Terenowe metody badawcze w ekologii ptaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-OB-TMBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Terenowe metody badawcze w ekologii ptaków |
Jednostka: | Centrum Ekologii i Ekofilozofii |
Grupy: |
Konwersatoria monograficzne dla studiów I stopnia licencjackich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | OB1_W01 OB1_W04 OB1_W09 OB1_U06 OB1_U07 OB1_U09 OB1_U011 OB1_K04 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw zoologii i ekologii zwierząt |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. 1. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. Monitoring – po co liczymy ptaki lęgowe? 5. Biologia i ekologia rozrodu ptaków – metody badania w terenie 6. Wybiórczość siedliskowa i wybór miejsca na gniazdo – metody badania w terenie 7. Miejsca i sposoby żerowania – metody badania ekologii żerowania 8. Jak badamy presję drapieżników? 9. Po co obrączkujemy ptaki – obrączkowanie obrączkami metalowymi i kolorowymi 10. Po co i w jaki sposób odławiamy ptaki - jakie dane możemy uzyskać po złapaniu osobnika? 11. Po co pobieramy krew – metody pobierania i konserwacji? 12. Życie w kolonii – co dają nam badania behawioralne? 13. Metody badania zachowania się ptaków – co możemy obserwować w terenie 14. W jaki sposób badania biologii, ekologii i zachowania się ptaków pomagają w skutecznej ochronie gatunku i jego siedliska gniazdowania |
Literatura: |
1. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN Literatura uzupełniająca: Bukacińska M., Bukaciński D. 1996. Funkcje i i sposoby wyrażania agresji u mew i rybitw. Kosmos 45: 511-521. Bukaciński D., Bukacińska M. 1994. Czynniki wpływające na zmiany liczebności i rozmieszczenie mew, rybitw i sieweczek na Wiśle środkowej. Not. orn. 35: 79 97. Gwiazda R., Bukaciński D., Neubauer G., Faber M., Betleja J., Zagalska-Neubauer M., Bukacińska M., Chylarecki P. 2011. Diet composition of the Caspian Gull (Larus cachinanns) in inland Poland: effects of breeding area, breeding stage and sympatric breeding with the Herring Gull (Larus argentatus). Ornis Fennica 88:80-89 Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i występowanie. Monografie. STOP, Warszawa. [6 monografii gatunkowych] Artykuły w języku angielskim dotyczące metod badań ekologii rozrodu i zachowania się zwierząt dostarczone przez wykładowcę |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1.Wiedza: EK1 Student rozpoznaje podstawowe zachowania lęgowe ptaków; zna poziomy organizacji życia, bioróżnorodności biologicznej i wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko na przykładzie wysp na Wiśle i zamieszkujących je ptaków; EK2 Student zna główne kategorie pojęciowe i terminologię z obszaru nauk przyrodniczych i ochrony przyrody; zna metody badawcze z zakresu ekologii i zachowania się zwierząt; EK3 Student rozumie i wyjaśnia związki między ekologią, zachowaniem się zwierząt i możliwościami oraz metodami ochrony; rozumie zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania środowiska; potrafi wyjaśnić znaczenie badań terenowych dla planowania ochrony gatunku 2.Umiejętności EK4 Student wykonuje proste zadania terenowe indywidualnie i zespołowo; EK5 Student pracując w zespole i wykorzystując doświadczenia ekspertów potrafi podejmować działania na rzecz ochrony przyrody EK6 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej i wizualnej; aktywnie uczestniczy w dyskusji 3.Kompetencje: EK7 Student podejmuje pracę w terenie, wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach; efektywnie współdziała w pracy zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania EK 1-3 oraz EK 6 Oceniana jest prezentacja multimedialna, streszczająca artykuł lub zagadnienie związane z tematem zajęć. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint oraz umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji EK 4-5 i EK 7: Oceniane jest uczestnictwo w pracy terenowej w szczególności inicjatywa, samodzielność oraz umiejętność pracy w zespole Oceniana jest aktywność podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WYK_MON
WT WYK_MON
ŚR WYK_MON
CZ WYK_MON
PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Monika Bukacińska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32399 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w części audytoryjnej 5 Przygotowanie do części terenowej 10 Udział w części terenowej 30 Studiowanie literatury do części audytoryjnej 15 Studiowanie literatury do części terenowej 10 Przygotowanie prezentacji 30 Przygotowanie raportu 20 Suma godzin 120 [120/30 (25) = 3] Liczba ECTS 4 |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej Instytutu Nauk Biologicznych UKSW we Wróblach k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja zajęć. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. Monitoring – po co liczymy ptaki lęgowe? 5. Biologia i ekologia rozrodu ptaków – metody badania w terenie 6. Wybiórczość siedliskowa i wybór miejsca na gniazdo – metody badania w terenie 7. Miejsca i sposoby żerowania – metody badania ekologii żerowania 8. Jak badamy presję drapieżników? 9. Po co obrączkujemy ptaki – obrączkowanie obrączkami metalowymi i kolorowymi 10. Po co i w jaki sposób odławiamy ptaki - jakie dane możemy uzyskać po złapaniu osobnika? 11. Po co pobieramy krew – metody pobierania i konserwacji? 12. Życie w kolonii – co dają nam badania behawioralne? 13. Metody badania zachowania się ptaków – co możemy obserwować w terenie 14. W jaki sposób badania biologii, ekologii i zachowania się ptaków pomagają w skutecznej ochronie gatunku i jego siedliska gniazdowania 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
1. Krebs Ch. J., Davies N.B. 1997. Behavioural Ecology: An Evolutionary Approach, Blackwell Scientific Publ. 2. Danchin E., Giraldeau L-A., Cezilly F. 2008. Behavioural Ecology: An Evolutionary Perspective on Behaviour. OUP Oxford. 3. W. J. Sutherland, I. Newton, R. Green. 2004. Bird Ecology and Conservation: A Handbook of Techniques. Oxford UP 4. Krebs Ch.J. Davies N.B. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN Literatura uzupełniająca: Artykuły w języku angielskim dotyczące metod badań ekologii rozrodu i zachowania się zwierząt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WYK_MON
WT WYK_MON
ŚR WYK_MON
CZ WYK_MON
PT WYK_MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bukacińska | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Buczyński, Monika Bukacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS Aktywność studenta liczba godzin/nakład pracy studenta Udział w części terenowej 30 Przygotowanie prezentacji 30 Suma godzin 60 [60/30 = 2] Liczba ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW w Kobylnicy k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza podstawy wykorzystania różnych metod terenowych do zrozumienia ekologii i behawioru dzikich gatunków na przykładzie kolonijnych gatunków ptaków. Prezentuje metody badań terenowych w zakresie biologii i ekologii rozrodu, wyboru siedliska gniazdowania, wykorzystania zasobów pokarmowych, systemów kojarzenia, zachowania się, wędrówek, itp. Pozwala poznać techniki, które mogą być przydatne do prowadzenia działań ochronnych na gatunku. Zapoznaje z etycznymi i prawnymi aspektami pracy ze zwierzętami w terenie; Zapoznaje z zagrożeniami związanymi z pracą w terenie i zasadami zachowania bezpieczeństwa w takiej pracy. Na przełomie maja i czerwca (w zależności od zaawansowania sezonu rozrodczego ptaków oraz stanu wody) tygodniowy wyjazd w teren do stacji terenowej UKSW w Kobylnicy k/Maciejowic (wyspy na Wiśle Środkowej) + 1-2 spotkania organizacyjne przed wyjazdem na MSTeams. 1. Czym zajmuje się ekologia rozrodu. Podstawy pojęć z zakresu ekologii i behawioru ptaków 2. Techniki pracy w terenie – zagadnienia etyczne i prawne 3. Techniki badań terenowych – bezpieczeństwo pracy w terenie 4. Monitoring – po co liczymy ptaki lęgowe? 5. Biologia i ekologia rozrodu ptaków – metody badania w terenie 6. Wybiórczość siedliskowa i wybór miejsca na gniazdo – metody badania w terenie 7. Miejsca i sposoby żerowania – metody badania ekologii żerowania 8. Jak badamy presję drapieżników? 9. Po co obrączkujemy ptaki – obrączkowanie obrączkami metalowymi i kolorowymi 10. Po co i w jaki sposób odławiamy ptaki - jakie dane możemy uzyskać po złapaniu osobnika? 11. Po co pobieramy krew – metody pobierania i konserwacji? 12. Życie w kolonii – co dają nam badania behawioralne? 13. Metody badania zachowania się ptaków – co możemy obserwować w terenie 14. W jaki sposób badania biologii, ekologii i zachowania się ptaków pomagają w skutecznej ochronie gatunku i jego siedliska gniazdowania |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: Bukacińska M., Bukaciński D. 1996. Funkcje i i sposoby wyrażania agresji u mew i rybitw. Kosmos 45: 511-521. Bukaciński D., Bukacińska M. 1994. Czynniki wpływające na zmiany liczebności i rozmieszczenie mew, rybitw i sieweczek na Wiśle środkowej. Not. orn. 35: 79 97. Gwiazda R., Bukaciński D., Neubauer G., Faber M., Betleja J., Zagalska-Neubauer M., Bukacińska M., Chylarecki P. 2011. Diet composition of the Caspian Gull (Larus cachinanns) in inland Poland: effects of breeding area, breeding stage and sympatric breeding with the Herring Gull (Larus argentatus). Ornis Fennica 88:80-89 Bukaciński D., Bukacińska M. 2015. Kluczowe gatunki ptaków siewkowych na środkowej Wiśle: biologia, ekologia, ochrona i występowanie. Monografie. STOP, Warszawa. [6 monografii gatunkowych] Artykuły w języku angielskim dotyczące metod badań ekologii rozrodu i zachowania się zwierząt dostarczone przez wykładowcę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.