Animal Behaviour
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-POAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Animal Behaviour |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Przedmioty ogólnouczelniane Zajęcia w językach obcych w Instytucie Ekologii i Bioetyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W09 OB2_W12 OB2_U01 OB2_U09 |
Wymagania wstępne: | wiedza uzyskana w szkole średniej |
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
Literatura: |
studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student potrafi: 1) planować i prowadzić doświadczenie 2) analizować wyniki 3) porównywać wyniki z literaturą 4) prezentować wyniki badań |
Metody i kryteria oceniania: |
esej na jeden z zadanych tematów oraz prezentacja wybranego zagadnienia na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia na ocenę2 - brak eseju, brak prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 5 miejsc
Wykład, 15 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupId=d4a34f6a-bdf0-40f1-9f24-5bd284cf89a2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
1.Zachowanie zwierząt – wprowadzenie 2.Zachowania społeczne: owady społeczne, altruizm u owadów społecznych, altruizm i kręgowców 3. W jaki sposób zwierzęta komunikują się? 4 Jak uniknąć drapieżnika i zdobyć pokarm? 5. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? 6. Adaptacje behawioralne zwierząt do życia w ekstremalnych środowiskach 7. W jaki sposób pasożyty wpływają na zachowanie zwierząt? 8. Zegar biologiczny a zachowanie zwierząt 9. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy 10. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe 11. Nerwowa i hormonalna kontrola zachowania zwierząt 12. Zachowanie człowieka 13. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt” 14. Jak uczą się zwierzęta? 15. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
John Alcock 2013 Animal Behavior – an evolutionary approach. Sinauer Associates, Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA. 522 pp. Nick J. Royle, Per T. Smiseth, Mathias Kölliker 2012 The evolution of parental care. Oxford University Press. 356 pp. Ponadto publikacje dotyczące danego zagadnienia |
|
Wymagania wstępne: |
Student potrafi: 1) planować i prowadzić doświadczenie 2) analizować wyniki 3) porównywać wyniki z literaturą 4) prezentować wyniki badań |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupId=d4a34f6a-bdf0-40f1-9f24-5bd284cf89a2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
John Alcock 2013 Animal Behavior – an evolutionary approach. Sinauer Associates, Inc. Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA. 522 pp. Nick J. Royle, Per T. Smiseth, Mathias Kölliker 2012 The evolution of parental care. Oxford University Press. 356 pp. Ponadto publikacje dotyczące danego zagadnienia |
|
Wymagania wstępne: |
Student potrafi: 1) planować i prowadzić doświadczenie 2) analizować wyniki 3) porównywać wyniki z literaturą 4) prezentować wyniki badań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Olejniczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afe837159cc034439880aa476da09da82%40thread.tacv2/conversations?groupId=d4a34f6a-bdf0-40f1-9f24-5bd284cf89a2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Zachowanie zwierząt jest jedną z dyscyplin biologicznych intensywnie rozwijającą się w ostatnim dziesięcioleciu. Badacze skupiają się na takich zagadnieniach jak: zachowania łowieckie, rozrodcze czy altruistyczne. Celem zajęć jest: 1) zapoznanie studentów ze złożonością zachowań zwierząt 2) wyjaśnienie, w jaki sposób zachowanie zwierząt wpływa na zdolność przetrwania zwierząt 3) pokazanie możliwości wykorzystania wiedzy o zachowaniach zwierząt w ochronie przyrody Podczas zajęć studenci będą obserwować zachowania wybranych gatunków bezkręgowców Niewątpliwie kurs dotyczący zachowań zwierząt zainspiruje studentów do humanitarnego podejścia do zwierząt. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne): 1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku 2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. 3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d. Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne) 4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi 5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. 6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d. Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne): 7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. 8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. 9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. 12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d. Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? 14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta? Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne): 15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia |
|
Literatura: |
studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem |
|
Wymagania wstępne: |
Student potrafi: 1) planować i prowadzić doświadczenie 2) analizować wyniki 3) porównywać wyniki z literaturą 4) prezentować wyniki badań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.