Biologia i ochrona gleby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-BOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ochrona gleby |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, tematyczne prezentacje studenckie połączone z dyskusją, wykład powiązany z demonstracją, film dokumentalny. Podstawą zaliczenia jest przygotowanie przez uczestnika zajęć 1-2 prezentacji na wskazany przez prowadzącego temat, oraz zaliczenie końcowego sprawdzianu obejmującego całość tematyki zajęć. W ocenie prezentacji uwzględnia się klarowność przedstawienia, zgodność z tematem, odpowiednie proporcje tekstu i ilustracji, umiejętność korzystania ze źródeł, referowanie a nie czytanie tekstu w prezentowanych slajdach i in. Poprawne odpowiedzi na 51-60% pytań w teście sprawdzającym - ocena dst, 61-70% - ocena dobra, 71-100% - ocena bdb, 0 - 50% odpowiedzi poprawnych - ocena ndst. Dopuszcza się dwie (2) nieusprawiedliwione nieobecności po upływie okresu rejestracji. Usprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 5 zajęciach (10 godz.) może również skutkować niezaliczeniem przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae3ae3e6bbd8b43b8817a326a2054cf26%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c856aed3-d2a3-4467-9a24-eb0ac2442bc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQG3R-LNtydaZl2QHB3KtyEx-YlqCJyqfwFP92DoXWZY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bdd9882-c1c3-4d86-b2c1-18ba48893052&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Karaban | |
Prowadzący grup: | Kamil Karaban | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQG3R-LNtydaZl2QHB3KtyEx-YlqCJyqfwFP92DoXWZY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5bdd9882-c1c3-4d86-b2c1-18ba48893052&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Różnorodność gatunkowa i obfitość występowania organizmów glebowych jest tak duża, że często jest porównywana z biologicznym bogactwem lasów tropikalnych. Ze środowiskiem glebowym, w różnym stopniu powiązani są przedstawiciele wszystkich królestw świata żywego, od grzybów i bakterii począwszy a na roślinach i zwierzętach kończąc. Wielokierunkowe, wzajemne powiązania organizmów, oraz ich udział w przemianach martwej materii organicznej warunkują prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów lądowych. Celem wykładu jest zapoznanie studiujących z całym bogactwem życia gleby ze szczególnym wskazaniem na rolę organizmów w procesach mineralizacji i humifikacji. |
|
Pełny opis: |
1.Co to jest gleba i jak powstaje? Czynniki i procesy glebotwórcze. 2.Gleba jako układ trójfazowy. Postacie wody glebowej. 3.Budowa profilu glebowego. Podstawy klasyfikacji gleb. Gleby Polski. 4.Materia organiczna gleby i jej przemiany. Formy i typy próchnicy. 5.Różnorodność organizmów glebowych. Podstawy klasyfikacji edafonu. 6.Bakterie glebowe i ich rola w procesach przemian glebowych. 7.Grzyby glebowe i ich znaczenie w rozkładzie martwej materii organicznej. 8.Klasyfikacja i przegląd przedstawicieli mikrofauny, mezofauny i makrofauny. 9.Rola zooedafonu w procesach mineralizacji i kumulacji próchnicy glebowej. 10.Dżdżownice jako glebowe gatunki inżynierskie. 11.Szczególnie aktywne biologiczne obszary gleby: ryzosfera, drylosfera, myrmekosfera, termitosfera. 12.Przegląd metod oceny liczebności i biomasy zwierząt glebowych. 13.Liczebność podstawowych grup fauny glebowej w wybranych ekosystemach strefy umiarkowanej. 14.Wpływ zabiegów agrotechnicznych na faunę glebową pól uprawnych. 15.Rekultywacja środowiska glebowego. Biologiczne metody remediacji gleb. |
|
Literatura: |
1.Dobrzański B. i Zawadzki S. (red.) - Gleboznawstwo, podręcznik dla studentów akademii rolniczych. PWRiL Warszawa 1981, str. 515 (lub inne podręczniki gleboznawstwa ogólnego). 2.Burges A. i Raw F. (red.) - Biologia gleby. PWRiL Warszawa 1971, str. 515. 3.Richards B.N. - Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa 1979, str. 325. 4.Górny M. - Zooekologia gleb leśnych. PWRiL Warszawa 1975, str. 310. 5.Górny M. i Grum L. - Metody stosowane w zoologii gleby. PWN Warszawa 1981, str 482. 6.Tyburski J. i Makulec G. (red). - Fauna gleb użytkowanych rolniczo a ich urodzajność. Wyd. UWM, Olsztyn 2013, str. 116. 6.Russel S. - Drobnoustroje a życie gleby. PWN Warszawa 1974, str. 404. 7.Kajak A. - Biologia gleby. Wyd. SGGW Warszawa, 2016, 240 str. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.