Projektowanie i realizacja badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-PRBN |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i realizacja badań naukowych |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku studiów II stopnia magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W04 OB2_W05 OB2_W11 OB2_U01 OB2_U02 OB2_U03 OB2_U09 OB2_U13 OB2_K02 OB_K04 OB2_K08 OB2_K09 |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby) wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca Wykładowca służy pomocą przy doborze literatury 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 6. Statgraphics, Inrtersoftland. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: Student zna metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych P2A_W02 P2A_W05 H2A_W05 H2A_W03 S2A_W01 ma wiedzę dotyczącą rozróżnia mechanizmów i procedur administracyjno‐finansowych w ochronie środowiska P2A_W02 P2A_W06 posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania P2A_W04 H2A_W03 zna metodologię przygotowania i napisania pracy naukowej P2A_W03 P2A_W04 P2A_W07 P2A_W08 P2A_W10 H2A_W01 H2A_W03 H2A_W04 H2A_W05 W zakresie umiejętności: Student wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo P2A_U01 P2A_U02 P2A_U04 P2A_U06 P2A_U09 P2A_U10 H2A_U01 H2A_U02 dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub praktycznego P2A_U01 H2A_U02 stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole P2A_U01 P2A_U03 P2A_U06 P2A_U10 P2A_U11 H2A_U02 planuje i wykorzystuje odpowiednie metody i techniki do rozwiązywania zadanego problemu w ochronie środowiska P2A_U01 H2A_U02 potrafi wnikliwie i krytycznie oceniać informacje o środowisku P2A_U03 H2A_U03 H2A_U05 H2A_U07 W zakresie kompetencji: rozszerza i doskonali swoje umiejętności zawodowe P2A_K01 P2A_K05 P2A_K07 P2A_K08 H2A_K04 koordynuje pracę członków zespołu P2A_K02 H2A_K02 dba o rzetelność i wiarygodność swoje pracy P2A_K04 P2A_K08 H2A_K04 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła, a także potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy zawodowej H2A_K01 ECTS 2 (1ECTS=30h] zadanie 1: aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30h zadnie 2: przygotowanie projektu badawczego- 30h |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin praktyczny: część projektowa: przygotowanie projektu badawczego. część statystyczna: egzamin polegający na sprawdzeniu czy student nabył umiejętność wyboru odpowiedniego testu statystycznego do struktury danych i obróbki tych danych przy użyciu programu STATGRAPHIC CENTURION. W trakcie kursu odbędą się częściowe zaliczenia materiału w postaci zastosowania praktycznego (prezentacja na komputerach) poznanych procedur. Student nie powinien opuścić więcej niż dwóch zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 46 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZ35eZP0l2qfFVVQd_vKZf6HZNhtWAkmcq-z5HrmVtfs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=46a62b43-7d6f-443c-bf6d-f9a01a3b08c9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby) wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 6. Statgraphics, Inrtersoftland. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 46 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQT6vTiQ-6OwGV5Ewh1HuJ9wN09UnzhMiTViGwOAhY-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d62d4da-038f-4645-a89f-7418ca33c59d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby) wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 6. Statgraphics, Inrtersoftland. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 46 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQT6vTiQ-6OwGV5Ewh1HuJ9wN09UnzhMiTViGwOAhY-01%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d62d4da-038f-4645-a89f-7418ca33c59d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby) wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 6. Statgraphics, Inrtersoftland. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 46 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szostek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szostek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AGFLa0qDNq6Aa8YWqr-A5u5NQAd2amGZUawP_mmdNIw01%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b773d7-5e48-43f8-a80f-ec5998fa3001&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studenta z metodyką planowania i realizacji projektów naukowych oraz z zastosowaniem w trakcie realizacji badań naukowych zaawansowanych metod statystycznych. ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, interaktywna analiza danych w pakietach statystycznych prezentacje multimedialne Efekty kształcenia są weryfikowane w formie umiejętności zaplanowania badań naukowych w postaci napisania projektu badawczego oraz egzaminu praktycznego, który sprawdza rozumienie działania narzędzi statystycznych Egzamin na ocenę |
|
Pełny opis: |
Pierwsza część kursu poświęcona zostanie przygotowywaniu skutecznego wniosku o finansowanie badań naukowych: zakres możliwości i najpopularniejsze sposoby finansowania badań naukowych (m.in. NCN) zasady i reguły merytorycznego przygotowania aplikacji grantowych biblioteki i czasopisma naukowe dostępne przez Internet konstruowanie budżetów i harmonogramów projektów naukowych ewaluacja i rozliczanie projektów naukowych komercjalizacja wyników badań oraz zarządzanie swoją własnością intelektualną Obszerna część kursu poświęcona zostanie metodom statystycznym - w znacznej mierze w formie praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem pakietu STATGRAPHIC CENTURION w tym: etapy realizacji badania naukowego (zasady formowania celów, hipotez naukowych, falsyfikacja) statystyka jako narzędzie do testowania hipotez parametryczne i nieparametryczne metody statystyczne (ANOVA, MANOVA, hipotezy a priori i a posteriori, analiza regresji prosta i wielokrotna, test Chi2, testy badające rozkład próby) wielowymiarowe metody statystyczne (analiza skupień, ogólny model liniowy) Obok samego zastosowania wymienionych metod, nacisk położony zostanie również na kwestię warunków, w których analizę danego rodzaju wolno jest wykonać, interpretację wyników oraz sposoby prezentacji rezultatów analiz w pracach magisterskich, artykułach i innego rodzaju publikacjach. |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Byrkit DR, Statistics today – a comprahensive introduction. Cummings Publ. Comp. 1987. 2. Marek T, Analiza skupień w badaniach empirycznych – Metody SAHN. PWN, 1989. 3. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, 2016 4. Blalock H., Statystyka dla socjologów, PWN, 1977. 5. Stanisz A. Biostatystyka, Wyd. UJ, 2005 6. Statgraphics, Inrtersoftland. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowa znajomość metod statystycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.