Thematic seminar:: Lvov-Warsaw School. History, Program, Members
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-SWIETO20-PCECE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Thematic seminar:: Lvov-Warsaw School. History, Program, Members |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W06 FI2_W07 FI2_W08 FI2_W12 FI2_W16 FI2_U04 FI2_U17 FI2_K05 FI2_K06 FI2_K08 |
Skrócony opis: |
Szkoła lwowsko-warszawska jest uważana w skali ogólnoświatowej za jedną z najważniejszych formacji filozoficznych przełomu XIX i XX wieku. Do dzisiaj jest legitymacją wielu polskich intelektualistów, kontynuujących zainteresowania i stosujących metody LWS. W ramach wykładu bierze się pod uwagę zarówno aspekt historyczny jak i teoretyczny LWS. Przedstawia się najbardziej reprezentatywne idee szkoły, genealogię naukową głównych członków, ich filozoficzne i logiczne osiągnięcia. Szczególną uwagę poświęcamy historycznie ważnemu sporowi o psychologizm w filozofii i logice (K. Twardowski, J. Łukasiewicz). Prezentujemy ontologiczne założenia przyjmowane przez reprezentatywnych członków szkoły (J. Łukasiewicz, S. Leśniewski, T. Kotarbiński, K. Ajdukiewicz, A. Tarski). W końcu prezentujemy dwa doniosłe osiągnięcia członków szkoły, które mają decydujący wpływ na rozwój współczesnej nauki i logiki: semantyczną koncepcję prawdy Tarskiego oraz pierwszą logikę nieklasyczną Łukasiewicza. |
Pełny opis: |
Szkoła lwowsko-warszawska jest uważana w skali ogólnoświatowej za jedną z najważniejszych formacji filozoficznych przełomu XIX i XX wieku. Do dzisiaj jest legitymacją wielu polskich intelektualistów, kontynuujących zainteresowania i stosujących metody LWS. W ramach wykładu bierze się pod uwagę zarówno aspekt historyczny jak i teoretyczny LWS. Przedstawia się najbardziej reprezentatywne idee szkoły, genealogię naukową głównych członków, ich filozoficzne i logiczne osiągnięcia. Szczególną uwagę poświęcamy historycznie ważnemu sporowi o psychologizm w filozofii i logice (K. Twardowski, J. Łukasiewicz). Prezentujemy ontologiczne założenia przyjmowane przez reprezentatywnych członków szkoły (J. Łukasiewicz, S. Leśniewski, T. Kotarbiński, K. Ajdukiewicz, A. Tarski). W końcu prezentujemy dwa doniosłe osiągnięcia członków szkoły, które mają decydujący wpływ na rozwój współczesnej nauki i logiki: semantyczną koncepcję prawdy Tarskiego oraz pierwszą logikę nieklasyczną Łukasiewicza. |
Literatura: |
W j. angielskim: 1. Jadacki, J. J., Paśniczek, J. (eds.), The Lvov-Warsaw School — the New Generation, Rodopi: Amsterdam 2006 2. Woleński, J., Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School, Dordrecht: Kluwer 1989 3. Garrido A., Wybraniec-Skardowska U. (eds.), The Lvov-Warsaw School. Past and Present, Studies in Universal Logic, Birkhauser 2017 W j. polskim: 1. Woleński J., Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN Warszawa 1985 2. Woleński J., Szkoła lwowsko-warszawska w polemikach, Wyd. Scholar, Warszawa 1997 |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy seminarium są zobowiązani do obecności (maksymalnie można dwukrotnie opuścić zajęcia) i brania udziału w dyskusjach w trakcie zajęć. Drugie kryterium stanowi ocena z pracy pisemnej uzupełnionej ustną dyskusją z osobą prowadzącą seminarium. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.