Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie: Antropologia ekologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-SLAE
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie: Antropologia ekologiczna
Jednostka: Instytut Ekologii i Bioetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W01; K_U05; K_U13; K_K08.

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:

Poziom średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy licencjackiej

Wymagania wstępne:

Semnarium zakłada wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

Seminarium podejmuje interdyscyplinarną problematykę relacji gatunku Homo sapiens do właściwego mu przyrodniczego i kulturowego środowiska życia.

SEMESTR I

1/ Utrwalenie zasad metodyki pisarstwa naukowego (6 godz.)

- budowanie struktury pracy

- typy streszczania tekstów

- zasady sporządzania przypisów

2/ Problematyka biologicznej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym (6 godz.)

- przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie

- kultura jako szczególna forma życia

- zagadnienie chorób cywilizacyjnych

3/ Problematyka psychicznej relacji człowieka do środowiska naturalnego (6 godz.)

- etologiczny postulat estetyki ekologicznej

- filozoficzny projekt estetyki ekologicznej

- zagadnienie cywilizacjnej destrukcji człowieczeństwa

4/ Problematyka etycznej ralacji człowieka do środowiska (6 godz.)

- geneza etyki środowiskowej

- odmiany etyki środowiskowej

- zagadnienie etosu ekologicznego rzetrwania ludzkości

5/ Problematyka aktualnie realizowanych prac licencjackich (6 godz.)

- od Homo oekonomicus do Homo oekologicus

- pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego

SEMESTR II

1/ Problematyka uwikłania człowieka w kryzys ekologiczny (12 godz.)

- identyfikacja kryzysu ekologicznego

- zakresy ludzkiego doświadczania kryzysu ekologicznego

- cywilizacyjne przyczyny kryzysu ekologicznego

- grzechy śmiertelne cywilizowanej ludzkości

2/ Problematyka antropolgicznych aspektów techniki(10 godz.)

- geneza techniki

- odmiany techniki

- od techniki do technologii

3/ Problematyka aktualnie ralizowanych prac licencjackich (8 godz.)

- od Homo oekonomicus do Homo oekologicus

- pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego

Metody oceny:

Podstawę zaliczenia seminarium stanowi obecność na zajęciach, wygłoszenie referatu i semestralna praca pisemna.

Literatura:

1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999.

2/ Böhme G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, przekł. P. Domański, Warszawa 1998.

3/ Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przekł. J. Merecki, Warszawa 2002.

4/ Hałaczek B., Co ekologię z bioetyką łączy, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)2, 136-158.

5/ Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., Skowroński A. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Warszawa 2001, 135-164.

6/ Łepko Z., Ku ekofilozofii, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)1, 21-34.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: student opisuje zjawiska fizyczne, chemiczne, biologiczne i geologiczne zachodzące w przyrodzie.

Umiejętności: student posługuje się podstawowymi metodami matematycznymi i statystycznymi do opisu zjawisk przyrodniczych i analizy danych; potrafi posługiwać się wiedzą z etyki w działalności związanej z ochroną środowiska, rozpoznaje problemy etyczne, przewiduje skutki nieetycznych działań.

Kompetencje: student wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi oraz konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

ECTS:

udział w seminarium licencjckim - 60

przygotowanie do seminarium - 120

SUMA GODZIN 180 [180 : 60 = 3]

LICZBA ECTS - 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)