WO: Filozoficzne modele życia w starożytności i średniowieczu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-ZEMBRZ-WO19 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | WO: Filozoficzne modele życia w starożytności i średniowieczu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W08 FI1_W13 FI1_U04 FI1_U21 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu dotyczy wybranych koncepcji filozoficznych, które można odczytać jako metateoretyczne odpowiedzi na pytanie, czym jest filozofia. W wykładzie zaprezentowane zostaną odpowiedzi zaczerpnięte ze starożytności i średniowiecza, które ukazują filozofię jako propozycję przyjęcia pewnego stylu życia. Do tych propozycji będą należały: życie teoretyczne Pitagorasa (z matematycznym nastawieniem), życie Sokratejskie (z pytaniami otwartymi), życie obywatelskie i polityczne (Arystotelesa i Platona), życie stoickie (z ideałem mędrca), życie „z przyjemnością” (według Epikura), życie ascetyczne (ćwiczenia duchowe w okresie patrystycznym), życie monastyczne (benedyktyńska praca i modlitwa), życie intelektualisty średniowiecznego. |
Literatura: |
1. Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992. 2. Hadot P., Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000. 3. Paczkowski P., Filozoficzne modele życia w klasycznym antyku, Rzeszów 2005. 4. Le Goff J., Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1966. 5. Kijewska A. (red.), Przewodnik po filozofii średniowiecznej. Od św. Augustyna do Joachima z Fiore, Kraków 2012. 6. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Kraków-Wrocław-Warszawa 2000. 7. Evans G.R., Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996. 8. Tugwell S., Drogi niedoskonałości, Poznań 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna i rozumie główne modele filozoficzne życia w starożytności i średniowieczu; student ma podstawową wiedzę na temat uzasadnienia odpowiednich propozycji przyjmowania perspektywy życiowej, zna konsekwencje wynikające przyjęcia odpowiednich celów życiowych. Umiejętności: student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych; student w stopniu podstawowym potrafi odkryć rolę filozoficznych modeli życiowych w kształtowaniu wyborów i decyzji. Kompetencje: student jest otwarty na odkrywanie nowych modeli życiowych i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu wyboru (prawda / fałsz). Na egzaminie obowiązuje materiał zaprezentowany na wykładzie. Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe: 5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi 4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi 4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi 3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi 3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi 2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.