Metodyka nauczania przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-MNPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania przyrody |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku Ochrony Środowiska ZARZĄDZANIE |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W07 OB1_W09 OB1_W18 OB1_U13 OB1_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa. Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa. Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43. Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Literatura uzupełniająca Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa. Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa. Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna ogólne założenia i cele nauczania zawarte w postawie programowej szkoły podstawowej. Umiejętności : student zna metody nauczania przyrody. Potrafi je zastosować praktycznie w nauczaniu wyżej wymienionego przedmiotu na zajęciach w szkole oraz zajęciach terenowych. Kompetencje: ukształtowana została u studenta postawa proprzyrodnicza. Wiedza teoretyczna i umiejętności praktyczne pozyskane przez studenta podczas zajęć poszerzają jego kompetencje jako nauczyciela przyrody szkole podstawowej. Opis ECTS: obecność na zajęciach - 20 studiowanie literatury - 20 przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30 przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20 suma gadzin 90 [90:30(25)= 3 Opis ECTS dla zajęć w formie on-line: obecność na zajęciach on-line - 20 indywidualna analiza literatury - 20 przygotowanie wystąpień i ich prezentacja na zajęciach - 30 przygotowanie się do kolokwium kończącego przedmiot -20 suma gadzin 90 [90:30(25)= 3 liczba ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu merytorycznego przedmiotu, egzamin pisemny. Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Ocena bardzo dobra: - 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania. Systematycznie i czynnie uczestniczy w procesie studiowania przez cały semestr. Ocena dobra: - 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, nie prognozuje to jednak żadnych kłopotów w opanowaniu treści kształcenia. Ocena dostateczna: - 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student opanował jedynie podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, może to utrudnić opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych. Ocena niedostateczna: - 50 - 59% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych, - Student nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela akademickiego programie nauczania, co uniemożliwia mu opanowanie treści kształcenia z przedmiotu oraz przedmiotów skorelowanych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klimski | |
Prowadzący grup: | Marcin Klimski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5178c84f70b44008a209b4202ad0f33c%40thread.tacv2/conversations?groupId=a4c915af-9268-453c-9021-f5a0607233ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa. Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa. Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43. Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Literatura uzupełniająca Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa. Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa. Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klimski | |
Prowadzący grup: | Marcin Klimski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa. Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa. Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43. Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Literatura uzupełniająca Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa. Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa. Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Klimski | |
Prowadzący grup: | Marcin Klimski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują studentów do nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej według nowej podstawy programowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa Bernacka D. 2001. Od słów do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia. Żak, Warszawa. Błasiak W., 2011. Rozważania o nauczaniu przyrody, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Fenstermacher G.D., Solis J.F. 2000. Style nauczania. WSiP, Warszawa. Krzywańska J. 1999. Dydaktyka ochrony środowiska. [W:] Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody. R. Olaczek, A.U. Warcholińska (red.). Wydawnictwo UŁ, Łódź: 7-43. Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin. Silberman M. 2005. Uczymy się uczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Stawiński W. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa. Tuszyńska L. 2003. Metodyka nauczania biologii i ochrony środowiska dla studentów i nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Literatura uzupełniająca Arends R. 1998. Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa. Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa Gołębniak B.D. 2002. Uczenie metodą projektów. WSiP, Warszawa. Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.