Perspektywa cyklu życia w ochronie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-PCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Perspektywa cyklu życia w ochronie środowiska |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów I stopnia licencjackich |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a33eeddc759da44e9a3d69d91249169e5%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=87d50380-413d-498f-8ea8-5c17b613b6e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W02 OB1_W05 OB1_W11 OB1_U10 OB1_U11 OB1_K07 |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w tematyce dotyczącej norm serii ISO |
Skrócony opis: |
Proces decyzyjny w ochronie środowiska przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
Pełny opis: |
W sytuacji kryzysu ekologicznego na pierwszy plan wysuwają się w obszarze problemowym ochrony środowiska zagadnienia dotyczące wzajemnych relacji człowiek - środowisko. Relacje te związane są ściśle ze wzajemnym oddziaływaniem człowieka ze środowiskiem. Oddziaływanie człowieka (działanie ukierunkowane) na środowisko przenosi punkt ciężkości w obszar związany z, szeroko rozumianym, procesem decyzyjnym. Proces decyzyjny przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
Literatura: |
Embros, Grzegorz. 2008. “An Attempt to Classify Environmental Pollution in the Context of the Causes of the Ecological Crisis.” [Próba klasyfikacji zanieczyszczeń środowiska w kontekście przyczyn kryzysu ekologicznego]. In a Holistic Approach to Environment Conservation, edited by Ryszard Sadowski and Jacek Tomczyk, 115–31. Warszawa: Wydaw. UKSW. Embros, Grzegorz. 2018. “Las W Ujęciu Systemowym. Słabe I Mocne Strony.” Studia Ecologiae et Bioethicae 16 (3): 31–41. Embros, Grzegorz. 2021. “Decision-Making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection.” Problemy Ekorozwoju 16 (1): 91–101. Embros, Grzegorz. 2020. “Ojkofilia Jako Perspektywa Lokalnych Społeczności Stających Wobec Powinności Ochrony Środowiska.” In Przyroda Wyzwaniem Dla Kultury. Społeczności Lokalne Wobec Obszarów Chronionych, red. Ryszard Sadowski and Małgorzata Falencka-Jabłońska, 115–27. NORMA ISO 14044 ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE- OCENA CYKLU ŻYCIA- WYMAGANIA I WYTYCZNE |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna uwarunkowania i wskazania dotyczące ujmowania ochrony środowiska w cyklu życia Student identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami Umiejętności: Student objaśnia kluczowe uwarunkowania ochrony środowiska ujmowanej w perspektywie cyklu życia Student analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami Kompetencje: Student dyskutuje omawiane zagadnienia Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii Student jest zorientowany na rozwiązywanie problemów ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie referatu 15 godz. przygotowanie do kolokwium 15 godz. suma godzin: 60 liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): student nie zna uwarunkowań i reguł związanych z ujmowaniem ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, nie potrafi identyfikować praktycznych kwestii związanych z omawianymi zagadnieniami, Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu uwarunkowania i reguły dotyczące ochrony środowiska ujętej w perspektywę cyklu życia, poprawnie identyfikuje tylko niektóre praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami, Ocena 4 (db): student zna uwarunkowania i reguły ujęcia ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, właściwie identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami, Ocena 5 (bdb): student doskonale zna uwarunkowania i reguły związane z ochroną środowiska w cyklu życia, znakomicie identyfikuje praktyczne kwestie związane z omawianymi zagadnieniami, Umiejętności: Ocena 2 (ndst): student nie objaśnia kluczowych uwarunkowań kwestii dotyczących ujęcia ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, nie analizuje praktycznych kwestii związanych z poruszanymi zagadnieniami, Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu objaśnia kluczowe uwarunkowania ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia, pobieżnie analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami, Ocena 4 (db): student właściwie objaśnia kluczowe uwarunkowania i reguły dotyczące ochrony środowiska ujmowanej z perspektywy cyklu życia, poprawnie analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami, Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze objaśnia kluczowe uwarunkowania i reguły związane z ujmowaniem ochrony środowiska w perspektywie cyklu życia , szczegółowo analizuje praktyczne kwestie związane z poruszanymi zagadnieniami, Kompetencje: Ocena 2 (ndst): student nie dyskutuje omawianych zagadnień, nie zachowuje krytycyzmu w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na rozwiązywanie problemów Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, podejmuje próby rozwiązywania problemów Ocena 4 (db): student dyskutuje omawiane zagadnienia, często zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zorientowany na rozwiązywanie problemów Ocena 5 (bdb): student dyskutuje omawiane zagadnienia, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, rozwiązuje pojawiające się problemy Na ocenę końcową składają się: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie wystąpienia z użyciem prezentacji na wybrany temat, ewentualne oceny cząstkowe będące wynikiem sprawdzania wiedzy etapowej oraz ustna wypowiedź w czasie kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Proces decyzyjny w ochronie środowiska przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
Pełny opis: |
W sytuacji kryzysu ekologicznego na pierwszy plan wysuwają się w obszarze problemowym ochrony środowiska zagadnienia dotyczące wzajemnych relacji człowiek - środowisko. Relacje te związane są ściśle ze wzajemnym oddziaływaniem człowieka ze środowiskiem. Oddziaływanie człowieka (działanie ukierunkowane) na środowisko przenosi punkt ciężkości w obszar związany z, szeroko rozumianym, procesem decyzyjnym. Proces decyzyjny przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
Literatura: |
Embros, Grzegorz. 2008. “An Attempt to Classify Environmental Pollution in the Context of the Causes of the Ecological Crisis.” [Próba klasyfikacji zanieczyszczeń środowiska w kontekście przyczyn kryzysu ekologicznego]. In a Holistic Approach to Environment Conservation, edited by Ryszard Sadowski and Jacek Tomczyk, 115–31. Warszawa: Wydaw. UKSW. Embros, Grzegorz. 2018. “Las W Ujęciu Systemowym. Słabe I Mocne Strony.” Studia Ecologiae et Bioethicae 16 (3): 31–41. Embros, Grzegorz. 2021. “Decision-Making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection.” Problemy Ekorozwoju 16 (1): 91–101. Embros, Grzegorz. 2020. “Ojkofilia Jako Perspektywa Lokalnych Społeczności Stających Wobec Powinności Ochrony Środowiska.” In Przyroda Wyzwaniem Dla Kultury. Społeczności Lokalne Wobec Obszarów Chronionych, red. Ryszard Sadowski and Małgorzata Falencka-Jabłońska, 115–27. NORMA ISO 14044 ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE- OCENA CYKLU ŻYCIA- WYMAGANIA I WYTYCZNE |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Embros | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Embros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Proces decyzyjny w ochronie środowiska przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
Pełny opis: |
W sytuacji kryzysu ekologicznego na pierwszy plan wysuwają się w obszarze problemowym ochrony środowiska zagadnienia dotyczące wzajemnych relacji człowiek - środowisko. Relacje te związane są ściśle ze wzajemnym oddziaływaniem człowieka ze środowiskiem. Oddziaływanie człowieka (działanie ukierunkowane) na środowisko przenosi punkt ciężkości w obszar związany z, szeroko rozumianym, procesem decyzyjnym. Proces decyzyjny przebiega w określonym kontekście, który może być umiejscowiony w ramach cyklu życia. |
|
Literatura: |
Embros, Grzegorz. 2008. “An Attempt to Classify Environmental Pollution in the Context of the Causes of the Ecological Crisis.” [Próba klasyfikacji zanieczyszczeń środowiska w kontekście przyczyn kryzysu ekologicznego]. In a Holistic Approach to Environment Conservation, edited by Ryszard Sadowski and Jacek Tomczyk, 115–31. Warszawa: Wydaw. UKSW. Embros, Grzegorz. 2018. “Las W Ujęciu Systemowym. Słabe i Mocne Strony.” Studia Ecologiae et Bioethicae 16 (3): 31–41. Embros, Grzegorz. 2021. “Decision-Making Process in the Systemic Strategy for Environmental Protection.” Problemy Ekorozwoju 16 (1): 91–101. Embros, Grzegorz. 2020. “Ojkofilia Jako Perspektywa Lokalnych Społeczności Stających Wobec Powinności Ochrony Środowiska.” In Przyroda Wyzwaniem Dla Kultury. Społeczności Lokalne Wobec Obszarów Chronionych, red. Ryszard Sadowski and Małgorzata Falencka-Jabłońska, 115–27. NORMA ISO 14044 ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE- OCENA CYKLU ŻYCIA- WYMAGANIA I WYTYCZNE |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.