Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Thematic seminar:: Lvov-Warsaw School. History, Program, Members

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-SWIETO20-PCECE
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Thematic seminar:: Lvov-Warsaw School. History, Program, Members
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI2_W06 FI2_W07 FI2_W08 FI2_W12 FI2_W16

FI2_U04 FI2_U17

FI2_K05 FI2_K06 FI2_K08

Skrócony opis:

Szkoła lwowsko-warszawska jest uważana w skali ogólnoświatowej za jedną z najważniejszych formacji filozoficznych przełomu XIX i XX wieku. Do dzisiaj jest legitymacją wielu polskich intelektualistów, kontynuujących zainteresowania i stosujących metody LWS. W ramach wykładu bierze się pod uwagę zarówno aspekt historyczny jak i teoretyczny LWS. Przedstawia się najbardziej reprezentatywne idee szkoły, genealogię naukową głównych członków, ich filozoficzne i logiczne osiągnięcia. Szczególną uwagę poświęcamy historycznie ważnemu sporowi o psychologizm w filozofii i logice (K. Twardowski, J. Łukasiewicz). Prezentujemy ontologiczne założenia przyjmowane przez reprezentatywnych członków szkoły (J. Łukasiewicz, S. Leśniewski, T. Kotarbiński, K. Ajdukiewicz, A. Tarski). W końcu prezentujemy dwa doniosłe osiągnięcia członków szkoły, które mają decydujący wpływ na rozwój współczesnej nauki i logiki: semantyczną koncepcję prawdy Tarskiego oraz pierwszą logikę nieklasyczną Łukasiewicza.

Pełny opis:

Szkoła lwowsko-warszawska jest uważana w skali ogólnoświatowej za jedną z najważniejszych formacji filozoficznych przełomu XIX i XX wieku. Do dzisiaj jest legitymacją wielu polskich intelektualistów, kontynuujących zainteresowania i stosujących metody LWS. W ramach wykładu bierze się pod uwagę zarówno aspekt historyczny jak i teoretyczny LWS. Przedstawia się najbardziej reprezentatywne idee szkoły, genealogię naukową głównych członków, ich filozoficzne i logiczne osiągnięcia. Szczególną uwagę poświęcamy historycznie ważnemu sporowi o psychologizm w filozofii i logice (K. Twardowski, J. Łukasiewicz). Prezentujemy ontologiczne założenia przyjmowane przez reprezentatywnych członków szkoły (J. Łukasiewicz, S. Leśniewski, T. Kotarbiński, K. Ajdukiewicz, A. Tarski). W końcu prezentujemy dwa doniosłe osiągnięcia członków szkoły, które mają decydujący wpływ na rozwój współczesnej nauki i logiki: semantyczną koncepcję prawdy Tarskiego oraz pierwszą logikę nieklasyczną Łukasiewicza.

Literatura:

W j. angielskim:

1. Jadacki, J. J., Paśniczek, J. (eds.), The Lvov-Warsaw School — the New Generation, Rodopi: Amsterdam 2006

2. Woleński, J., Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School, Dordrecht: Kluwer 1989

3. Garrido A., Wybraniec-Skardowska U. (eds.), The Lvov-Warsaw School. Past and Present, Studies in Universal Logic, Birkhauser 2017

W j. polskim:

1. Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN Warszawa 1985

2. Woleński J., Szkoła lwowsko-warszawska w polemikach, Wyd. Scholar, Warszawa 1997

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy seminarium są zobowiązani do obecności (maksymalnie można dwukrotnie opuścić zajęcia) i brania udziału w dyskusjach w trakcie zajęć. Drugie kryterium stanowi ocena z pracy pisemnej uzupełnionej ustną dyskusją z osobą prowadzącą seminarium.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)