Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie: Ekologiczna antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-OB-SLKAE
Kod Erasmus / ISCED: 07.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie: Ekologiczna antropologia kulturowa
Jednostka: Instytut Ekologii i Bioetyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W07; K_W09;

K_U02; K_U09;

K_K08; K_K09;


Skrócony opis:

POZIOM PRZEDMIOTU:

średnio zaawansowany

CELE PRZEDMIOTU:

Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy licencjackiej

WYMAGANIA WSTĘPNE:

podstawowe informacje na temat kryzysu ekologicznego oraz antropologii filozoficznej i środowiskowej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Semestr pierwszy (30 godz.)

1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium licencjackiego

2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej

3. Treść i zakres pojęcia „kultura”

4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury

5. Anropologia, kultura i environmentalizm

6. Kultura i ekologia

7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa

Semestr drugi ( 30 godz.)

Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury

1. Ewolucjonizm

2. Dyfuzjonizm

3. Funkcjonalizm

4. Holizm

5. Kierunek etnopsychologiczny

6. Strukturalizm

7. Neoewolucjonizm

8. Antropologia kognitywna

9. Antropologia symboliczna

Literatura:

BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006.

CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995.

CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988.

GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003.

KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003.

MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999.

NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004.

PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990.

TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000.

TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997.

WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

Student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi;

Student opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.

UMIEJĘTNOŚCI:

Student, w oparciu o logiczne przesłanki, stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych;

Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).

KOMPETENCJE:

Student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Student jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.

ECTS:

udział w seminarium licencjackim - 60 godzin

przygotowanie do konwersatorium - 115 godzin

konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godzin

SUMA GODZIN 180 [180 : 60 = 3]

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

Ocena 2 (ndst): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; nie zna i nie rozumie też związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto nie potrafi opisać zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.

Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; podobnie w ograniczonym stopniu zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto poprawnie opisuje tylko niektóre problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.

Ocena 4 (db): student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto właściwie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.

Ocena 5 (bdb): student doskonale zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, doskonale też zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto znakomicie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju.

UMIEJĘTNOŚCI:

Ocena 2 (ndst): student nie stawia poprawnych, opartych na logicznych przesłankach, hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; nie korzysta nawet na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).

Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto w dostatecznym stopniu korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).

Ocena 4 (db): student właściwie stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto dobrze korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto biegle korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).

KOMPETENCJE:

Ocena 2 (ndst): student nie wykazuje zrozumienia dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie jest też otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.

Ocena 4 (db): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; często jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.

Ocena 5 (bdb): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest ponadto bardzo otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach.

METODY OCENY:

Ocena poszczególnych uczestników seminarium jest uzależniona od charakteru uczestnictwa w tych zajęciach:

1) studenci przygotowujący pracę licencjacką w ramach tego seminarium (GRUPA A);

2) studenci uczestniczący w seminarium, którzy przygotowują jedynie pracę zaliczeniową ponieważ pracę licencjacką przygotowują w ramach innego seminarium (GRUPA B);

PIERWSZY SEMESTR

WYMAGANIA:

Wszyscy studenci (GRUPA A i GRUPA B):

- przedstawią propozycję tematu oraz struktury pracy, odpowiednio - licencjackiej lub zaliczeniowej;

- przedstawią zebraną literaturę z zakresu przygotowywanej pracy;

GRUPA A: na tydzień przed ostatnimi zajęciami pierwszego semestru przedstawi pierwszy rozdział pracy licencjackiej;

GRUPA B: w uzgodnionym terminie zaprezentuje treść jednej z książek z zebranej literatury w ramach przygotowywanej pracy zaliczeniowej;

OCENA:

GRUPA A: na ocenę końcową w 1-m semestrze składają się:

1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%)

opuszczone 1 zajęcia - 5,0

opuszczone 2 zajęcia - 4,5

opuszczone 3-4 zajęcia - 4,0

opuszczone 5-6 zajęć - 3,5

opuszczone 7-8 zajęć - 3,0

opuszczone powyżej 8 zajęć - 2,0

2. AKTYWNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%)

3. PIERWSZY ROZDZIAŁ PRACY LICENCJACKIEJ (50%)

Ocena jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (25%), aktywności na zajęciach (25%) i napisanego rozdziału pracy licencjackiej (50%).

GRUPA B: na ocenę końcową w 1-m semestrze składają się:

1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%)

opuszczone 1 zajęcia - 5,0

opuszczone 2 zajęcia - 4,5

opuszczone 3-4 zajęcia - 4,0

opuszczone 5-6 zajęć - 3,5

opuszczone 7-8 zajęć - 3,0

opuszczone powyżej 8 zajęć - 2,0

2. AKTYWNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%)

3. ZEBRANA BIBLIOGRAFIA I PRZEDSTAWIONA STRUKTURA PRACY ZALICZENIOWEJ (25%)

4. PREZENTACJA KSIĄŻKI (25%)

Ocena jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (25%), aktywności na zajęciach (25%), zebranej bibliografii i struktury pracy zaliczeniowej (25%) oraz prezentacji książki (25%).

DRUGI SEMESTR

WYMAGANIA:

GRUPA A: w formie drukowanej przedstawia pracę licencjacką i w formie prezentacji multimedialnej przedstawia jej treść;

GRUPA B: w formie drukowanej przedstawia pracę zaliczeniową i w formie prezentacji multimedialnej przedstawia jej treść;

OCENY:

GRUPA A: na ocenę końcową w 2-m semestrze składają się:

1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH - WG KRYTERIÓW Z PIERWSZEGO SEMESTRU (25%)

2. PREZENTACJA TREŚCI PRACY LICENCJACKIEJ (25%)

3. PRACA LICENCJACKA (50%)

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny poszczególnych składowych wg wskazanych proporcji.

GRUPA B: na ocenę końcową w 2-m semestrze składają się:

1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH WG KRYTERIÓW Z PIERWSZEGO SEMESTRU (25%)

2. PREZENTACJA TREŚCI PRACY ZALICZENIOWEJ (25%)

3. PRACA ZALICZENIOWA (50%)

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny poszczególnych składowych wg wskazanych proporcji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)