Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cyber-uzależnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-P-PSRIIPU-CU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cyber-uzależnienia
Jednostka: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy z podstawowymi pojęciami związanymi z cyberuzależnieniami, teoriami wyjaśniającymi przyczyny uzależnień, które generuje sieć oraz konsekwencjami zarówno w kontekście indywidualnego jak i społecznego rozwoju jednostek. Przedstawione zostaną formy pomocy osobom cyberuzależnionym.

Pełny opis:

1. Cyberuzależnienie - zjawisko i uwarunkowania

- rozmowy sieciowe (komunikatory, czaty, fora)

- gry sieciowe

- kreowanie swojego wizerunku na portalach społecznościowych - prywatny blog

- internetowa miłość

-internetowa aktywność seksualna

- fonoholizm

2. Skutki cyberuzależnień

3. Skuteczne modele profilaktyki cyberuzależnień

Literatura:

Chocholska,P., Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i internetu u dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo Hachehe Polska sp.zoo

Hędzelek, m. (2008).Uzależnienie od Internetu. W: B. Bętkowska Korpała (red.). Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia diagnostyczne. Warszawa:Parpamedia.

Jędrzejko, M. „ Sarzała, D. (red.)(2010). Człowiek i uzależnienia. Warszawa:Oficyna Wydawnicza ASPRAJR.

Jędrzejko, M., Morańska, D. (2014). Cyberzaburzenia-cyberuzależnienia. Bytom :Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.

Jarczyńska, J., Orzechowska, A. (2014). Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem współczesnej młodzieży. W: J. Jarczyńska (red.). Uzależnienia behawioralne i

zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii.

Woronowicz, B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Media Rodzina i Parpamedia

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Słuchacze posiadają niezbędną wiedzę umożliwiającą identyfikację cyberuzależnień, potrafią wskazać ich przyczyny z perspektywy teorii psychologicznych i socjologicznych.

Dysponując kryteriami diagnostycznymi zespołu uzależnienia od Internetu Słuchacze potrafią postawić diagnozę, rozpoznają przyczyny oraz zagrożenia wynikające z cyberuzależnienia. Potrafią zastosować metody profilaktyczne w procesie przeciwdziałania cyberuzależnieniom.

Słuchacze są zorientowani na współpracę z innymi w rozwiązywaniu problemów społecznych związanych z uzależnieniami, stosując się do norm społecznych i zasad etyki naukowej.

Metody i kryteria oceniania:

 na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki cyberuzależnień, nie potrafi wskazać przyczyn i uwarunkowań tych uzależnień.

 na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać symptomy cyberuzależnień ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień

 na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących problematyki cyberuzależnień, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych uzależnień, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień

 na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących cyberuzależnień, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych uzależnień, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Michałowska
Prowadzący grup: Ewa Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)