Edukacja ekologiczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-EDUE1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja ekologiczna 1 |
Jednostka: | Instytut Ekologii i Bioetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W07 OB1_W09 OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zajęcia mają ukazać studentowi mechanizmy edukacyjne w wymiarze praktycznym na przykładzie działalności Muzeum Pałac w Wilanowie. W semestrze zimowym studenci będą się zapoznawać z historią miejsca, walorami przyrodniczymi Parku i okolicy oraz z problemami ekologicznymi zieleni miejskiej. Zajęcia te mają na celu wykształcenie wśród studentów umiejętności propagowania problematyki ochrony środowiska. Są one propozycją konkretnego wdrożenia praktycznej wiedzy przyrodniczej studentów w działalności edukacyjnej, oraz weryfikacji umiejętności dydaktycznych. Efekt kształcenia: Student będzie znał sposoby prezentacji zdobytej wiedzy przyrodniczej. Nabędzie umiejętności prowadzenia skutecznej edukacji ekologicznej wśród społeczeństwa. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu procesów ekologicznych, umiejętności rozpoznawania krajowej flory i fauny. |
Pełny opis: |
Metody oceny: Obecność na zajęciach i aktywny udział. Zaliczenie dwóch pisemnych testów. Obowiązuje materiał przedstawiony na ćwiczeniach oraz lektura. Treści programowe: 1. Organizacja zajęć: założenia i koncepcja edukacji ekologicznej pozaszkolnej – 1 godz. 2. Historia Pałacu w Wilanowie - etapy rozbudowy oraz jego mieszkańcy – 1 godz. 3. Historia parku i ogrodów Wilanowa – etapy urządzania parku, style zakładania ogrodów – 1 godz. 4. Hydrologia Wilanowa - prezentacja sieci hydrologicznej dzielnicy Wilanów – 1 godz. 5. Geologia i morfologia terenów wilanowskich - historia kształtowania się rzeźby tarasów wilanowskich i skarpy warszawskiej – 1 godz. 6. Flora Wilanowa – 1 godz. 7. Fauna Wilanowa – 1 godz. 8. Awifauna Wilanowa - ptaki zespołu pałacowo-parowego Wilanowa – 1 godz. 9. Zagrożenia przyrody wilanowskiej - naturalne i antropogeniczne – 1 godz. 10. Działalność edukacyjna Muzeum Pałac w Wilanowie – 2 godz. 11. Formy edukacji ekologicznej – podstawy, cele i teoria – 2 godz. 12. Wnętrza Pałacu Muzeum w Wilanowie – kolekcja, zabytki i perły Pałacu – 1 godz. 13. Omówienie i organizacja zajęć w drugim semestrze – 1 godz. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Ciołek G., Odbudowa ogrodu, Ochrona Zabytków 3(58) XV, 1962, s. 86-106. 2. Ciołek G., Ogród w Wilanowie. Badania i zagadnienia konserwatorskie, Biuletyn Historii Sztuki i Kultury 1-2(1947), s. 86-129. 3. Fijałkowski W., Wilanów i zespół pałacowo-ogrodowy, Warszawa, Muzeum Narodowe, 1962. 4. Grochowski W., Flora Wilanowa i okolic, Warszawa, Bibl. Wiad. Farm, 1931. 5. Latawiec M., Praktyczne możliwości edukacji ekologicznej w kontekście programu „badacze przyrody”, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008. 6. Lisowska M., Marconi-Betka A., Wolski P., Studium ochrony krajobrazu zespołu pałacowo-krajobrazowego Wilanowa, Krajobrazy 8(1993). 7. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego warszawy (http://www.um.warszawa.pl) 8. Sumiński, St. M., Przewodnik zoologiczny po okolicach Warszawy, Warszawa, Wydaw. M. Arcta, 1921. 9. Światkowski M., Ochrona konserwatorska krajobrazu kulturowego – Rezerwat kulturowy w Wilanowie, Krajobrazy 9(1993). Literatura uzupełniająca 10. Barczak T., Indykiewicz P., Fauna miasta, Bydgoszcz, Wyd. Uczelniane Art., 1998. 11. Biernacki Z., Środowisko przyrodnicze Warszawy, Warszawa, PWN, 1990. 12. Fijałkowski W., Wilanów, Warszawa, PWN, 1973. 13. Latawiec M. Działania Muzeum Pałac w Wilanowie dla zrównoważonego rozwoju, Studia Ecologiae et Bioethicae tom 6/2008. 14. Lickiewicz J., Wisła w Warszawie, Warszawa, Elipsa, 2000. 15. Luniak M., Kozłowski P., Nowicki W., Plit J., Ptaki Warszawy 1962-2000, Warszawa, PWN, 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 – identyfikuje podstawowe procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym, EK_2 – charakteryzuje wpływ człowieka na przyrodę na przykładzie Wilanowa, EK_3 – zna podstawowe gatunki roślin i zwierząt Umiejętności: EK_4 – tworzy projekty edukacyjne, EK_5 – przedstawia proste zależności między przyrodą a działalnością człowieka Kompetencje: EK_6 – pracuje w zespole nad projektem edukacyjnym, EK_7 – docenia rolę edukacji ekologicznej jako narzędzia w ochronie przyrody ECTS: udział w ćwiczeniach - 15 przygotowanie do ćwiczeń i testów - 10 konsultacje - 5 SUMA GODZIN 30 [30 : 30 (25) =1] LICZBA ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.