Seminarium magisterskie: Antropologia ekologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-SMAE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie: Antropologia ekologiczna |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aNyXU776GbAAdK7-xIhKeHLyiUyv-z1ef8vXGk9WA_Jk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a968e2f8-0f65-4170-8f40-d9dc8817a997&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB2_W02 OB2_W11 OB2_U04 OB2_U08 OB2_U14 OB2_K07 OB2_K08 OB2_K09 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Poziom zaawansowany Cele przedmiotu: Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy magisterskiej Wymagania wstępne: Semnarium zakłada wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: SEMESTR I 1/ Utrwalenie zasad metodyki pisarstwa naukowego (6 godz.) - budowanie struktury pracy - typy streszczania tekstów - zasady sporządzania przypisów 2/ Problematyka biologicznej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym (6 godz.) - przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie - kultura jako szczególna forma życia - zagadnienie chorób cywilizacyjnych 3/ Problematyka psychicznej relacji człowieka do środowiska naturalnego (6 godz.) - etologiczny postulat estetyki ekologicznej - filozoficzny projekt estetyki ekologicznej - zagadnienie cywilizacjnej destrukcji człowieczeństwa 4/ Problematyka etycznej ralacji człowieka do środowiska (6 godz.) - geneza etyki środowiskowej - odmiany etyki środowiskowej - zagadnienie etosu ekologicznego przetrwania ludzkości 5/ Problematyka aktualnie realizowanych prac magisterskich (6 godz.) - od Homo oekonomicus do Homo oekologicus - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego SEMESTR II 1/ Problematyka uwikłania człowieka w kryzys ekologiczny (12 godz.) - identyfikacja kryzysu ekologicznego - zakresy ludzkiego doświadczania kryzysu ekologicznego - cywilizacyjne przyczyny kryzysu ekologicznego - grzechy śmiertelne cywilizowanej ludzkości 2/ Problematyka antropolgicznych aspektów techniki(10 godz.) - geneza techniki - odmiany techniki - od techniki do technologii 3/ Problematyka aktualnie ralizowanych prac magisterskich (8 godz.) - ekologiczny wymiar bezpieczeństwa państwa - ekologiczne "Szczyty Ziemi" - lokalne zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego Metody oceny: Podstawę zaliczenia seminarium stanowi obecność na zajęciach, wygłoszenie referatu i semestralna praca pisemna. |
Literatura: |
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999. 2/ Böhme G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, przekł. P. Domański, Warszawa 1998. 3/ Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przekł. J. Merecki, Warszawa 2002. 4/ Hałaczek B., Co ekologię z bioetyką łączy, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)2, 136-158. 5/ Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., Skowroński A. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Warszawa 2001, 135-164. 6/ Łepko Z., Ku ekofilozofii, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)1, 21-34. 7/ Sadowski R., Łepko Z. (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od Raportu Brundtland, Towarzystwo Na-ukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2017, ss. 665. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi. Umiejętności: student sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawia zebranych danych; potrafi krytycznie oceniać informacje o środowisku. Kompetencje: student dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
ECTS: udział w seminarium online na platformie Teams. Kod dostępu - jlsnv1y - 60 przygotowanie do seminarium - 60 konsultacje - 50 przygotowanie pracy pisemnej - 130 SUMA GODZIN 300 [300 : 60 = 5] LICZBA ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd38474334c847ac9d6d2f2d1147e5ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=733b745b-6e4e-4656-82c1-2cf761db6e48&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Poziom zaawansowany Cele przedmiotu: Zastosowanie zasad metodyki pisarstwa naukowego oraz merytoryczne opracowanie tytułowej problematyki pracy magisterskiej Wymagania wstępne: Semnarium zakłada wiedzę z zakresu ekologii humanistycznej. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: SEMESTR I 1/ Utrwalenie zasad metodyki pisarstwa naukowego (6 godz.) - budowanie struktury pracy - typy streszczania tekstów - zasady sporządzania przypisów 2/ Problematyka biologicznej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym (6 godz.) - przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie - kultura jako szczególna forma życia - zagadnienie chorób cywilizacyjnych 3/ Problematyka psychicznej relacji człowieka do środowiska naturalnego (6 godz.) - etologiczny postulat estetyki ekologicznej - filozoficzny projekt estetyki ekologicznej - zagadnienie cywilizacjnej destrukcji człowieczeństwa 4/ Problematyka etycznej ralacji człowieka do środowiska (6 godz.) - geneza etyki środowiskowej - odmiany etyki środowiskowej - zagadnienie etosu ekologicznego przetrwania ludzkości 5/ Problematyka aktualnie realizowanych prac magisterskich (6 godz.) - od Homo oekonomicus do Homo oekologicus - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego SEMESTR II 1/ Problematyka uwikłania człowieka w kryzys ekologiczny (12 godz.) - identyfikacja kryzysu ekologicznego - zakresy ludzkiego doświadczania kryzysu ekologicznego - cywilizacyjne przyczyny kryzysu ekologicznego - grzechy śmiertelne cywilizowanej ludzkości 2/ Problematyka antropolgicznych aspektów techniki(10 godz.) - geneza techniki - odmiany techniki - od techniki do technologii 3/ Problematyka aktualnie ralizowanych prac magisterskich (8 godz.) - ekologiczny wymiar bezpieczeństwa państwa - ekologiczne "Szczyty Ziemi" - lokalne zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego Metody oceny: Podstawę zaliczenia seminarium stanowi obecność na zajęciach, wygłoszenie referatu i semestralna praca pisemna. |
|
Literatura: |
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999. 2/ Böhme G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, przekł. P. Domański, Warszawa 1998. 3/ Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przekł. J. Merecki, Warszawa 2002. 4/ Hałaczek B., Co ekologię z bioetyką łączy, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)2, 136-158. 5/ Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., Skowroński A. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Warszawa 2001, 135-164. 6/ Łepko Z., Ku ekofilozofii, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)1, 21-34. 7/ Sadowski R., Łepko Z. (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od Raportu Brundtland, Towarzystwo Na-ukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2017, ss. 665. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi. Umiejętności: student sporządza proste raporty oraz wytyczne do ekspertyz na podstawia zebranych danych; potrafi krytycznie oceniać informacje o środowisku. Kompetencje: student dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy ECTS: udział w seminarium online na platformie Teams. Kod dostępu - jlsnv1y - 60 przygotowanie do seminarium - 60 konsultacje - 50 przygotowanie pracy pisemnej - 130 SUMA GODZIN 300 [300 : 60 = 5] LICZBA ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Łepko | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Łepko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd38474334c847ac9d6d2f2d1147e5ff%40thread.tacv2/conversations?groupId=733b745b-6e4e-4656-82c1-2cf761db6e48&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Seminarium podsumowuje wiedzę z zakresu różnych typów antropologii, w szczególności zaś antropologii biologicznej, kulturowej i filozoficznej. |
|
Pełny opis: |
SEMESTR I 1/ Utrwalenie zasad metodyki pisarstwa naukowego (6 godz.) - budowanie struktury pracy - typy streszczania tekstów - zasady sporządzania przypisów 2/ Problematyka biologicznej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym (6 godz.) - przyroda w człowieku i człowiek w przyrodzie - kultura jako szczególna forma życia - zagadnienie chorób cywilizacyjnych 3/ Problematyka psychicznej relacji człowieka do środowiska naturalnego (6 godz.) - etologiczny postulat estetyki ekologicznej - filozoficzny projekt estetyki ekologicznej - zagadnienie cywilizacjnej destrukcji człowieczeństwa 4/ Problematyka etycznej ralacji człowieka do środowiska (6 godz.) - geneza etyki środowiskowej - odmiany etyki środowiskowej - zagadnienie etosu ekologicznego przetrwania ludzkości 5/ Problematyka aktualnie realizowanych prac magisterskich (6 godz.) - od Homo oekonomicus do Homo oekologicus - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego SEMESTR II 1/ Problematyka uwikłania człowieka w kryzys ekologiczny (12 godz.) - identyfikacja kryzysu ekologicznego - zakresy ludzkiego doświadczania kryzysu ekologicznego - cywilizacyjne przyczyny kryzysu ekologicznego - grzechy śmiertelne cywilizowanej ludzkości 2/ Problematyka antropolgicznych aspektów techniki(10 godz.) - geneza techniki - odmiany techniki - od techniki do technologii 3/ Problematyka aktualnie ralizowanych prac magisterskich (8 godz.) - ekologiczny wymiar bezpieczeństwa państwa - ekologiczne "Szczyty Ziemi" - lokalne zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju - pedagogiczne aspekty przezwyciężania kryzysu ekologicznego |
|
Literatura: |
1/ Birnbacher D., Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, przekł. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Warszawa 1999. 2/ Böhme G., Antropologia filozoficzna. Ujęcie pragmatyczne, przekł. P. Domański, Warszawa 1998. 3/ Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przekł. J. Merecki, Warszawa 2002. 4/ Hałaczek B., Co ekologię z bioetyką łączy, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)2, 136-158. 5/ Łepko Z., Etologiczne inspiracje ekofilozofii, w: Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., Skowroński A. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Warszawa 2001, 135-164. 6/ Łepko Z., Ku ekofilozofii, „Studia Philosophiae Christianae ATK” 30(1994)1, 21-34. 7/ Sadowski R., Łepko Z. (red.), Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od Raportu Brundtland, Towarzystwo Na-ukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2017, ss. 665. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza z zakresu ekologii i różnych odmian antropologii, w szczególności antropologii biologicznej, kulturowej i filozoficznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.