In search of holistic approach to sustainablity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-ISOFA |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | In search of holistic approach to sustainablity |
Jednostka: | Instytut Ekologii i Bioetyki |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony środowiska naturalnego, ze zwróceniem uwagi na konieczność całościowego podejścia. W ramach zajęć przedstawione zostaną wybrane zagadnienia związane z problematyką myślenia systemowego w kontekście zrównoważonego rozwoju. Efekt kształcenia: postawa – ukształtowanie postawy racjonalnego podejścia do problemów związanych z ochroną środowiska, ze zwróceniem uwagi na potrzebę etycznej refleksji nad tymi czynami. Kompetencja – znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zrównoważonego rozwoju i myślenia systemowego. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu zrównoważonego rozwoju |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Geneza i rozwój problematyki zrównoważonego rozwoju 2. Zarys problematyki tłumaczenia i mnogości znaczeń terminu „sustainable development” 3. Trzy płaszczyzny zrównoważonego rozwoju: wymiar środowiskowy 4. Trzy płaszczyzny zrównoważonego rozwoju: wymiar gospodarczy 5. Trzy płaszczyzny zrównoważonego rozwoju: wymiar społeczny 6. Etyczna płaszczyzna problematyki zrównoważonego rozwoju 7. Problem niesprawiedliwego podziału zasobów Ziemi 8. Społeczne problemy globalizacji: bieda, niewolnictwo 9. Odpowiedź na społeczne problemy globalizacji 10. Przezwyciężanie nierówności społecznych w strategii zrównoważonego rozwoju UE 11. Wstęp do myślenia systemowego 12. Systemowe podejście do problematyki zrównoważonego rozwoju 13. Case study (4 h) 14. Podsumowanie |
Literatura: |
Bibliografia: 1. A. Pawłowski, Rozwój zrównoważony – idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008. 2. J.R. Craig, D.J. Vaughan, B.J. Skinner, Zasoby Ziemi, PWN, Warszawa 2003. 3. M. Carley, P. Spapens, Dzielenie się światem, Białystok-Warszawa 2000. 4. M. Keiner (red.), The future of sustainability, Zurich 2006. 5. P. Singer, Jeden świat – etyka globalizacji, Warszawa 2006. 6. M. Czerny, R. Łuczak, J. Makowski, Globalistyka – procesy lokalne i ich lokalne konsekwencje, PWN, Warszawa 2007. Strony WWW: 1. http://www.ekonomiaspoleczna.pl 2. http://www.odpowiedzialnybiznes.pl 3. http://ec.europa.eu/sustainable/ 4. http://www.un.org/en/development/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student umie trafnie wskazać i zdefiniować podstawowe procesy związane ze zrównoważonym rozwojem. Umiejętności: student czyta w języku angielskim i interpretuje teksty z zakresu zrównoważonego rozwoju, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Kompetencje: jest otwarty na problematykę środowiskową i dostrzega jej rolę w procesach społecznych i ekonomicznych. ECTS: udział w wykładach - 30 przygotowanie do zajęć i czytanie tekstów - 70 konsultacje - 10 przygotowanie do egzaminu - 70 SUMA GODZIN 180 [180 : 30 = 6] LICZBA ECTS - 6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest zrównoważony rozwój i myślenie systemowe - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest zrównoważony rozwój, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje zrównoważonego rozwoju, zna sposoby jego wdrażania, potrafi wskazać i krótko omówić przypadki wdrożenia zasady zrównoważonego rozwoju. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w problematyce zrównoważonego rozwoju, zna przykłady jego wdrażania, podstawy prawne i instytucjonalne. Umiejętności - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować angielskiego tekstu z zakresu zrównoważonego rozwoju. na ocenę 3 (dst.): student słabo rozumie teksty z zakresu zrównoważonego rozwoju, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i tłumaczy teksty z zakresu zrównoważonego rozwoju, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i umie sformułować pisemną lub ustną wypowiedź na temat problematyki zrównoważonego rozwoju w języku angielskim na poziomie B2. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i tłumaczy teksty filozoficzne z zakresu zrównoważonego rozwoju. Umie sformułować pisemną lub ustną wypowiedź na temat problematyki zrównoważonego rozwoju w języku angielskim na poziomie C1. Kompetencje: Oceniany jest stopień otwartości na problematykę środowiskową i jej rolę w procesach społecznych i ekonomicznych. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie egzaminu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.