Seminarium licencjackie: Ekologiczna antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SLKAE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie: Ekologiczna antropologia kulturowa |
Jednostka: | Instytut Ekologii i Bioetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W07; K_W09; K_U02; K_U09; K_K08; K_K09; |
Skrócony opis: |
POZIOM PRZEDMIOTU: średnio zaawansowany CELE PRZEDMIOTU: Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy licencjackiej WYMAGANIA WSTĘPNE: podstawowe informacje na temat kryzysu ekologicznego oraz antropologii filozoficznej i środowiskowej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Semestr pierwszy (30 godz.) 1. Podstawowe informacje na temat tematyki seminarium licencjackiego 2. Informacje na temat metodologii pracy naukowej 3. Treść i zakres pojęcia „kultura” 4. Podstawowe pojęcia dotyczące kultury 5. Anropologia, kultura i environmentalizm 6. Kultura i ekologia 7. Enviromentalizm i różnorodność kulturowa Semestr drugi ( 30 godz.) Wybrane koncepcje rozwoju i badań kultury 1. Ewolucjonizm 2. Dyfuzjonizm 3. Funkcjonalizm 4. Holizm 5. Kierunek etnopsychologiczny 6. Strukturalizm 7. Neoewolucjonizm 8. Antropologia kognitywna 9. Antropologia symboliczna |
Literatura: |
BARNARD A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW: Warszawa 2006. CAMPBELL B. G., Ekologia człowieka: historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, tłum. z ang. M. A. Bitner, PWN: Warszawa 1995. CHMIELEWSKI P., Kultura i ewolucja, PWN: Warszawa 1988. GAJDA J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz. 1, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2003. KRAWCZAK E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydawnictwo UMCS: Lublin 2003. MILTON K., Environmentalism and Cultural Theory. Exploring the role of anthropology in environmental discourse, Routledge: London - New York 1999. NOWICKA E., Świat człowieka - świat kultury, PWN: Warszawa 2004. PALUCH A. K., Mistrzowie antropologii społecznej, PWN: Warszawa 1990. TOWNSEND P. K., Environmental Anthropology, From Pigs to Policies, Waveland Press: Prospects Hights 2000. TYLOR E. B., Antropologia: wstęp do badań człowieka i cywilizacji, tłm. z ang. Aleksandra Bąkowska, Pro Filia: Cieszyn 1997. WAGNER R., Wynalezienie kultury, [w:] M. KEMPNY (red.), E. NOWICKA (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, PWN: Warszawa 2003, ss. 59-72. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: Student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; Student opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI: Student, w oparciu o logiczne przesłanki, stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; Student korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). KOMPETENCJE: Student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Student jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. ECTS: udział w seminarium licencjackim - 60 godzin przygotowanie do konwersatorium - 115 godzin konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godzin SUMA GODZIN 180 [180 : 60 = 3] |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Ocena 2 (ndst): student nie zna roli i znaczenia środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; nie zna i nie rozumie też związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto nie potrafi opisać zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; podobnie w ograniczonym stopniu zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto poprawnie opisuje tylko niektóre problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 4 (db): student zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka; zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto właściwie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. Ocena 5 (bdb): student doskonale zna rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego dla funkcjonowania człowieka, doskonale też zna i rozumie związki między środowiskiem i zdrowiem człowieka, kulturą i uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi; ponadto znakomicie opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych w skali globalnej, regionalnej i lokalnej oraz zrównoważonego rozwoju. UMIEJĘTNOŚCI: Ocena 2 (ndst): student nie stawia poprawnych, opartych na logicznych przesłankach, hipotez dotyczących przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; nie korzysta nawet na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 3 (dst): student w dostatecznym stopniu stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto w dostatecznym stopniu korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 4 (db): student właściwie stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto dobrze korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze stawia, oparte na logicznych przesłankach, poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji/zagrożeń ekologicznych; ponadto biegle korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim). KOMPETENCJE: Ocena 2 (ndst): student nie wykazuje zrozumienia dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; nie jest też otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 4 (db): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; często jest otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. Ocena 5 (bdb): student wykazuje zrozumienie dla konieczności kierowania się zasadami zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnego gospodarowania zasobami środowiskowymi w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; jest ponadto bardzo otwarty na dokształcanie się w zakresie problematyki prezentowanej na zajęciach. METODY OCENY: Ocena poszczególnych uczestników seminarium jest uzależniona od charakteru uczestnictwa w tych zajęciach: 1) studenci przygotowujący pracę licencjacką w ramach tego seminarium (GRUPA A); 2) studenci uczestniczący w seminarium, którzy przygotowują jedynie pracę zaliczeniową ponieważ pracę licencjacką przygotowują w ramach innego seminarium (GRUPA B); PIERWSZY SEMESTR WYMAGANIA: Wszyscy studenci (GRUPA A i GRUPA B): - przedstawią propozycję tematu oraz struktury pracy, odpowiednio - licencjackiej lub zaliczeniowej; - przedstawią zebraną literaturę z zakresu przygotowywanej pracy; GRUPA A: na tydzień przed ostatnimi zajęciami pierwszego semestru przedstawi pierwszy rozdział pracy licencjackiej; GRUPA B: w uzgodnionym terminie zaprezentuje treść jednej z książek z zebranej literatury w ramach przygotowywanej pracy zaliczeniowej; OCENA: GRUPA A: na ocenę końcową w 1-m semestrze składają się: 1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%) opuszczone 1 zajęcia - 5,0 opuszczone 2 zajęcia - 4,5 opuszczone 3-4 zajęcia - 4,0 opuszczone 5-6 zajęć - 3,5 opuszczone 7-8 zajęć - 3,0 opuszczone powyżej 8 zajęć - 2,0 2. AKTYWNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%) 3. PIERWSZY ROZDZIAŁ PRACY LICENCJACKIEJ (50%) Ocena jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (25%), aktywności na zajęciach (25%) i napisanego rozdziału pracy licencjackiej (50%). GRUPA B: na ocenę końcową w 1-m semestrze składają się: 1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%) opuszczone 1 zajęcia - 5,0 opuszczone 2 zajęcia - 4,5 opuszczone 3-4 zajęcia - 4,0 opuszczone 5-6 zajęć - 3,5 opuszczone 7-8 zajęć - 3,0 opuszczone powyżej 8 zajęć - 2,0 2. AKTYWNOŚĆ NA ZAJĘCIACH (25%) 3. ZEBRANA BIBLIOGRAFIA I PRZEDSTAWIONA STRUKTURA PRACY ZALICZENIOWEJ (25%) 4. PREZENTACJA KSIĄŻKI (25%) Ocena jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (25%), aktywności na zajęciach (25%), zebranej bibliografii i struktury pracy zaliczeniowej (25%) oraz prezentacji książki (25%). DRUGI SEMESTR WYMAGANIA: GRUPA A: w formie drukowanej przedstawia pracę licencjacką i w formie prezentacji multimedialnej przedstawia jej treść; GRUPA B: w formie drukowanej przedstawia pracę zaliczeniową i w formie prezentacji multimedialnej przedstawia jej treść; OCENY: GRUPA A: na ocenę końcową w 2-m semestrze składają się: 1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH - WG KRYTERIÓW Z PIERWSZEGO SEMESTRU (25%) 2. PREZENTACJA TREŚCI PRACY LICENCJACKIEJ (25%) 3. PRACA LICENCJACKA (50%) Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny poszczególnych składowych wg wskazanych proporcji. GRUPA B: na ocenę końcową w 2-m semestrze składają się: 1. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH WG KRYTERIÓW Z PIERWSZEGO SEMESTRU (25%) 2. PREZENTACJA TREŚCI PRACY ZALICZENIOWEJ (25%) 3. PRACA ZALICZENIOWA (50%) Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny poszczególnych składowych wg wskazanych proporcji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.