Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-P-PSRIIPU-RST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Radzenie sobie w sytuacjach trudnych |
Jednostka: | Wydział Filozofii Chrześcijańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Rodzaje sytuacji trudnych Indywidualne podejście do sytuacji trudnej Uwarunkowania postaw wobec sytuacji trudnych Radzenie sobie w sytuacjach trudnych |
Pełny opis: |
W ramach wykładu przedstawiane są definicyjne ujęcia oraz rozróżnienia trudności obiektywnych i subiektywnych, a także najważniejsze typy sytuacji trudnych: deprywacje, przeciążenia, utrudnienia, zagrożenia i konflikty. Omawiane są sytuacje trudne typu zadaniowego oraz i sytuacje trudne typu społecznej interakcji (sytuacje społecznej ekspozycji, oceny i krytyki, nacisku społecznego) oraz intelektualne, emocjonalne, a także działaniowe sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. |
Literatura: |
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Borecka-Biernat, D. (2006). Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Bradshaw, J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP. Branden, N. (2008). 6 filarów poczucia własnej wartości. Łódź: Wydawnictwo Feeria. Braun-Gałkowska, M. (2002). Psychoprofilaktyka życia rodzinnego, Kwartalnik Naukowy Małżeństwo i Rodzina, nr 2, 11-17. Gromnicka, D. (2013). Jak zbudować poczucie własnej wartości?, Warszawa: Samo Sedno Edgard. Grzegorzewska, I. (2011b). Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja, 1, 37-51. Heszen-Niejodek, I. (red.), (2002). Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem, Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Mellibruda, J. (2015). Rany i blizny psychiczne. O radzeniu sobie z bolesnymi śladami traum i skrzywdzenia. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Ryś, M. (2013). Doświadczane skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym. Poczucie własnej wartości i relacje interpersonalne z najbliższymi u Dorosłych Dzieci Alkoholików – badania własne, (w:) W. Poleszak (red.), Oblicza uzależnień. Terapia jako przywracanie wolności, 97-134, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press. Wegscheider–Cruse, S. (2014). Poczucie własnej wartości. Jak pokochać siebie, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Posiada wiedzę dotyczącą rodzaju sytuacji trudnych Zna mechanizmy regulujące zachowanie człowieka Posiada wiedzę dotyczącą indywidualnych postaw wobec sytuacji trudnych Rozróżnia adaptacyjne i nieadaptacyjne radzenie sobie w sytuacjach trudnych Umiejętności Potrafi zastosować metody dotyczące pomocy w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych Posiada umiejętności adaptacyjnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych Kompetencje Posiada kompetencje skutecznej, profesjonalnej pomocy w sytuacjach trudnych Wspiera osoby przeżywające sytuacje trudne Posiada świadomość potrzeby pogłębiania swoich kompetencji zawodowych Postępuje zgodnie z zasadami etyki zachowań w szczególnych sytuacjach trudnych |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi przeanalizować przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych. - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji trudnych i radzenia sobie z nimi, potrafi wskazać przyczyny intelektualnego, emocjonalnego i działaniowego podejścia do sytuacji trudnych, potrafi analizować podejścia naukowe dotyczące społecznych uwarunkowań powstawania sytuacji trudnych. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać rodzaje podejścia do sytuacji trudnych oraz wskazać na ich przyczyny i wskazać na ich przyczyny, potrafi wskazać podejścia naukowe dotyczące analiz związanych z sytuacjami trudnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.