworski, Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej, Roczniki Psychologiczne 9(2006)1, s. 205-226 (https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21883/edition/20947) + dyskusja (Cieciuch, Francuz, Gołąb, Kawalec, Krzyżewski, Nosal, Stachowski): https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21894/edition/20954#structure (7) Z. Kulesz, Religijność w perspektywie psychologicznej, Studia Elbląskie 14(2013), s. 185-197 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2013-volume-14-article-9d5a0ac7-899b-3c40-a5ba-f66588dc6b1e/c/articles-2165931.pdf.pdf) (8) P. Szuszkiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, Horyzonty Psychologii 4(2014), s. 103-118 (https://www.researchgate.net/profile/Piotr_Szczukiewicz/publication/322697131_Podejscie_egzystencjalne_w_psychologii_i_psychoterapii/links/5a69aeb30f7e9b01f3eda425/Podejscie-egzystencjalne-w-psychologii-i-psychoterapii.pdf) (9) P.C. Vitz, Psychologia jako religia, Oficyna Wydawnicza Logos 2017 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-jako-religia.23784.htm?sku=25817) (10) O. Żylicz, O trzech orientacjach moralnych, Studia Psychologiczne 50(2012)2, s. 77-88 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000005/c/05_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_77_88.pdf) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - zna i rozumie w sposób dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5: - zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością Na ocenę 4,5: - zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy i dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie w sposób w pełni prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością Na ocenę 4: - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nie całkiem dogłębny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i rozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością Na ocenę 3,5: - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i nierozszerzony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością Na ocenę 3: - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i mocno powierzchowny rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu psychologii jako nauki oraz w stopniu zaawansowanym zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w psychologii i w społeczeństwie - zna i rozumie w sposób częściowo prawidłowy i ograniczony miejsce i znaczenie filozofii w relacji do innych nauk, w szczególności psychologii i teologii, a także specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii, psychologii i teologii oraz rolę teorii naukowych w procesie kształtowania się poszczególnych koncepcji filozoficznych, psychologicznych i teologicznych, dotyczących natury świata i człowieka - zna i rozumie w sposób niekiedy prawidłowy fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane ze zdrowiem psychicznym, samorozwojem, wartościami, religią, etyką i moralnością |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AdMfAB5a0Q1P-VXI-Paa5wFCtXcR3gRo8WsR5fu8Gbro1%40thread.tacv2/conversations?groupId=065bdee5-b3f6-415e-9e91-a4c8c1f2e00b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia zajęć: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą problematyki relacji między psychologią, filozofią i teologią, zarówno w ujęciu teoretycznym , jak i praktycznym oraz znaczenia i możliwości wykorzystania ustaleń filozofii i teologii w pracy psychologa. Problematyka zajęć obejmuje m.in. zagadnienia: znaczenia antropologii przyjmowanej w psychologii, religijności, duchowości, etyki i moralności w psychologii i psychoterapii, natury poradnictwa filozoficznego i poradnictwa duchowego oraz tzw. psychologii chrześcijańskiej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mogli zaproponować do omówienia i wyjaśnienia interesujące ich szczegółowe problemy z zakresu tematycznego zajęć. |
|
Literatura: |
(1) J. Prusak, Psychologia a teologia dogmatyczna, w: Dogmat i Metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, WAM, Kraków 2021, s. 297-322. (https://www.researchgate.net/publication/349043256_Psychologia_a_teologia_dogmatyczna) (2) M. Woźniczak, O filozoifcznych aspektach psychologii, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filozofia nr 5, 2008., s. 179-189 (https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filozofia-r2008-t-n5-s179-189.pdf) (3) P. Zdybek, Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu, Studia Philosophiae Christiane 54(2018)3, s. 61-83 (https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/spch/article/view/3421) (4) R. Kugelmann, Psychologia a katolicyzm. Historia relacji, WAM, Kraków 2013 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-i-katolicyzm.2598.htm?) (5) M. Kapała, Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia 2017; XXX (1), s. 7-37.(http://bc.umcs.pl/Content/28070/PDF/czas19356_30_1_2017_1.pdf) (6) R. Jaworski, Propozycja psychologii bazującej na antropologii chrześcijańskiej, Roczniki Psychologiczne 9(2006)1, s. 205-226 (https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21883/edition/20947) + dyskusja (Cieciuch, Francuz, Gołąb, Kawalec, Krzyżewski, Nosal, Stachowski): https://cw.kul.lublin.pl/dlibra/publication/21894/edition/20954#structure (7) Z. Kulesz, Religijność w perspektywie psychologicznej, Studia Elbląskie 14(2013), s. 185-197 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1507-9058-year-2013-volume-14-article-9d5a0ac7-899b-3c40-a5ba-f66588dc6b1e/c/articles-2165931.pdf.pdf) (8) P. Szuszkiewicz, J. Olszewski, Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, Horyzonty Psychologii 4(2014), s. 103-118 (https://www.researchgate.net/profile/Piotr_Szczukiewicz/publication/322697131_Podejscie_egzystencjalne_w_psychologii_i_psychoterapii/links/5a69aeb30f7e9b01f3eda425/Podejscie-egzystencjalne-w-psychologii-i-psychoterapii.pdf) (9) P.C. Vitz, Psychologia jako religia, Oficyna Wydawnicza Logos 2017 (https://wydawnictwowam.pl/prod.psychologia-jako-religia.23784.htm?sku=25817) (10) O. Żylicz, O trzech orientacjach moralnych, Studia Psychologiczne 50(2012)2, s. 77-88 (https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-2-art-000000000005/c/05_Studia_Psychologiczne_Nr_2_S_77_88.pdf) |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia odbywają się online (MS Teams) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.