Cyber-uzależnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-P-PSRIIPU-CU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Cyber-uzależnienia |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy z podstawowymi pojęciami związanymi z cyberuzależnieniami, teoriami wyjaśniającymi przyczyny uzależnień, które generuje sieć oraz konsekwencjami zarówno w kontekście indywidualnego jak i społecznego rozwoju jednostek. Przedstawione zostaną formy pomocy osobom cyberuzależnionym. |
Pełny opis: |
1. Cyberuzależnienie - zjawisko i uwarunkowania - rozmowy sieciowe (komunikatory, czaty, fora) - gry sieciowe - kreowanie swojego wizerunku na portalach społecznościowych - prywatny blog - internetowa miłość -internetowa aktywność seksualna - fonoholizm 2. Skutki cyberuzależnień 3. Skuteczne modele profilaktyki cyberuzależnień |
Literatura: |
Chocholska,P., Osipczuk, M. (2009). Uzależnienie od komputera i internetu u dzieci i młodzieży. Warszawa:Wydawnictwo Hachehe Polska sp.zoo Hędzelek, m. (2008).Uzależnienie od Internetu. W: B. Bętkowska Korpała (red.). Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia diagnostyczne. Warszawa:Parpamedia. Jędrzejko, M. „ Sarzała, D. (red.)(2010). Człowiek i uzależnienia. Warszawa:Oficyna Wydawnicza ASPRAJR. Jędrzejko, M., Morańska, D. (2014). Cyberzaburzenia-cyberuzależnienia. Bytom :Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu. Jarczyńska, J., Orzechowska, A. (2014). Siecioholizm i fonoholizm zagrożeniem współczesnej młodzieży. W: J. Jarczyńska (red.). Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii. Woronowicz, B.T. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Warszawa: Media Rodzina i Parpamedia |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Słuchacze posiadają niezbędną wiedzę umożliwiającą identyfikację cyberuzależnień, potrafią wskazać ich przyczyny z perspektywy teorii psychologicznych i socjologicznych. Dysponując kryteriami diagnostycznymi zespołu uzależnienia od Internetu Słuchacze potrafią postawić diagnozę, rozpoznają przyczyny oraz zagrożenia wynikające z cyberuzależnienia. Potrafią zastosować metody profilaktyczne w procesie przeciwdziałania cyberuzależnieniom. Słuchacze są zorientowani na współpracę z innymi w rozwiązywaniu problemów społecznych związanych z uzależnieniami, stosując się do norm społecznych i zasad etyki naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki cyberuzależnień, nie potrafi wskazać przyczyn i uwarunkowań tych uzależnień. na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać symptomy cyberuzależnień ich przyczyny, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących problematyki cyberuzależnień, potrafi wskazać przyczyny poszczególnych uzależnień, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących cyberuzależnień, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych uzależnień, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące cyberuzależnień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Michałowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.