Human Development and Values in Logos and Mythos Cultures
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-ZAGORSKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Human Development and Values in Logos and Mythos Cultures |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI2_W09 FI2_W10 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U13 FI2_U19 FI2_K01 |
Skrócony opis: |
Seminarium mieści się w obszarze rozwojowej psychologii antropologicznej. Ma charakter interdyscyplinarny. Jego celem jest ukazanie specyfiki rozumienia natury człowieka, jego rozwoju, faz w biegu życia, rytuałów przejścia oraz fundamentalnych wartości i przekonań religijnych w kulturach typu mythos (tradycyjnych, plemiennych) - w kontraście do kultur typu logos (poindustrialnych, postmodernistycznych). Szerszym kontekstem analizowanych zjawisk jest dychotomia ludzkiego myślenia, zachowania, stosunku do rzeczywistości: mythos-logos. Współczesny mythos zostanie ukazany na przykładzie kultur reprezentujących różne regiony Afryki, z udziałem gości z Etiopii, Tanzanii, Kenii i Togo. Wymagania wstępne: Szerokie zainteresowania naukami humanistycznymi, zwłaszcza antropologią kulturową i psychologią symbolu i mitu. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest ukazanie, iż mimo postępującej sekularyzacji człowiek nie przestaje być homo mythicus – istotą o niezbywalnej potrzebie mythos’u, uobecnianego w postaci ważkich egzystencjalnie narracji i rytuałów. Udowadniana jest prawdziwość tezy M. Eliadego, głoszącej iż mit żywy przetrwał współcześnie w formie zdegradowanej jako model ludzkiego zachowania, ponieważ nigdy nie traci aktualności psychicznej. Szerszym kontekstem treści wykładu jest dychotomia ludzkiego myślenia, zachowania i stosunku do rzeczywistości: logos-mythos. Ponieważ współczesny mythos lokuje się głównie w ludycznej sferze kultury i uwidacznia w zjawiskach ukierunkowanych na psychiczne przenoszenie się w wykreowaną kulturowo rzeczywistość, prezentowany jest model współczesnych zachowań ludycznych o charakterze quasi-mitycznym. Treści merytoryczne: 1. Aktualny stan wiedzy psychologicznej na temat tzw. myślenia postformalnego, tj. sposobów rozumowania w dorosłości wykraczających poza operacje formalnologiczne. Właściwości i rozwój myślenia postformalnego 2. Idea bimodalności ludzkiego poznania. Pojęcie logos'u i mythos'u. Lateralny model ludzkiego umysłu. Integracja postformalna poznania i emocji w ujęciu G. Labouvie-Vief. Dychotomia logos-mythos 3. Myślenie mityczne archaicznie i współcześnie 4. Mythos jako mit żywy (M. Eliade, B. Malinowski i in.). Dziedzina logos'u i dziedzina mythos’u 5. Mit żywy jako rozbudowany symbol narracyjny. Symbol w psychologii a w innych naukach humanistycznych 6. Egzystencjalny charakter mitu żywego. Psychologia mitu 7. Obszary mythos’u w kulturach archaicznych i współczesnych. Przykłady współczesnych zjawisk kultury popularnej o charakterze quasi-mitycznym. Model teoretyczny współczesnych zachowań quasi-mitycznych 8. Doświadczenie symbolicznego przeniesienia w inną, wykreowaną kulturowo rzeczywistość 9. Specyfika aktywności ludycznej w dorosłości. Zachowania quasi-mityczne w ludycznej sferze kultury jako substytut religii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.