Seminarium licencjackie: Fauna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SLFP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie: Fauna Polski |
Jednostka: | Instytut Ekologii i Bioetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W01, K_W05, K_U07, K_U05, K_K03, K_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Celem seminarium jest przygotowanie studiujących do samodzielnego stawiania i weryfikowania hipotez badawczych, oraz planowania i prowadzenia krótkich eksperymentów terenowych i laboratoryjnych, które mogą być podstawą pracy licencjackiej z zakresu zoologii. Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych w tym szczególnie z zoologii i ekologii zwierząt oraz znać programy Word i Excel. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Semestr zimowy: 1.2.podstawy podziału systematycznego zwierząt, jednostki taksonomiczne, nomenklatura binominalna i zasady przedstawiania nazw gatunków i wyższych jednostek w publikacjach naukowych, 3.współczesny układ taksonomiczny świata zwierząt; 4.5.skrócony przegląd głównych typów zwierząt bezkręgowych i kręgowców występujących w Polsce; 6.konstrukcja kluczy do oznaczania zwierząt i ich wykorzystanie do identyfikacji gatunków; 7.8.samodzielne oznaczanie pospolitych gatunków zwierząt glebowych i wodnych; 9.przegląd głównych grup fauny glebowej i ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów, procesy mineralizacji i humifikacji materii organicznej, 10.metody oceny liczebności bezkręgowej fauny glebowej; techniki wypłaszania, odławiania i liczenia mezofauny i makrofauny, 11 i 12.bezkręgowce zbiorników słodkowodnych; przegląd pospolitych wirków, wrotków, pierścienic, stawonogów i mięczaków; rola fauny w funkcjonowaniu biocenozy wodnej; 13.metoda naukowa, obserwacja i eksperyment, hipoteza badawcza i jej weryfikacja; 14.planowanie eksperymentów i badań terenowych, wielkość i liczebność próbki, ilość powtórzeń itp. 15.wybór tematyki badawczej planowanej pracy dyplomowej; Semestr letni: 16.analiza statystyczna wyników badań, zasady przygotowywania i opisu tabel, wykresów, zestawień, tekstowy opis wyników, umiejętność formułowania wniosków, 17.typy publikacji naukowych: publikacja badawcza eksperymentalna lub opisowa, artykuł przeglądowy, popularnonaukowy. 18.ocena możliwości technicznych, czasowych i innych niezbędnych do realizacji projektowanych badań; 19.umiejętność doboru metod i technik badawczych do celu i zakresu projektowanych badań, 20.21.gromadzenie podstawowej literatury powiązanej z tematyką pracy dyplomowej; 22.gromadzenie i przechowywanie wyników obserwacji i eksperymentów, preparatyka i opis zbiorów zoologicznych, konstrukcja publikacji naukowej: abstrakt, wstęp, materiał i metody (obiekt badań, teren badań), wyniki, dyskusja, streszczenie, podziękowania, bibliografia; umiejętność doboru i sposoby cytowania literatury, ilustracje graficzne pracy (tabele, wykresy, zestawienia itp.), 23.etyka i regulacje prawne dotyczące doświadczeń i testów na zwierzętach, Światowa Deklaracja Praw Zwierząt, Krajowa Komisja Etyczna i jej wojewódzkie odpowiedniki, zakazy dotyczące chronionych gatunków zwierząt, gatunki ginące i zagrożone, 24.formy publicznej prezentacji wyników badań, przygotowywanie referatów i plakatów. 25.ochrona praw autorskich; jak ustrzec się plagiatu? 26-30.prezentacja i redagowanie ostatecznej wersji pracy dyplomowej. Metody oceny: podstawą zaliczenia będzie aktywne uczestniczenie w zajęciach oraz wykonanie prac/y semestralnej o tematyce uzgodnionej z prowadzącym lub przygotowanie pracy licencjackiej. |
Literatura: |
Weiner J. – Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny. PWN Warszawa 1998, 2000, 2006. 152 str. Woyke J. – Poradnik pisania przyrodniczych prac magisterskich i doktorskich oraz wygłaszania referatów naukowych. Wyd. SGGW-AR, Warszawa 1986. 96 str. Łomnicki A.– Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa 1999, 261 str. Stańczykowska A. 1986 (i inne wyd.)– Zwierzęta bezkręgowe naszych wód. WSiP Warszawa. Dobrowolski K.A., Klimaszewski S.M., Szelęgiewicz H. 1974 – Zoologia. WSiP Warszawa, 680pp. Grabda E. (red.) 1972 – Zoologia, bezkręgowce, t. 1/2. PWN Warszawa, 730+532pp. Kawecki Z. 1982 – Zoologia stosowana. PWN Warszawa, 670pp. Dogiel W. 1966 – Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa, 612pp. Hempel-Zawitkowska J. 1995, 2004, 2007 – Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa 396pp. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK- 1 student zna zasady nazewnictwa naukowego gatunków i wyższych jednostek taksonomicznych zwierząt; EK - 2 zna pospolite gatunki zwierząt występujące w siedliskach wodnych i lądowych oraz metody oceny ich zagęszczenia; EK - 3 wykazuje znajomość zasad planowania doświadczeń terenowych i laboratoryjnych oraz prowadzenia obserwacji przyrodniczych, zna reguły przygotowywania opracowań naukowo-badawczych; EK - 4 potrafi zaklasyfikować pospolite gatunki zwierząt; prowadzi starannie obserwacje i pomiary; EK - 5 umie zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment z wykorzystaniem drobnych gatunków bezkręgowców; EK - 6 potrafi wyszukiwać i umiejętnie korzystać z dostępnych źródeł bibliograficznych, zarówno drukowanych jak i internetowych; EK - 7 potrafi samodzielnie zebrać materiały i przygotować pełną dokumentację prowadzonych badań lub obserwacji; EK - 8 poprawnie stawia i weryfikuje hipotezy badawcze; EK - 9 w swoich eksperymentach i badaniach terenowych stara się maksymalnie ograniczyć uśmiercanie zwierząt bezkręgowych wykorzystując inne formy dokumentacji obserwacji i badańi; 1 ECTS = 30 godz. udział w seminarium = 30 godz; zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia/obserwacji = 60godz. opracowanie wyników, bibliografia, szkic pracy = 30godz. Suma: 120godz.= 4 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.